Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite frågor..

Skrivet av Matilda med Nora -99 & August -03
det är så att jag nyss varit på 1-års kontroll med min son och eftersom han varken kryper eller reser sig så tyckte läkaren att en barnläkare skulle få titta på honom. Ska tillägga att han gärna står upp själv om jag ställer honom någonstans.
Är det nån av er som fått reda på redan vid ett år att era barn inte riktigt var som alla andra??
Inte för att jag skulle älska honom mindre om det är något, men lite orolig blir man ju.
Han satt vid 6,5 månad och det är ju ganska vanlig ålder att lära sig sitta.
Han kan även ta sig bakåt både sittande och på mage, men framåt går inte.
Några ord säger han inte heller, på läkaren verkade det som alla ett åringar brukar säga 2-3 ord.
Svar på tråden: Lite frågor..

Hej Matilda.

Skrivet av  Ann m Frida & Fanny
Eftersom jag visste redan under graviditeten att något inte stod rätt till hos Frida så är jag väl inte rätt person att svara egentligen. Men jag har ju ett barn till som är 5,5 år nu som inte har några problem alls.

Vad jag vet så är det naturliga variationen på när barn börjar gå och prata rätt stor, så jag tror inte att man kan dra några slutsatser av enbart det. Däremot är det just därför man har kontroller av det slaget, för att fånga upp eventuella problem. Vissa barn hör inte riktigt bra och får därför problem med språket osv.

Vad tror du själv? Märker du på andra sätt att han är annorlunda mot andra ettåringar? Hur är hans ordförståelse? Jag tror att man ofta känner på sig om något inte står rätt till.

Kram
Ann
 

Han är ganska sen med mycket..

Skrivet av  Matilda med Nora -99 & August -03
till exempel pekar han inte, inte heller klappa händerna eller vinkar. Ber man honom klappa händerna vill han hellre klappa med min händer.
Han förstår vissa ord, till exempel var pappa och Nora är och så pussas han på beställning.
Jag var egentligen mer oroad när han var yngre och inte brydde sig det minsta om folk. Det var nästan omöjligt att få ögonkontakt med honom.
Men så under sommaren så ändrade han sig och har blivit riktigt social. Han älska att sitta i knät och "prata".

Kram!!
 

Svårt

Skrivet av  Ann m Frida 021021, Noonan syndrom
för det är ju trots allt en stor variation på när barn lär sig saker. Men har de nu reagerat på BVC-kontroll så får du förmodligen mer svar inom kort. Vet du vem ni ska träffa, alltså om det är en neurolog eller vanlig barnläkare?

Kram
Ann
 

Det är en vanlig barnläkare (imt)

Skrivet av  Matilda med Nora -99 & August -03
..
 

Ja

Skrivet av  Anna, mamma till två..
Hej!
Så var våran son med.. Vid 10 mån kollen hamnade han efter vad jämnåriga \'ska kunna\'.. Han sa typ mamma o pappa, men sen va han mest tyst. Han va liksom nöjd o glad med det.
Han stod o gick längs möbler o så vid 1 år men släppte först vid 18 månader.
Han ålade sig fram o kröp ordentligt vid ett år ungefär.
Detta visste vi vid den kollen.

Hur det gått sen vill jag liksom kanske inte skriva för att \'skrämma upp dig\'.. Jag menar det finns såklart barn som din o min son som \'bara\' e sena liksom.. det behöver varken betyda a eller o.. =)

Diagnos fick vi 4 år senare..
Hoppas jag inte skrivit ngt dumt?*känsligt*
Stor kram!
 

Vad har han för diagnos..

Skrivet av  Matilda med Nora -99 & August -03
om jag får fråga det. Finns det några andra tecken??
Kanske inte har med detta att göra alls, men August har ett konstigt veck i ögonvrån på båda ögonen. Skinnet går liksom ut så att man inte riktigt kan se ögonvrån. Kan det vara ett utseendemässigt tecken på något??

Kram
 

Veck i ögonvrån..

Skrivet av  Katarina med Maja på besök
Det har min tjej också (kallas Mongolveck). Maja har kollat sina gener, de hittade inga defekter där. Barn med Downs syndrom har ofta (alltid?) ett veck i ögonvrån. Man kan alltså ha det fast man inte har Downs.
Får jag fråga lite..?
Är han slapp i kroppen? Hur var han när han föddes?
Skrek han när han kom ut eller var han mkt trött?
Hur äter han?
KRAMAR!!!
 

Han var nog som de flesta andra..

Skrivet av  Matilda med Nora -99 & August -03
när han kom ut. Skrek först ett tag. Men var sedan ganska trött ca ett dygn. Sen var det full rulle.
Han har ovit hela nätterna sen han var ca 2 månader.
Han har aldrig varit slapp i kroppen, snarare stel i så fall. Han kunde vara som att bära en planka när han var mindre. Numer är han nog ganska normal.
Äter gör han!!! Mycket!! Och har alltid gjort.

Kram!!
 

Hudveck i ögonvrån

Skrivet av  Ann m Frida 021021, Noonan syndrom
kan man ha även vid Noonans syndrom och vid en massa andra syndrom men säkert även helt utan någon orsak också. Men då kanske man har ärvt det från någon förälder?

Kram
Ann
 

Epikantus veck..

Skrivet av  Katarina med Maja på besök
heter det.. kom jag på..
Kram!
 

Hej igen

Skrivet av  Anna, mamma till två..
min son har diagnos lindrig utvecklingsstörning/lätt förståndshandikapp..

Hmm andra tecken.. va menar du??;-)

kram!
 

måste inte vara nått fel

Skrivet av  Linda S
Jag har tre barn, en med downs syndrom och två utan funktionshinder. Jag tar upp de två här:

nr 1: började säga sina första ord rund 20 månaders ålder. Idag är hon 5 år och babblar på av bara den och har ett väl utvecklat språk och läser både på svenska och engelska. Kunde inte klappa händerna eller peka eller något sådant vid 1 år, men är i dag väl utvecklad motorisk.

nr 2: är 17 månader och pratar mycket, men på sitt eget språk, har de senaste måanderna börjat använda några ord som liknar svenska.

Vi är inte alls oroliga för nr 2, men vi VAR oroliga för nr 1. När 1:an var två år började vi medvetet ändra vårt sätt att leka och prata med barnen för att gynna språkutvecklingen (vi lärde oss det för barnet med downs syndrom). Vi är övertygade om att det hjälpte nr 1 och att nr 2 har harft stor nytta av det också.

Jag är sällan här inne, men det finns en mailinglista om modellen vi använder:

http://groups.yahoo.com/group/kommunicerande_samspel/
 

Artiklar från Familjeliv