Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bästa Stepmother

Skrivet av tanten
Det är svårt att förstå vad dina inlägg syftar till.
Ville du ha hjälp, synpunkter eller vad?
Problemet du presenterade är allvarligt, komplext,svårbedömt och kräver ingående kunskap på många områden både vad gäller bedömning och åtgärder.
En del av de synpunkter du fått kanske man ska ta till sig med en viss försiktighet. Kärlek är nog bra, men jag utgår från att det har du redan försökt.
För att citera den gamle kloke radiodoktorn Peter Paul Heinemann: Älska är inte bara en känsla i största allmänhet. Att älska är att ta reda på vad den andra behöver och sedan göra det.
Vad den andre behöver i de här fallen som du beskriver är nog rätt mycket mer än bara kärlek och respekt. Det är en självklar grund för allt annat, men inte nog.
För att kunna ge rätt hjälp måste man ju först veta varför hjälpen behövs, alltså: vad beror problemen på? Och hur ser de ut i detalj?
Därefter undersöker man på vilket sätt man bäst åtgärdar problemen. Därtill krävs kunskap, erfarenhet och rätt metodik/pedagogik/strategi. I detta arbete behöver man kunna älska men kärlek är inte en metod!
Bruno Bettelheim, amerikansk psykiatriker och psykoanalytiker, berättade i en av sina böcker om ett barn med trol autism på en av hans institutioner, som sa om sina vårdare, två stycken: Hon älskar och sätter ner. och om den andra: Hon gör vad jag behöver.
Vilket ska vi göra?
Du har min hjälp om du vill och hör av dig. Hur du når mig har jag skrivit på ett par ställen både här och på den andra sidan.
Jag arbetar ideellt med de här frågorna och hjälper personer, föräldrar och enskilda, över hela landet. Jag har kontakter med andra med liknande problematik som den du beskriver.
Välkommen!
Svar på tråden: Bästa Stepmother

Hej!

Skrivet av  Stepmother
Jag har mailat dig nu! Lite sent så hag får skriva mer nästa gång... Tack för att du svarade!
 

Artiklar från Familjeliv