Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJÄLP!-Vet ej var jag skall skriva (lite långt)

Skrivet av Mamma & Pappa till 2
Vår dotter är 3 år och igår hade vi möte med dagispersonalen och en konsult från kommunen, som har varit och tittat på henne.
Hon har långt tillbaka haft bekymmer med att somna ute,i rutchkanan,när dom byter blöja m.m. Problemen kvarstår men har blivit lite bättre, men däremot kom det fram andra saker på mötet igår.
Hon är dålig på prata det vet vi, hon är inte intresserad att gå på pottan, hon leker att hon går på toa som andra barn.
Hon leker inte MED andra barn utan brevid andra barn,hon dansar inte MED dom andra barnen utan brevid.
Vid några tillfällen "kopplar hon bort" omvärlden,kanske en 10-dels sekund bara, och vid 2 tillfällen har hon börjat skaka, dom vet ej på dagis om det var att hon höll på somna eller inte.
Hon är dålig (oftast) att lyssna på tilltal, det verkar som att hon inte hör en (vi har testat hörseln den är BRA)
Det var lite om oss, nu vill denna konsult att vi skall kontakta BVC eller barnkliniken på sjukhuset för en ordentlig undersökning, vi har varit några gånger tidigare och då fått konstaterat att hon har förstorade halsmandlar och polyper men att dom inte gör ngt om hon inte har bekymmer, vem vet om det är detta det beror på eller är hon "sen" eller ???!!

Gissa om vi var förtvivlade igår kväll, idag känns det inte mycket bättre,BLÄÄ.
Svar på tråden: HJÄLP!-Vet ej var jag skall skriva (lite långt)

Hej på er!

Skrivet av  simons mamma
Välkomna till sidan.Klart ni får skriva här.Gemensamt för de flesta här är att våra barn av olika anledningar är senare i sin utveckling än"normalt"

Vill bara säga att jag förstår er så väl.Även om man vet att ens barn är "sent"blir det så konkret så fort "experterna"blir inkallade.

Min kille var i er dotters ålder när dagis började uppmärksamma hans problem.Vi var också ledsna och förtvivlade.Livet blev svårt och allt såg nattsvart ut först.

Jag tycker att ni ska följa konsultens råd och få flickan undersökt.Ovissheten är värst och trots allt mår man bättre när man vet.

Skulle det visa sig att hon har något funktionshinder finns mycket hjälp och stöd att få.

Här på sidan finns också många härliga männislor att prata med och mycket kunskap.

Många styrkekramar till er från
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Mamma & Pappa till 2
Det känns faktiskt redan bättre när det har fått lägga sig lite, fast dagen har känts tung i alla fall.

Jag har verkligen studerat henne idag och det är ju samma goa glada lilla tjej, det känns som att det är inget "fel" på henne, men vi får vänta till undersökningen är gjord.
 

Hej!

Skrivet av  Nikki
Jag förstår att ni blir ledsna och oroliga MEN glöm inte att er dotter är samma person som hon alltid varit även OM hon skulle få en diagnos!!!

Kram

Nikki
 

Där slog du huvudet på spiken

Skrivet av  simons mamma
Vi älskar ju våra barn över allt annat oavsett funktionshinder eller ej.

Barnet förändras inte pga en ev diagnos.Den är bara ett hjälpmedel för att sätta ord på problemen och reda ut behov av stöd.


Man har också stort utbyte av att tala med andra som befinner sig i liknande situationer.Inte minst när man deppar ihop,och det gör vi alla ibland.

Vi som skriver här på sidan försöker stötta varandra när det krisar och ni är varmt välkomna i gänget.

Skriv gärna och berätta hur det går.

Kramar igen från



 

De bästa orden

Skrivet av  Linda med Tuva
vi fick höra precis efter att vi fått veta att de misstänkte kromosomavvikelse på Tuva, fick vi av min pappa. Han sa "men hon är ju fortfarande er lilla Tuva".

Så jag håller med er i det ni säger - en diagnos förändrar inte våra barn. De är fortfarande världens underbaraste!
 

Hejsan

Skrivet av  Anna, mamma till två..
Jag försstår er oro och förtvivlan.. Har gått samma väg själv och blivit klumpigt bemött både från läkare och bvc.. Men ni blev väl bemötta? =)
Vad e det för undersökning dom ska göra? om man får fråga?

Alltså det e tufft ibörjan då tankarna börjar mala att ens barn inte \' e som andra\' det e rent ut sagt otroligt skrämmande! Minns känslorna och kan ibalnd ff få dom över mig.. En isande klump liksom. En hopplöshet..
Men! Måste också säga att aldlrig har jag mått så bra som nu då ovisshet o de största frågorna har fått svar. Nu njute rjag av honom, skite ri att han e annorlunda och inte kan va andra femåringar kan, jag tar tanken att han ska ha denna diagnos med sig under hela livet som ett stort plus! Att den finns på papper och läkare kan styrka det så att han får all den hjälp och alla resurser som går att få! Å det e många!! Många som man inte knappt kunde tänka sig innan man hamnade i detta.. =)

Hmm nu tappad ejag nog tråden lite..*s*

huvudsaken för er dotter är att ni föräldrar finns där och förutsättniganrna ifall något skulle \'kallas funktionhinder\' är hur bra som helst!
Det blir inte nattsvart även om det kan kännas så. =)

Stora kramar till er och lycka lycka till på undersökningen!!
 

Hej och tack för ditt svar

Skrivet av  Mamma & Pappa till 2
Vi skall få tid först i nov, men dom skulle tänka på oss ifall det blev ett återbud tidigare.
Jag har pratat med överläkaren på barnkliniken och han tyckte att när jag bokar tid så säg till i tidsbokningen att det skall vara en ganska lång tid samt att jag vill ha med en sjukgymnast.
Sedan pratade han om att göra ett sömn eeg.
Han pratade om ev. någon sorts epilepsi.
 

Hej igen

Skrivet av  Anna, mamma till två..
Det låter bra.. Lika bra att låta dom \'kolla allt\' då man väl e inne liksom i spåren.. =) Önskar er lycka till!

Å som du sa tidigare dom e ju ff våra bästa små/stora barn. Dom förändras inte men deras utsikter förändras i och med en diagnos. Man har ngt att sätta emot och man får så mkt hjälp o stöd. Men barnen som personer och individer ändras inget.. Å ens mamma hjärta eller pappahjärta bultar på.. =)
 

Välkommen hit!

Skrivet av  no1wildcat
Förstår om det är jobbigt för er nu,men samtidigt så är det ju bra om ni får veta om det är något,så ni kan hjälpa er lilla tjej.Vet att det inte är nån tröst just nu men framöver kommer det att kännas bättre och ni kan ta det för vad det är.
Kontakta BVC och få en remiss till barnkliniken.Sänder styrkekramar till er!
 

Tack

Skrivet av  Mamma & Pappa till 2
det känns alltid bättre när man får "prata" (skriva) av sig lite.
Jag tycker att man har efter mötet på dagis börja studera henne mer och konstaterar att det är ju min lilla prinsessa.
 

epilepsi?

Skrivet av  Sara
Låter lite som det skulle kunna vara en form av epilepsi det där att bara somna, koppla bort omvärlden och skaka. Jag tycker ni ska söka vård för detta och passa på att ta upp frågan om det kan vara epilepsi. Lycka till!
 

Om hon har ep...

Skrivet av  Aase
...skulle det kunna förklara en del av de andra problemen också som dålig motorik, ev konsetrationsproblem (eftersom hon "inte" lyssna någon längre stund) och att hon inte går på pottan (många personer med ep har svårt att känna av underkroppens signaler fullt ut).

Oj vilken lång mening!
 

Artiklar från Familjeliv