Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vet ej om jag hör hit...

Skrivet av En trött mamma
men provar, hittar inget annat passande snack.

Det är så att vi har ett barn som är 2½ år som vi har stora problem med. Här kommer några av de problemen:

* Hon kan inte leka tillsammans med andra barn, hon blir arg eller får hysteriska utbrott när någon kommer in i samma rum eller när något barn kommer i närheten av henne. Hon har ett syskon som brukar vilja leka med henne men det går inte, hon får inte ens komma in i samma rum.

* Hon har svårt att ta sig för saker, hon sitter gärna bara i sängen och tittar, vill inte så gärna vara uppe, även om det har blivit lite bättre på den punkten just nu.

* Hon pratar nästan ingenting, några enstaka ord bara, annars är det mest bara joller.

* Hon är rädd för allting, hon blir helt hysterisk vid minsta lilla ljud hon hör, det kan t ex vara något så litet som att grannen tappar något så det dunsar till. Då kan hon skrika jättelänge efteråt.
Hon reagerar likadant på massa ljud, t ex:
* Mopeder, bilar, traktorer
* Leksaker som låter
* Om det regnar så det låter lite på fönsterrutan
* Ljud från grannarna, när de går hårt på golvet, deras tv-apparat som hörs ibland när de spelar tv-spel
Det är mer än det här, man är nästan rädd att röra sig här hemma, minsta lilla orsaker ett hysteriskt utbrott.

Vi har har kontakt med bvc men de vet inte riktigt vad de ska göra heller, de säger att det är i alla fall inte normalt beteende för ett litet barn. Till saken hör att hon har varit väldigt skrikig och krävande sedan hon föddes men man trodde ju det skulle bli bättre ju större hon blev men allt har bara blivit värre och värre.
Svar på tråden: Vet ej om jag hör hit...

Be BVC om en remiss

Skrivet av  Ann m Frida (Noonans syndrom) & Fanny
till en ordentlig utredning hos en barnpsykolog. Och nää, det är inte ett normalt beteende, men vad som är fel har jag ingen aning om. Jag vet en pojke som har CFC och även autism som var likadan, men vill för den sakens skull inte dra några som helst slutsatser.

Lycka till!
Ann
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  En trött mamma
Har pratat med bvc och vi ska få en tid till en barnpsykolog so har stor erfarenhet av för tidigt födda barn, vilket min dotter är.
 

Artiklar från Familjeliv