Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej alla!

Skrivet av Mamma till lilltjej (och lillkille)
Jag är väl inte helt ny på sidan, men jag har aldrig gett mig till känna förut.
Denna sida är jättebra och jag läser allt.
Nu är det dock dags att jag hör av mig.

Jag är mamma till två underbara barn varav den yngsta är mycket sen i utvecklingen.
Habiliteringsbesök väntar och jag börjar bli lite fundersam. I kallelsen vi fick stod ungefär så här:
För att dagen skall bli så bra som möjligt för "lilltjejen" (kan vi ju kalla henne här)vill vi gärna filma dagen.
Varför skulle det vara så bra för henne?
Det är iallafall inte bra för oss föräldrar som nog blir mer tillknäppta än vad vi är i vanliga fall.
Kanske skall vi inte bry oss så mycket om det, men det gör vi tyvärr ändå.
Om någon har något bra svar vore det intressant.

Svar på tråden: Hej alla!

Att filma

Skrivet av  Cecilia med Amanda 021010
har jag fått lära mig att man ofta gör nu för tiden. Det finns många fördelar med detta. Om flera olika personer vill se barnet behöver inte alla vara där på samma gång utan det kan få bli en lite lugnare miljö för barnet. Filmen kan sedan visas flera gånger för berörda personer.
Saker som man inte ser direkt kan bli mer synliga ifall man tittar flera gånger på filmen.

Jag har varit med "på film" med barn och det är klart att man känner sig olustig och stel, men det gör alla och det vet ju filmaren om. De kommer inte att tänka på dig sedan utan mest titta på barnet.

jag kanske inte har uttryckt mig så klart men hoppas att du fick lite svar i alla fall.
 

Tack för snabbt svar

Skrivet av  Mamma till lilltjej (och lillkille)
Ja, det får väl gå att bli filmstjärna... Det är ju ändå "lilltjejen" som har huvudrollen och hon bryr sig knappast.
Kul att du ville svara! Lite bättre känns det iallafall!
 

vad bra

Skrivet av  Cecilia med Amanda 021010
att det känns lite bättre. Som sagt, alla har nog förståelse för att det inte är så roligt att bli filmad på det där viset.

Jag vet inte så mycket om sådant här men gissar på att det som står i kallelsen om att dagen ska bli så bra som möjligt betyder att flera olika personer med olika specialitet ska titta på lillan och då filmar de hellre än står alla på rad liksom.
Det finns säkert fler här på sidan som är mer experter på detta.
Hoppas nu att det blir en bra dag för er allihop!
 

Vid vårt första besök

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122
Hej!
Vid vårt förta besök på barnhabiliteringen så filmade de också. Just av den anledning som Cecilia med Amanda skrev om. Barnet kanske behöver träffa flera olika personer på habiliteringen, men det är lugnast för barnet att det inte är så många på en gång. Personalen kan dessutom titta om och om igen på filmen och se på vilket sätt de kan hjälpa ditt barn. Det är ju lätt annars för personalen att glömma bort kanske viktiga saker om de bara observerar själva.
Försök att glömma att ni själva också blir filmade för det är ju egentligen inte ni som är av intresse.

Just nu går vi en språkutbildning genom hab och då filmar de oss tillsammans med Douglas varannan vecka. Ibörjan tyckte jag att det var jättejobbigt för inte nog med att vi och logopeden tillsammans tittade genom filmen och pratade om det dessutom så visades fimlerna upp under kursen för de övriga kursdeltagarna. Det var lite jobbigt först, men nu tänker jag inte alls på det. När jag tittar på de andras fimler så sitter jag ju inte och tittar på föräldrar utan på barnen.
 

Filmade på dagis

Skrivet av  Millimeterns mamma
Hej

Vår habilitering ville se Millimetern i en "hemtam" miljö så vi filmade henne en dag på dagis (samling, äta, leka osv).
Habben tittade sedan på filmen för att se hur dottern betedde sig i olika situationer. Det var flera olika yrkeskategorier som fick titta på filmen på så sätt fick "alla" i teamet träffa Millimetern i naturlig miljö.
Det är som alla andra har skrivit barnet som är stjärnan i filmen, om man själv råkar fastna i någon rutan ignorerar det på habben ;-)

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv