Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tömma datorn?

Skrivet av *på besök*
Jag ska ge bort min gamla dator till en lillkusin, men hur gör jag för att totaltömma datorn så att inget finns kvar på den?
Jag hade tänkt att tömma den helt och sedan installera XP, men när jag provade att bara ta bort XP och installera om det så fanns det ändå kvar en massa mappar och så på datorn. Måste man formatera om den? I så fall har jag ett annat problem... När jag högerklickar på C:\\ (i Utforskaren) och försöker välja formatera så går det inte? Det står "Det gick inte att formatera den här enheten. Avsluta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrollera att inget fönster visar enhetens innehåll. Försök sedan att formatera den igen."
Vad gör jag för fel? Så här har jag alltid gjort förut och det har alltid fungerat!
Svar på tråden: Tömma datorn?

Formatera

Skrivet av  cammis
i samband med att du installerar XP, skall du tömma den helt så är detta bästa alternativet.
 

Men hur...?

Skrivet av  *på besök*
Jag provade igår, och efter nyinstallationen fanns ändå delar av det gamla kvar? Ska man välja något särskilt alternativ?
 

Kommer inte ihåg exact men

Skrivet av  signe
det finns ett alternativ att ta bort hela C-partitionen, ta bort den och skapa sedan en ny och installera XP på den nya, häremellan formateras hårddisken.
 

Precis som

Skrivet av  cammis
signe skriver, välj att ta bort alla partitioner, det kan man välja ganska i början av installationen, sedan skapar du en ny c-partition och formaterar den, efter det finns garanterat inget kvar.
 

Du kan inte formatera en enhet

Skrivet av  susanne
som har systemfiler i enhetshanteraren. Du måste starta upp datorn på installationscd i ditt fall xp skivan och där har du alternativ att partionera och formatera som du vill ha det...
 

Okej!

Skrivet av  *på besök*
Då ska jag böka vidare... :)
 

Artiklar från Familjeliv