Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

1 år och kan inte sätta sig upp från liggande!

Skrivet av *Oroliga mamman*
Min son är 1 år och kan inte ta sig upp från liggande läge till sittande. Han föröker och kämpar, men det blir bara att han får upp huvudet mot brösten och fötterna pekar rätt upp i luften. Är det bara han??!! Han har aldrig krupit men kan gå själv utmed möbler och även 10-15 steg på egen hand. Han sitter sedan några mån tillbaka. Är det ovanligt att de inte kan sätta sig upp från liggande?
Svar på tråden: 1 år och kan inte sätta sig upp från liggande!

min son.....

Skrivet av  AnnLou
Hej!

Tänker berätta om min sons utveckling. Han tillhör dem som är sena i utvecklingen. han satt vid 8 månaders ålder. Krupit har han aldrig gjort utan han började hoppa fram på rumpan när han var 1 år. Sätta sig upp från liggande började han göra vid 15 månaders ålder. Att dra sig upp gjorde han vid 16 månaders ålder. Eftersom han var så "sen" så blev vi skickade till en barnläkare. Där gjorde dom en utvecklingsbedömning och kom fram till att han var sen i den motoriska utvecklingen, men inte otroligt sen. Det finns barn som är ännu senare i utvecklingen utan att det är något "fel" i allafall. Det roliga i det hela var att dagen före vi åkte till läkaren så började han ta sina första steg. Då var han 18 månader :-))

Så jag tycker inte att du ska vara orolig!
Alla barn utvecklas olika.

Ha det bra!
AnnLou
 

Hej Oroliga mamman

Skrivet av  Oxå orolig
Jag har en son på 1,5 år han kan inte heller ta sig upp
från liggande till sittande själv men med lite hjälp.
Han har vart sen med all motorik satt vid ett år behärskade gåstolen isamma veva..vi har vart hos flera läkare men de vet inget. Han har heller aldrig krypit utan försöker hasa sig fram på rumpan. Vore intressant att få kontakt med dig,då jag inte vet någon annan som har det så här. Är din pojk grinig då han inte kan gå själv? Å resa sig upp. Hur tar han sig fram? Vore glad om du vill svara...
 

Hej igen!

Skrivet av  *Oroliga mamman
Tusen tack för era lugnande svar :)

Till "Oxå orolig". Min son tar sig fram genom att kasa fram på rumpan (kryper ej), i gåstol eller går på egen hand (fast man måste gå bakom, han tar inte för sig om han faller nämligen).

Han blir hemskt grinig när han inte kommer dit han vill eftersom han VET ju att han kan, om bara nån hjälper honom lite på traven. Tyvärr har man ju inte tid att hela dagarna hjälpa honom upp och gå, så han sitter mycket på golvet och leker *dåligt samvete*

 

Hej igen!

Skrivet av  *Oroliga mamman*
Tusen tack för era lugnande svar :)

Till "Oxå orolig". Min son tar sig fram genom att kasa fram på rumpan (kryper ej), i gåstol eller går på egen hand (fast man måste gå bakom, han tar inte för sig om han faller nämligen).

Han blir hemskt grinig när han inte kommer dit han vill eftersom han VET ju att han kan, om bara nån hjälper honom lite på traven. Tyvärr har man ju inte tid att hela dagarna hjälpa honom upp och gå, så han sitter mycket på golvet och leker *dåligt samvete*

 

Artiklar från Familjeliv