Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fler med barn som har en utvecklingsstörning?

Skrivet av Kristina
Hejsan alla!

Länge länge sedan jag var inne här.Har en dotter som är snart 7 år och lätt utvecklingsstörd.Är nyfiken om det finns fler här som har barn med det handikappet?.Min dotter har just börjat lekis efter ett extra år på dagis.Går på en vanlig skola under särskole plan. Skulle behöva resurs person enligt mig,men inte enligt skolan =( typiskt i dessa tider.
Svar på tråden: Fler med barn som har en utvecklingsstörning?

Hej

Skrivet av  lisa
Jag har en dotter som är 7 år och lätt utvecklings störd. Hon har även en språkstörning. Min dotter gick kvar ett år extra på dagis. Efter många utredningar kom vi fram till att det bästa för tösen var särskole placering. Eftersom vi blev erbjuden särskoleplacering hade vi inte rätt att få extra stöd i en vanlig klass. Beslutet var jobbigt att ta. Hon trivs bra,men jag kan känna att hon har mindre problematik än hennes klasskompisar.

Hon har mycket få vänner,det bor bara killar på gården och när de passar dem får hon vara med en stund. Hon är ofta ledsen och har inte någon att leka med. Ibland vill hon inte ens fråga killarna för hon vet att hon kommer att få ett nej.

Så hon är mest inne med mig och jag blir en del i leken. Kan kännas jobbigt många gånger. Jag lider med min tös.
 

Jodå

Skrivet av  Helena B A
Jag har ett 6-årigt tvillingpar där den ena är lindrigt förståndshandikappad och den andra är autistisk. Just nu går de sitt sista år på dagis (istället för sexårs) och sedan väntar särskolan, antagligen. N som är lindrigt förståndshandikappad passar i träningsskoleklass, enligt dem som placerar barnen i särskolan. Jag känner mig lite tveksam till detta, de barn jag sett i träningsskolan verkar mycket mer handikappade än min lilla N...
 

Alltså om man är lindrigt....

Skrivet av  Mamma till ett handikappat barn
utvecklingstörd så ska man INTE platsa i träningsskolan. Gränsen får lindrig utvecklingstörning går väl mellan 50-70 i IQ och då bör man klara av grundsärskolan. Har man lägre än 50 i IQ så brukar man gå i träningskolan.
 

Hej=0)

Skrivet av  no1wildcat
Jag har oxå en dotter,PippiLotta 9 år,med Lätt Utvecklingsstörning/ADHD.Gick vanliga skolan 1:an och 2:an med resurs men vi märkte i 2:an att detta var inte rätt för henne,hon mådde dåligt och märkte att hon var annorlunda och blev även retad pga det.Sista terminen gick hon kvar men under särskolans plan och började nu i augusti i särskolan.Vilken hit!Hon fick kompisar,vilket hon inte haft tidigare och skolan funkar bättre likaså fritids som vi oxå har på särskolan nu=0)
Stå på dig om resurs,vi fick oxå bråka om det och när vi ordnade möte med skolan tillsammans med HAB så fick vi en resurs så slapp de ha möte *S*..Ha det gott!
 

Hej Kristina

Skrivet av  Strömmen
Vi har en son på fyra med en lätt utvecklingsstörning. Han går på dagis med assistent full tid. Vi får se hur det närmanste två åren blir men har redan börjat fundera lite smått på hur vi ska lösa framtiden. Fast som sagt det är ju långt kvar. Skriver väl inte så jättemycket här men när nån fundering dyker upp brukar jag vädra den här.

 

Hej

Skrivet av  Anna, mamma till två..
HAr en femåring med lätt utvecklingsstörning.. Han ska antagigen gå extra år på dagis vilket känns som en lättnad för mig.. Kanske han hinner ikapp med sig själv? =) Iaf känns det bättre för mig..=) Fick diagnos på han tidigare iår och stora framsteg har skett sen dess. Sånt är så roligt att se!

Varför anser skolan att din flicka inte behöver resurs? Om man får va nyfiken..?*s*
Stå på dig om du anser er ha behov av en resurs, det kan dom väl inte neka till??

Kram!
 

Mer om min dotter

Skrivet av  kristina
Min dotter har ju börjat lekis på vanlig skola under särskole plan.Förut fick barn som behövde särskola åka 5 mil bort men den kommunen behövde platserna till sina egna barn så nu finns barnen i vanliga skolan.Det finns barn i klass och även en mindre grupp ska finnas eller snart ska. Minuset med gruppen är att dom är/kommer vara barn i helt olika åldrar och handikapp.Det är efter samtal med barnhab som vi tillsammans med dom bestämde oss för att prova lekis med vanliga barn.

det första vi fick höra av skolan var att hon inte har rätt till en assistent.Kanske var det för att vi valde att hon ska få prova lekis med vanliga barn...vet inte.

Tycker själv att hon skulle behöva assistent några timmar varje dag.Detta räknas ju endå som hennes första skol år.

Alla berörda vet att för att dottern ska lära sig är det överinlärning som gäller.Hon glömmer annars direkt.Man måste nöta nöta nöta.Men eftersom hon inte har någon assistent så är det när tex fritids fröken har tid som hon kan få egen hjälp.

Det ska inte behöva vara "när dom har tid" !.

Vad har era barn för hjälp?.

Min dotter har även lite jobbigt med fritids när det blir mycket barn.Så ibland måste man ta henne åt sidan för lite lugn o ro.

Min dotter har inga kompisar utan det är syskon o familj hon har.Detta är något hon än inte tänker på kanske just för att hon har flera syskon men jag tror att när hon blir lite äldre så kommer hon förstå.
 

Hej Kristina!

Skrivet av  simons mamma
Ditt barn har visst rätt till assistent när hon går integrerad i grundskolans 6-årsverksamhet.

Tyvärr måste man som förälder strida för sitt barns rättigheter.Ni måste kräva,frivilligt ger kommunerna ingenting.

Har själv en 11-årig kille med lätt begåvningshandikapp.Han gick i grundskolan fram till 4.e klass.Inför hans skolstart krävde vi assistent och fick det efter mycket stön från skola och kommunledning.Vi hänvisade till skollagen,tror tom vi hotade att anmäla kommunen till skolverket.Det tog skruv och vid terminsstarten var allt klart.

Numera går han i grundsärskolan och trivs bra.Glappet blev tillslut för stort och han ville själv prova.
Har inte ångrat valet en sekund.

Kämpa på,ni har lagen på er sida!

 

I grundskola!

Skrivet av  Linda Sebek
Hej kristina
Din dotter har, enligt lag, rätt till det stöd hon behöver. Låter enkelt, men knappast i verkligheten. Jag ville rekomendera dig en epostgrupp med många föräldrar till barn med utvecklingsstörning som valt grundskola. MÅnga har flera års erfarenhet - några barn har t.o.m. gått ut vanligt gymnasium.

http://groups.yahoo.com/group/individintegrering/

Många på listan har barn med downs syndrom, men listan är öppen för alla diagnoser.
Jag är sällan här och läser - men du finner mig snabbt på listan.
 

Har blivit medlem på listan nu Linda imt

Skrivet av  kristina
.
 

Min dotter har även språk störning imt

Skrivet av  kristina
.
 

Artiklar från Familjeliv