Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

47 år..Är det alldeles för gammalt? Ärliga svar

Skrivet av Kattis
Tack!
Svar på tråden: 47 år..Är det alldeles för gammalt? Ärliga svar

Behöver mer fakta

Skrivet av  ruffsig
hur gammal är partnern? Är det första barnet?
MEN (utan dessa fakta).... nä det är inte för gammalt i mitt tycke men huvudsaken är att de blivande föräldrarna tycker det samma
 

Tycker som ovanstående..

Skrivet av  Kattis, 39 år
d v s att man kan väl inte säga att det ÄR för sent eller ej, med tanke just på att det gått fint för vissa etc. Men, eftersom du frågar vad vi personligen tycker så är nog min mening att det är kanske i äldsta laget... Jag hade inte känt mig redo för att ta steget i alla fall, men det där måste ju var och en känna efter själv. Tror man måste känna sig OK och harmonisk för att en graviditet ska kännas bra, särskilt i äldre ålder. Jag skriver också under nicket Kattis och har gjort ett tag här, om nu nån trodde att det var jag som skrev det du skrev!
 

Det finns två aspekter

Skrivet av  J
Dels din fysiska ålder, dvs hur stora dina möjligheter att bli gravid verkligen är. Jag har sett undersökningar som visar att endast 10% av kvinnor över 40 år som vill bli gravida verkligen lyckas föda ett barn. Antingen blir man inte gravid alls, eller så blir man gravid men får missfall. Man kan ju tänka sig att kurvan är skarpt utplanande så att det är större chans vid 41 års ålder och ännu mindre vid 47. Men det är ju naturligtvis högst individuellt och du borde kunna få reda på dina förutsättningar genom din gynekolog. Mannen måste naturligtvis också kontrolleras. Jag har en bekants bekant som födde en sladdis vid 50 års ålder så visst finns det en chans!

Det andra är din mentala ålder, dvs hur du hanterar de psykiska påfrestningarna det är att ha en baby. Om du är beredd att ge upp din bekvämlighet och frihet, om du kan hantera omgivningens uppfattningar om äldre mödrar etc. Det kan du bara avgöra själv.
 

Om...

Skrivet av  Akke`ba
man kan bli gravid på naturlig väg och inte får missfall, då tror inte jag kroppen är för gammal. Om man sen känner att man fixar allt vad det innebär att ta hand om en bebis så...
Själv är jag 45 och har en bebis på snart sex månader och det är helt underbart. Känner mig inte tröttare än för tolv år sen när hans storebror var bebis.
 

du är....

Skrivet av  ålderslös
inte för gammal förrens du känner det själv, men tänk på att du måste känna att du kommer att orka i 18 år även om du orkar nu, det är viktigt.
 

Man eller kvinna?

Skrivet av  Asterix
Ja du, är du man eller kvinna "Kattis"?

Tyvärr har vi ju fortfarande så strikta könsroller även i Sverige. Det är mer accepterat att män blit pappor vid hög ålder. Om du är man kommer du att drabbas av mindre fördommar. Är du kvinna så kommer du i detta mans-samhälle att få det tuffare.

(Vad det kanske den debatten du är ute efter?)
 

Hur kan KATTIS förväxlas med att ev. vara man?

Skrivet av  ?
???
 

Jag visste inte heller...

Skrivet av  ruffsig
om Kattis frågade för egen räkning. Hur vet du det?
 

...det jag reagerade på...

Skrivet av  ?
...var att Asterix frågar Kattis om hon är man eller kvinna.
Jag kan ju omöjligt veta vilket kön frågan gällde...men vet med ganska säkerhet att just Kattis är en kvinna.
 

Ursäkta då

Skrivet av  Asterix
Ursäkta, ursäkta om jag förolämpat någon. Det var inte meningen. Jag var bara också osäker på vilket kön frågan gällde.

 

Sannolikt är det för gammalt

Skrivet av  59:a med son född 2001
(Antar att det gäller kvinna.) Visst finns det kvinnor som blir gravida och föder barn på naturligt vis vid den åldern (och till och med lite äldre) men sannolikheten är väldigt låg. Sedan kan man förstås inte på förhand veta om man tillhör den lilla minoriteten som faktiskt är fertil. Men för de allra flesta är det inte möjligt.
 

Såg en siffra

Skrivet av  J
på 2% när det gäller sannolikheten att bli gravid vid varje ägglossning när man är över 40. För kvinnor upp till 35 är siffran 10-20% vid varje ägglossning. Om man betänker att det måste vara stor skillnad mellan en 40-åring och en 47-åring är det väl närmast ett mirakel om man får barn vid 47 års ålder.
 

Fast 2 % verkar ju onekligen..

Skrivet av  Kattis, 39 år
VÄLDIGT lågt i mina öron, med tanke på att trots allt en hel del blir gravida kring 40 år. Jag skulle gissa på något högre odds för en 40-åring, men som du säger så ökar skillnaden därefter markant år för år, så en 47-åring som blir naturligt gravid måste nog anses som i det närmaste mirakulöst.
 

Så här svarar en läkare

Skrivet av  J
på sajten Villhabarn.com:

"Är det möjligt att få hjälp att bli gravid när man som jag är 49 år?
Svar: Vid 49 års ålder kan bara äggdonation ge en ökad möjlighet till graviditet. Resultaten av vanlig hormonstimulering och vanlig IVF vid din ålder är dessvärre under 1%, dvs inte större chans än du har själv. Av det skälet görs inte sådan behandling."

Jag tolkar det som att man har 09% eller lägre chans vid 49 års ålder, vid 47 är det kanske något större chans men inte så hemskt mycket, eller var tror du?

Visst kan man ge uppmuntrande tillrop, men man bör kanske vara realist också.
 

Självklart är det så vid 47-49 års ålder...

Skrivet av  Kattis, 39 år
men jag reagerade på att du skrev 2 % fr o m 40 år och då känner man väl sig träffad om man är just 40 eller strax över. Man ser ju faktiskt en hel del som blir med barn när de är 40-42 år så det kan ju inte vara SÅ vansinnigt svårt trots allt. Men vid 45 och mer så minskar chanserna drastiskt, det förstår jag också. Ville bara precisera att det inte gäller omkring 40.
 

ja

Skrivet av  .
läste igår att geana davis (skådespelerska) är gravid med tvillingar, hon är 48 år - ovanligt
 

Geena Davis har..

Skrivet av  Kattis igen
inte använt egna ägg till sin tvillinggraviditet utan det är en yngre kvinna som donerat sina. Ville bara säga det!
 

Ja, när det gäller Geena...

Skrivet av  Eva m Ike0108 + bf 19/5, Portland, Oregon
så lär det ju inte vara hennes egna ägg och jag tror inte att det var det då hennes dotter föddes för 2 år sedan heller... Blir man gravid genom äggdonation så är det fullt möjligt att få barn efter 45, ja, tom 50 års ålder...
 

Eftersom det är äggkvaliteten

Skrivet av  J
som ofta är den springande punkten kan man mycket väl ha fungerande ägglossning, men inte bli gravid eller lyckas genomföra en fullgången graviditet. Vid IVF - där man kan optimera förutsättningarna genom att välja ut de allra bästa äggen och - är chansen mindre än 10% per försök till en fullgången graviditet om man är över 42 år. För kvinnor under 35 är chansen 25-30% (på vissa kliniker uppemot 50%) per försök. Därför har många kliniker en gräns på 43 år för IVF med kvinnans egna ägg, donerade ägg från en yngre kvinna kan man naturligtvis använda.
 

Om man ser pâ far- och morföräldrarnas..

Skrivet av  Anna Malaga
..stora barnaskaror ser man ju att väldigt mânga var över 40 när sista barnet kom. Min mans mormor t.ex., var 48 när min svärmor föddes. Ovanligt är det nog, men absolut inget mirakel. Att det nu är sâ ovanligt med sâ "gamla" mödrar är nog att de flesta inte vill ha barn över 40. Mânga aborter görs faktiskt efter 40, förr kom barnen när de ville och det fanns fler bâde yngre och äldre föräldrar.
 

OK

Skrivet av  Lena
Hej,
jag har en kompis som är 44 och väntar barn. Skulle tro att det är fullt möjligt även tre år senare.
 

Artiklar från Familjeliv