Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad kan det vara för "fel"??

Skrivet av Matilda med Nora 9912 & August 0310
Ska försöka beskriva August så gott det går och hoppas att nån känner igen sig i endel av det jag skriver. Han är nu ca 15 månader

*Noramal födelsevikt och längd
*Numera ganska kortväxt, men över medel på vikten.
*Han var svår att få kontakt med ganska länge, satt helst för sig själv och lekte.
*Efter ca 9 månader började han söka lite kontakt och är numera ganska klängig.
*Undviker fortfarande ibland att ta ögonkontakt.
*Han kan inte krypa eller gå än, men har däremot suttit sedan ca 6,5 månader.
*Kan stå med stöd, men reser sig inte själv
*Han har mongolveck i ögonvrån
*Han är nästan alltid på gott humör
*Han har både affekt och feberkramer.
*Annars har han inte varit särskilt mycket sjuk.
*Han fontaneller har inte börjat växa ihop, eller har de det så är det väldigt lite.
Svar på tråden: Vad kan det vara för "fel"??

Hej

Skrivet av  Anna, mamma till två..
jag tänker inte ställa diagnos eller dra någon slutsats.. Har du bra kontakt med bvc? Kanske prata lite med dom? Har dom reagerat något?

Mina erfarenheter från bvc är inte bra men säkerligen att det finns dom som har bra erfarenheter.. OM du känner dig orolig ska du få det kollat. En mamma har magkänsla att gå på.. =)
Men det behöver inte vara något \'fel\' heller.. =)

Känner igen en del på min son och en del inte.. Om det nu är ngn tröst?

Lycka till!! =)

Kram..
 

Hej..

Skrivet av  Matilda med Nora 9912 & August 0310
vi har varit på en extra koll på bvc vid 13 månader. Ska dit igen för ännu en extra koll vid 15 månader nu i början av januari.
Förhoppningsvis börjar de kolla honom lite noggrannar då eftersom han inte utvecklats särskilt mycket sedan 13 månader.
Vid förra kollen sa de att han visserligen var sen, men ändå inom ramarna av det normala.
Tror nog inte han ligger inom dom ramarna längre.
 

Glömde ju en sak..

Skrivet av  Matilda med Nora 9912 & August 0310
som är väldigt typisk för August.
När han blir uppspelt så blir han väldigt aktiv med armar och ben. Det riktigt rycker i dom. Även fingrarna rör han på då, nästan som i vinkrörelser.
 

Inga svar

Skrivet av  Cecilia med Amanda 021010
har jag till dig men vi har samma problem här att ingen vet vad det är för något med vår prinsessa.Det är väldigt svårt att som förälder bära på vissheten att det "är något" men inte få svar på vad.
Hon har mest medicinska problem och är inte så väldigt sen i utvecklingen. Jag skriver upp några stolpar om henne så får du se.
*Född normalstor men nu extremt liten ( 2 år 78 cm och 10,5 kg)
*Matvägrar i perioder särskilt när hon är sjuk och när hon har magrat av har hon svårt att "ta sig" igen och gå upp i vikt igen.
*Hon har ett speciellt utseende med korta armar och ben och stor rund mage. Runt huvud med stort
bakhuvud och litet ansikte med typiska "babydrag". Nästan inget hår.
*Mycket infektionskänslig och har svårt att klara sina infektioner utan hjälp. Ofta måste vi läggas in på sjukhus med henne och få hjälp att häva infektioner och feber.
*Mycket svår astma och konstant slembildning i lungorna som ger rosslig andning och slemmig hosta.
Får astma anfall av ansträngning ibland och måste direkt till akuten.
*Atopiska eksem över hela kroppen och svåra utslag i hårbotten. Hon blir något bättre av mjölkfri kost men stora problem fortfarande.
*Hon har nedsatt hörsel och pratar entonigt och mycket otydligt. Har rör i öronen men påverkas ändå av vätska i perioder.
*Hon har en förträngning på sina tårkanaler som gör att ögonen lätt tåras och infekteras. Behandlas med ögondroppar dagligen och hon måste bära solglasögon utomhus.
*Hon har affektkramper främst då hon blir rädd och hon får panikattaker och är fruktansvärt rädd för vissa saker som tex småkryp, mörker, leksaker som låter eller rör sig, gungor. Hon blir helt blockerad och får hysteriska anfall.
*Hon var motoriskt tidig (satt 4 mån, kröp7 mån, gick 10 mån) men har dålig balans fortfarande. Har svårt att tex kliva över en tröskel utan att hålla i dörrkarmen samtidigt.

Ja, det finns mer såklart men detta kom jag på i all hast.
 

Artiklar från Familjeliv