Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gammalt måste barnet varra...

Skrivet av Matilda med Nora -99 & August -03
innan de börjar utreda en eventuell utvecklingsstörning??
Har en son på 1 år som jag misstänker det kan vara något med.
Vi har fått tid till barnläkare eftersom han inte ens kryper än.
Går det egentligen att göra något än eller är det bara att vänta och se??
Svar på tråden: Hur gammalt måste barnet varra...

Hej

Skrivet av  Fia
Har tyvärr inget svar på din fråga :(
Är det nåt annat än krypandet som gör att du är orolig ? Min son är 17 mån och han kan inte gå än (tar sig sakta fram längs med möbler men det går vingligt). Han kryper inte heller utan började hoppa fram på rumpan när han var 13-14 mån. Min dotter som idag är 4 år började krypa vid 13,5 mån ålder och gå vis 21 mån.
Och hon är helt normal och verkligen kommit i kapp sig motoriskt och är vildare än nånsin ;)
 

Det är ganska mycket

Skrivet av  Matilda med Nora -99 & August -03
Han är sen med allt. Visst förstår han enstaka ord, men inte många. Han pekar inte eller klappar händerna mm. Han var även ganska sen med att börja jollra.
Kan inte riktigt beskriva det, men han känns helt enkelt som mycket mer bebis än jmnåriga barn.

Han är även lite ryckig i sina rörelser. Det ser i alla fall inte riktigt normalt ut.
Han har nyligen börjat hasa runt lite på rumpan, men mest bakåt än så länge.

Har läst endel om lite olika syndrom, men i de allra flesta fall tycker jag det står att barnet brukar ha svårt att hålla vikten.
Så är det inte i vårt fall.
August är en stadig kille på 11,2 kg till sina 73,5 cm.
 

Hmm..

Skrivet av  Fia
Det är ju ganska svårt att säga om det är normalt eller ej. Hoppas att ni får klarhet i det snart. Skönt att ni fått tid hos barnläkaren iaf så får ni ju se vad han säger. Min son är ganska sen med allt också. Det enda som han var tidig med var att klappa händerna, det började ha med vid 6 mån redan. Vid ett år kunde han bara säga "babba" dvs pappa. Nu kan han säga pappa, mamma ( vilket ibland är mamma o ibland när han vill ha något), hej, tatt dvs tack och där.
Peka började han med vid ca 14 mån. Men trots att han är sen med mkt så känns han normal, jag tror att man ska gå mkt på magkänslan. Jag hoppas att allt står rätt till med er pojke för det behöver ju faktiskt inte va nånting. Kram
 

Plorp gick inte förrän han var

Skrivet av  Ullet
2,5 år, satt när han var drygt ett år, kröp när han var 18 månader rygt osv osv. Han kan inte prata alls, inte vinka eller klä sig själv o han är måttligt utvecklingsstörd och nu fem år. Bra att du fått remiss till barnläkare, dom kan hjälpa dej bättre. Utredning för utvecklingsstörning kommer nog inte att ske förrän barnet är lite större, vi gjorde vår nu (utvecklingsbedömning heter det) när han avr fem år o det hade varit svårt att göra en bra sådan. Men de kan sätta en diagnos med lite vagare ord än utvecklingsstörd iofs, Plorp har tidigare haft utvecklingsförsenad med motoriska handikapp, syndrommisstanke som diagnos men han har egentligen ännu fler handikapp/funktionshinder men det har varit för tidigt att ge honom de diagnoserna. Men det är viktgt att få byta tankar med dom som kan detta med barn. Lycka till!
 

Min unge....

Skrivet av  Gnottan
...blev utredd som femåring.Hon började stjärthasa som ettåring och gick utan stöd först vid två års ålder.
Fick diagnosen måttlig utvecklingsstörning.
I dagens läge har massor hänt med utvecklingen och den femåring som utreddes har utvecklats enormt!
Det känns oerhört tungt med denna utredning, man blir väldigt ledsen som förälder och framtiden kan kännas becksvart.....men mycket händer med tiden så den undergångskänsla vi hade inför ungens framtid har idag förbytts till glädje och hoppfullhet!
Var vi hammnar i slutändan får tiden utvisa men jag tror absolut att det kommer bli mer positivt än vad "domen" blev för fem år sedan.
Kram till er alla!
 

Min Emil

Skrivet av  Emils mamma
har fortfarande diagnos "utvecklingsförsenad" vid 3 år trots att han inte kan kommunicera, inte har något ord och dålig språkförståelse. När jag frågade vår läkare varför han inte har diagnos "utvecklingsstörd" så sa hon att det beror på att han är så liten. Man är försiktig med att sätta en officiell stämpel, men samtidigt höll hon med mig om att utvecklingsstörd skulle vara mer korrekt i hans fall. För mig var det viktigt, om inte annat för att det känns jobbigt att presentera honom som "försenad" inför andra. Då blir alltid motfrågan när han kommer att "komma ikapp".