Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket pengar har ni per månad?

Skrivet av Nyfiken.
Törs man fråga det?
Vi har en totalinkomst på 21000 brutto, dvs vi får ut knappt 15000.
Vi har två barn, 1 och 3 år, så vi får ju 2 barnbidrag också.
Vår hyra är 5800 kr per månad (3:a 85 kvm, inte Sthlm).
Vi får inget bostadsbidrag.
Vi har en bil till vilken vi lånade 40000 för 2 år sedan.
Vi tycker att det funkar bra, men kompisar undrar hur vi klarar oss.
Undrar bara, hur har ni det?
Svar på tråden: Hur mycket pengar har ni per månad?

Här kommer ett svar

Skrivet av  Hjälp, vart tar alla pengar vägen?
Vi får ut allt som allt (inkl. 2 barnbidrag och 1/4 vårdbidrag) ca 240000 kr. Det låter enormt men ändå försvinner pengarna.....Vi har ett stort hus, 2 bilar och pendlar varje dag ca 7 mil vardera. Eftersom jag arbetar deltid kan vi inte samåka så bensinen kostar flera tusen i månaden....tyvärr. Ett huslån på 520000, ett billån på 55000 och ett studielån.
 

Du menar väl ändå..

Skrivet av  UO
24 000 kr/månad inte 240 000kr/månad som du skriver...
 

Oj då, det var svårt med nollorna...=0) Kanske DET är svaret! IMT

Skrivet av  Måste räkna bättre...
..
 

Det kanske inte var..

Skrivet av  UO
fel på räkningen. Du kanske bara somnade på tangenten....*ler*
 

Jadu

Skrivet av  H
håller nästan med dina kompisar...men samtidigt vet jag att man kan klara sig på lite om man måste och är van vid det. Så hade vi det som studenter, min sambo tog studielån medan jag bara plockade ut bidragsdelen...och vi klarade 4 år så men det blev juknappt några pengar till några större nöjen som utlandssemester. Succesivt har vi fått bättre ekonomi och omedvetet ökar man sina utgifter utan att veta om det. Idag förstår jag knappt hur vi klarade oss. Nn när vi fick barn försämrades ekonomi något och det kan ibland kännas lite jobbigt att pengarna tar slut så snabbt...även om vi sparar en hel del så vi har ordentliga buffertar att ta av.

Vi har en inkomst (brutto) på 34 000 + ett barnbidrag, får ut ca 23 000 totalt. Månadsavgift på bostadsrätten är 5300:- (3:a 86 kvm, inte Stockholm), billån 1900, dagis 2000:-, ett studielån att betala tillbaka på. V sparar 3900:- av detta är viss del kortsiktigt till tex semester och nått större inköp till hemmet.

 

Vad skönt det låter.

Skrivet av  
Så ska vi också ha det nån gång när jag blir klar med utbildningen. Ser mer och mer fram emot den dagen, även om jag har mer än hälften kvar...
Tänk att kunna åka på semester.
Lycklig för er skull så länge.
 

Vi har

Skrivet av  Lily
ca: 31 500 kr efter skatt och så barnbidraget på det (ett barn).

Vår hyra ligger på 6040 kr/mån (sthlms förort).

Vi har inga bostads eller billån, men däremot studielån.

Vi sparar inget för närvarande. Vi har precis köpt 2 bilar (begagnade).

Jag tror att det mesta går med lite vilja och planering.
 

Svar

Skrivet av  
Vi får ut ca 36000:- efter skatt, ibland mer om någon jobbat övertid. Har bostadsrätt i Sthlms innerstad (ca 100kvm), betalar ca 6500:- inkl amortering lån/ränta ca 200,000:-. Vi har en relativt ny bil (1997) som vi äger. Klarar oss självklart bra, konsumerar en hel del (kläder, resor, elektronik, äta ute mm). Kunde vara hemma med vårt barn i 2 år och 4 mån (kändes underbart). Tog en del av sparade medel då. Trivs förträffligt med liver här i Stockholm!
Elin
 

så här har vi det:

Skrivet av  U
Vi lever på en lön + studiemedel vilket tilsammans ger ca 22-23000 kr efter skatt varje månad. Dessutom har vi 3 barnbidrag.

Vi har bara ett litet huslån så vi betalar 8000 kronor/KVARTAL i lån och amortering. Sedan har vi två biler vilka vi betalar 2900:-/mån i lån plus ca 2000:- i bensin och sedan tillkommer ju alla övriga utgifter som följer med att ha bil :-((
Sedan tillkommer dagisavgift på ca 3000:-/mån.

Vi har också ett studielån men eftersom min man studerar så betalar vi inget på det just nu.

Jadu, vi har så det går runt (trots att min man studerar) men så mycket över blir det inte.....
 

Vi får......

Skrivet av  Fattig!?
.....ut ca 19000:-/mån .Sambo m.ett barn.Bor i en 3:a 85kvm& betalar 5800:-mån inkl.garage!
Betalar av på studielån,barnomsorg1500 mat osv.Har mellan ca2000-5000 att dela på.Tycker att vi har det ganska bra förutom de mån när ALLA stora rökningar kommer dvs tel el bilskatt o dyl.
 

Vi har..

Skrivet av  Kanske snål?
ca 17600:- med barnbidrag.(ett barn att försörja) Sedan har vi en genomsnittlig boendekostnad på ca 2650:-/månad(år 2000) (radhus som vi äger), 1 begagnad betald bil samt övriga kostnader.

Vi tycker att vi klarar oss bra.
 

Fattiglappen svarar..

Skrivet av  b
Vi har ut ca 12.000:- i månaden. Boendekostnade är ca 5200:-/ månad. Vi hyr ett hus. En begagnad bil från 95 som vi har ett privat lån hos svärföräldrarna på (25000:- kvar) som vi betalar när vi anser att vi har rår (det är lyxigt jag vet!)
Vi har det ganska knapert men vi överlever (de flesta månader iallafall *ler*)
 

mina svar

Skrivet av  j
vi har ca 27000:- ut i månaden inklusive två barnbidrag
hyran är 7500 för ett BR radhus.
totalt har vi räkningar för 16000:- , detta är allting utspritt på hela året.
ganska mycket, men vi har lite små dumma lån och krediter som vi görr vad vi kan för att snart vara av med, så om ett år så beräknar vi att ha ca 12000:- i räkningar (maxtaxan gör ju sitt också)
 

än så länge...

Skrivet av  a
Just nu har vi c:a 26.000 kr/månad efter skatt.
Väntar första barnet till sommaren, så sen lär det bli annorlunda.

Vi betalar i snitt 8.500 kr/månad på huset (lån, el, V:A, sop, försäkring).
Vi betalar 1.500 kr/månad till CSN
Dessutom kostar bensinen c:a 3.000 kr/månad då vi båda måste bil-pendla till arbetet (ej på samma ort så vi kan ej samåka).
 

Vi har...

Skrivet av  A
..ca 24000 kvar efter skatt inkl. ett barnbidrag.
Hyra plus garage är på 7000 (Göteborg), billån 1400, bensin etc. ca.2000, mat ca.4000.
Vi pensionssparar ca 800kr/ mån och sparar till vår dotter ca.200 kr/mån.
Resten av pengarna ca. 9000 går till kläder,nöjen, hushållsartiklar ev investeringar och resesparande.
Jag tycker ekonomin fungerar bra men det blir ingen årslön kvar på banken precis.
 

Vi har...

Skrivet av  
...ca 10.000 kr/månaden att klara oss på, inklusive barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag. Ett barn och en vuxen. Vi bor i en hyresrätt, 4.000 kr/månaden exklusive el och gas. (2 rum och kök) Jag har månadskort och åker buss eller t-bana. Eftersom jag inte har ngn semester så får jag lov att spara pengar varje månad för att få detta.

Mvh Ensamma mamman
 

Ju mer man har....

Skrivet av  Pyjamastjejen...
Vi har cirkus 27 000:- att leva på per månad och har utgifter inkl. huslån mm. på ca. 19000:- (mat mm.mm.) Så vi har ju några extra kronor att ha roligt för... Men nu funderar vi över att gå in i en mkt stor husaffär (nybyggnation) då vi får en fördyring på boendekostnaden på 3000kr. i mån. Så...det är klart... Har man mer att leva för i mån. så går det liksom ändå åt i nåt annat...för man märker ju på bekanta i ens närhet att de klarar sig gott och väl och bor bra mm. på mycket mindre slantar per månad än vi....så... Tja.. man lär väl ALDRIG så länge man lever...

 

svar

Skrivet av  Eva
vi får ut drygt 28 000 per månad om ingen av oss VAB-ar eller har sjukdagar. Utöver det har vi ett barnbidrag.
Vi bor i Stockholmsförort, i hyreslägenhet (3:a) och betalar 5300 kronor per månad.
Vi har ingen bil, inga lån förutom studielån som vi betalar drygt 15 000 kronor årligen på.
Vi sparar 2000 kronor per månad, inklusive pensionsspar.
Vi gör av med alldeles för mycket på mat (4000-5000 kronor per månad).
Vi semestrar utomlands varje år.
Vi har det hyfsat ekonomiskt, men har väldigt lite på sparkontona (en nettomånadslön ungefär totalt) och får ibland spatt över att vi bor som vi gör och har så få möjligheter här i STockholm att skaffa oss en bättre bostad.
Vi är dåliga på att spara, duktiga på att konsumera och börjar tycka att vi borde skärpa oss. Särskilt när vi läser vad andra klarar sig på.
Framför allt borde vi kunna spara mer.
 

Jag är visst fattig?

Skrivet av  Tove & Hilding 000817
Oj vad mycket pengar alla har. Vi har inte så mycket i inkomster, men inte mycket utgifter heller.
Vi är båda studenter, har ca 15500 efter skatt och ca 9000 i utgifter totalt (mat, hyra, räkningar, försäkringar, sparande) och sedan 3000 var i "fickpengar". Det är fullt tillräckligt. Allt vår hemutrustning som tvättmaskin, diskmaskin, tv, video, dator, scanner, stereo, möbler etc. är köpt kontant, så vi har inga avbetalningar. Vi har inga lån att betala av på, ingen egen bil (använder pappas) ingen fackföreningsavgift eller a-kasse avgift att betala. Därför lever vi billigt. Vi bor bra och betalar ganska mycket i hyra (5200 för 71 kvm), men det är det värt. Vi köper mycket ekologisk mat vilket höjer matkontot, men å andra sidan använder vi tygblöjor vilket är en stor besparing. Semestern blir billig också eftersom vi har en sommarstuga som vi fått låna på ett par år. Men någon liten charter om året har vi råd med.
Till hösten ska vi båda studera heltid och då får vi ut ca 17500. Då får vi i och för sig betala en knapp 500-lapp i dagisavgift också, men det blir ändå mer över än nu. Jag tycker att vi klarar oss bra. Jag har råd att köpa det jag vill ha. Jag upplever mig inte som fattig, men det är jag kanske?
 

Nettoinkomst för mig och sambon, 27100:- IMT

Skrivet av  M -73
-
 

Jag är...

Skrivet av  Hemmamamman
..hemma med våra barn, så det är bara min man som har en inkomst. Han tjänar 21600/mån, får ut ca 11000kr.
Plus barnbidrag för 2 barn, snart 3. Vi har inga lån, vår boendekostnad är ca 1500/mån (el, arrende, sophämt)
Min man har tjänstebil och bensinkort från företaget, men det dras direkt från hans lön. Teleräkning ca 500/mån Sen unnar vi oss en del, typ tidnings-
prenumerationer, bokklubb för barnen osv.
Vet inte riktigt vad matkontot är på 2500-3000 tror jag. Vi klarar oss bra på bara en inkomst, och det är skönt.
 

Que, är det rätt?

Skrivet av  Undrande
eller läste jag för slarvigt. Jag tjänar 20 100 kr/mån och får ut ca 13 300 kr... Hur kommer det sig att han får ut 2 000 kr mindre??
 

Artiklar från Familjeliv