Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tredje barnet efter 40 ???

Skrivet av Trollmor
Jag blir 40 år i år och har just fött mitt andra barn. mitt först barn, är 1,5 år.
Nu funderar jag på om detta är mitt sista barn. Bör man stoppa så här dags då man fått två friska, välskapta barn (och en av vardera kön) och man är så här gammal, eller kan man satsa på att försöka få fler. Kanske om tre år, då den yngsta hunnit bli tre år(och jag blivit 43 år....!!!??? )
Vad tycker ni andra ??
Svar på tråden: Tredje barnet efter 40 ???

Min mormor fick min mamma

Skrivet av  Vill du ha det så ????????
när hon fyllt 45 år men sen fick mamma inte ha henne kvar så länge heller....
Hon dog vid 75 års ålder och mamma hann fylla 30 .
 

Ja men...

Skrivet av  CC.
....min mor dog då jag var 19 och hon var 47. Det finns aldrig några garantier för hur länge eller hur kort någon kommer att leva.
 

Konstigt sätt att resonera

Skrivet av  Eima
Ska man låta bli att skaffa barn för att bespara dem framtida sorger? Underligt sätt att visa välvilja mot presumtiva barn. Visst kan de bli föräldralösa tidigt, men de får väl även uppleva en massa lyckliga stunder hoppas jag.
Och oavsett om ens föräldrar dör när man är 3, 13 eller 30 år, så återstår dock det faktum att de skänkt en \<\;U>livet\<\;/U>. Och mitt liv lever jag ju själv även om mina föräldrar inte finns kvar.
 

oj då!

Skrivet av  Siv
Va bra att hon fick ha sin mamma kvar i 30 år. Det finns många barn som mister en förälder mycket tidigare. Min mamma dog också vid 75 års ålder. Man ska vara glad för de år man får. Inget är förevigt...
 

Ingen garanti...........

Skrivet av  tummelisa
Min pappa dog när jag var 22 år och han var 42.
Det finns ingen garanti för att unga föräldrar lever längre.
 

Precis! och likadant tvärtom

Skrivet av  Eima
Biologisk ålder är bara EN aspekt på ålder.
Jag har en väninna vars pappa ledde bergsklättringskurser fram till dess att han fyllde 78. Det där med vad som händer med en när man blir äldre är så olika och man vet absolut ingenting om vad som kommer att hända.
 

Har samma funderingar...

Skrivet av  Hannele
Jag är 40 och har tre barn mellan nio månader och sju år. Min man kastade ur sej helt oväntat för ett tag sedan att vi kanske ska försöka få ett barn till innan det är för sent. Jag är _så_ osäker på att jag orkar, vill, kan, bör, ska satsa en gång till. Det har tidvis varit _urjobbigt_ med en bebis till, hela familjens invanda mönster och roller har rubbats. Sömnbrist, tidsbrist och tålamodsbrist gör att jag tvekar...Tänk om det blir ytterligare ett kolikbarn? Eller ett till som har en vilja som kan försätta berg och få sin mor att slita sitt snart gråa hår?
Samtidigt går det ju lättare med de stora barnen som blir mer "självgående". Jag satsar inte igen förrän jag känner mej säker på att det är det jag verkligen vill! Fast visst är det myyysigt med bebisar...
 

Vill också ha fler o är 40.

Skrivet av  helenet
Har precis fött mitt första och känner redan att jag vill ge honom syskon. Kanske jag inte känner efter ytterligare några sömnlösa veckor/månader.
Vet inte heller om det är tokigt att skaffa fler. Jag har dessutom en massa komplikationer som kommer med varje graviditet.
Att man skulle dö tidigt ska inte hindra tycker jag. Man lever längre nuförtiden och det finns aldrig garantier.
 

tack för era synpunket

Skrivet av  trollmor
tack för era synpunkter, skönt att höra att det finns fler som tänker som jag. och att det finns fler som blir föräldrar vid 40. Jag vet inte hur vanligt dte är att föräldrar är runt 40 (och 45) när de får barn idag.
Jag vet inte heller om det är så att man faktiskt blir tröttare och har svårare att klara av störd nattsömn, om man har mindre tålamod (pga tröttheten) ..mm mm
eller om det är "synd om" barnet att det får gamla föräldrar att skämmas över i skolan

Ja, jag ska ta hand om mina två änglar, som jag fött ett par år till innan jag fnderar vidare på att satsa på att få fler
är den någon fler som har synpunkter skriv gärna nå´n rad.
detta är ett fantastiskt forum, första gången jag är inne här
 

Viktigt med syskon...

Skrivet av  Siv
tycker jag när man är äldre. Om jag skulle gå bort tidigt, har dom varandra i alla fall.
 

Trollmor

Skrivet av  majan41
Åldern spelar nog ingen roll hur man orkar med barnen,man kan vara ung också o inte orka med,det är nog väldigt personligt,om du vill ha fler barn o känner att du orkar så då är det väl bara att tuta o köra,lycka till
 

Artiklar från Familjeliv