Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag blir så ledsen ibland!

Skrivet av Linda med Tuva
Jag blir så ledsen ibland på mina elever (högstadiet). De menar inget illa, utan de tänker sig inte för helt enkelt.

Idag var det en elev som glatt sjöng:
CP-barn, CP-barn, CP-barn, går omkring, med en hjälm, hela dan.

Härom dagen var det en annan elev som härmade en CP-skadad, även detta togs emot med skratt och fniss.

Ibland säger de till varandra att de är
"efterblivna". Att man är "särig". Osv, osv, osv.

De vet ingenting om Tuvas PWS. Jag känner att de inte behöver veta det eftersom Tuva är så mycket mer än sin PWS. Men jag klarar ändå inte av att prata vett med eleverna när de bär sig åt som jag beskrivit ovan. Det ligger mig för nära för att klara av det utan att lägga för mycket känslor i det. Jag vet inte ens om jag hade klarat av det utan att börja gråta, och om jag gråter tar de mig absolut inte på allvar.

Idag är jag så ledsen. Ska min goa Tuva mötas av sådant??? Fördomar och ignorans.

Någon med erfarenheter om hur man tacklar detta på bästa vis, som lärare? Hur ska vi göra för att minska våra ungdomars fördomar? Få dem att förstå att det är väldigt kränkande mot en stor grupp människor att tala på det viset som de ofta gör?
Svar på tråden: Jag blir så ledsen ibland!

Känner igen det

Skrivet av  Lärare och mamma
Jag har ett barn med downs syndrom och har tydligt talat om för eleverna att jag inte tolererar att någon använder "funktionshinder" som skällsord, det gäller såväl CP och Mongo som Damp-unge och annat dumt de hittar på.

Jag har sagt att jag tar väldigt illa vid och tar ett "allvarligt snack" med vederbörande - tidsödande men har fungerat bra. Jag skulle inte klara av att jobba och hörs sådant.

Vi jobbar också medvetet med att synliggöra olika funktionshinder.
 

Hej!

Skrivet av  Linda med Tuva
Ja, det är ju faktiskt mitt ansvar att ta upp och diskutera dessa fördomar, både som lärare och som förälder till ett "speciellt" barn. På fem veckor (detta är endast ett vik) har vi redan hunnit diskutera invandrare och homosexualitet, som barnen har stora fördomar kring. Handikapp blir nästa steg.
 

Mm sant

Skrivet av  Anna, mamma till två..
och visst reagerar jag mer på sådana ord Nu än förrut.. Tror jag nog använt dom i samma idiotiska sammanhang själv som yngre.. Man visste liksom inte bättre!! NU kan jag komm apå mig själv att ksämmas ordentligt över hur man betett sig.. å inte kan jag försvara det heller..

Nu däremot ser jag det som ett ord man vet lite mer om*kan man säga så?* (gjorde även då jag \'blev\' vuxen eller ngn gång i tonåren iaf..). Man förstår liksom innebärden av det.. hm låter knasigt.. men jag tror du förstår?
Hur man ska få bort fördomar? tjaa sorgligt nog tror jag det e ett enormt stort jobb tyvärr.. Det e inte bara ungdomar med fördomar utan även vuxna _tyvärr_.. Vad man gör? Inte den blekaste.. Kanske man inte förstår allt vad som ligger bakom ifall man inte har varit nära det? Skulle jag själv reagera så starkt om jag inte va i den sits jag är nu? På något sätt blir det som ett \'personangrepp\' att någon säger det.. Som en grov förolämpning mot mitt barn.. Men det e bara okunnighet och omognad.. Tycke rjag nog.

Hu va virrigt! =( *Kan aldrig få ner saker ordentligt*

Men va inte ledsen.. Se det som att vi e rikare på mycket och inte ett dugg fattigare på något annat.. å allra minst fördomar.
Mycket skit kommer nog våra barn _tyvärr_ få möta.
Man får väl knäppa till dom som beter sig ordentligt visset på näsan.. ;-)

Kram!
 

Jajemensan!

Skrivet av  Linda med Tuva
Nu ska mina elever få massor med knäppar på näsorna :-) De måste ju få möjlighet att lära sig vad man kan och inte kan säga. Ingen kan ju veta på förväg hur man beter sig, iaf inte barn. Och tyvärr tror jag att vuxna allt för sällan reagerar på sådana uttalanden. Men nu ska det bli ändring på det!
 

CP

Skrivet av  jennieLina
har blivit ett ord som används mer och mer i skolans värld utan att barn och ungommar egentligen har en aning om vad det innebär. Att vara CP-skadad är ju för de oinsatta samma som att vara dum i huvudet !

Äldsat dottern har även hon kommit hem och sagt saker i stil med "han är ju CP"
Jag har många gånger förklarat hur och vad osv..

Det är bara att fortsätta informera och hoppas på förändring !
 

Artiklar från Familjeliv