Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vårdbidragsfråga!

Skrivet av Cecilia med Amanda 021010
jag har också skrivit detta på "Vårdbidragssnack" men testar här också.

Vi har vårdbidrag 1/4 med 18%merkostnadsdel för vår flicka som var 1,5 år då vi ansökte. Hon har:
*Svår astma med mycket medicineringar.
*Tillväxthämning som kräver mycket tid och omsorg angående kosten.
*Hörselnedsättning och talförsening
*Något försenad i sin utveckling främst angående tal,motorik och "ork" att bibehålla en aktivitet.
*Angående merkostnader så handlar det främst om att hon går på en resursförskola för barn med allergi och/eller astma och den ligger långt ifrån oss så vi har lång körning att skjutsa och hämta henne.

Nu ska vi förnya vårdbidragansökan och det kommer alltså att bli då hon är 2,5 år. Kan ni hjälpa mig med vad jag kan ta upp.

1. Vi fick inte godkänt för nattvak förra gången eftersom hon var så liten. Hon ska inhaleras varje natt och vid infektion ( ofta) måste vi vuxna sova i skift eftersom hon behöver ständig passning.

2. Läkarna har funnit att hon har en brist i sitt immunförsvar som gör att hon saknar immunförsvar mot vissa infektioner och därför får dessa gång på gång. Hon är nu sjuk i snitt 7 dagar av 10. mycket VAB alltså.

3. Hon har hittills gått på resursförskolan tre dagar/ vecka men personalen anser att hon pga sin bullerkänslighet och svåra astma skulle behöva gå kortare dagar ( jag jobbar 65%) så jag har lagt om schemat till fyra kortare dagar i veckan och då blir det ännu mer körning att lämna och hämta. Specialpedagogen från Stödenheten och personalen på förskolan anser att hon absolut inte skulle klara "vanlig" barnomsorg som vi i så fall skulle få närmare oss.

4. Hon har nu fått stora problem med atopiska eksem och ska smörjas och behandlas minst 3 ggr per dag. Dettta tar ungefär en halvtimme/gång med fem olika salvor.

5. För att minska eksemen äter hon nu mjölkfri kost. vet ej vad detta kostar extra men dyrare blir det. Dessutom kräver det ännu mer noggrannhet med tanke på hennes tillväxthämning.

Kan jag ta upp allt detta vid förnyat vårdbidrag? Finns det någon chans att de kan öka VB eller förlänger de det bara? vad behöver jag för intyg denna gång?

Svar på tråden: Vårdbidragsfråga!

Överklaga beslutet.

Skrivet av  Malou
Du kan överklaga ett beslut om vårdbidrag,om det det beslutas om ökning så får du det retroaktivt från ansökans datum.Erat jobb med dottern borde mycket väl vara mer än 1/4, detta låter ju inte klokt. Ta kontakt med kuratorn på habiliteringen eller motsvarande person där ni går på kontroller/utredning.
Jag fick själv hjälp av kuratorn att formulera överklagan, jag berättade om vår vardag och hon skrev!
Och det gav utdelning!
Kram
 

Dottern är inskriven

Skrivet av  Cecilia med små troll
på stödenheten men ej på habiliteringen. Vet att de har en kurator på stödenheten och specialpedagogen nämnde om henne att hon hjälper till vid vårdbidrag så henne ska jag absolut ringa då.

Jag fick uppfattningen av FK då jag sökte VB att jag fick vara glad ifall jag fick något alls. Detta pga att dottern var så liten då och dessutom inte har någon diagnos. Men nu borde det finnas möjlighet att få mer denna gången då, anser du? I nuläget med långa resor till förskolan och mycket VAB och körningar till sjukhus känns det som om nästan hela min lön går till bensin och barnomsorg. Mediciner är inget problem, vi kommer upp i frikort efter tio veckor.
 

Glömde ändra nick :)

Skrivet av  Cecilia med Amanda 021010
d
 

Artiklar från Familjeliv