Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad kostar det att bo i hus???

Skrivet av Nyfiken
Jag undrar hur alla människor har råd med att bygga nytt, som flera av våra kompisar håller på att göra, (ingen vill tala om vad månadskostnaden blir), själv är jag också sugen på att bygga eller köpa men är orolig ifall man har råd. Idag bor vi trångt, har en bostadsrätt, 4 r o k , skulle behöva minst 5 r o k. Hyran är 6 537, kallhyra. Ström ca 700 kr/mån och lån ca 2000 kr/mån. Det är väl inget billigt boende, men det går heller inte så lätt att sälja, våra grannar försöker men de får nog kanske som bäst 50-60 000 kr.
Vad kan månadskostnaden tänkas bli på hus från 1 miljon och uppåt???, det är vad man får ge här för beg. hus. Har kollat lite på ett hus som kostade 1, 3 miljoner men har inte räknat på det.
Svar på tråden: Vad kostar det att bo i hus???

Tja..vi har kollat på ett radhus...

Skrivet av  Almas mamma-bor utanför Östersund
och det kommer att kosta ungefär 3800 i månaden(allt inräknat förutom då hushållsel). Men det är hyfsat billigt oxå, 475tusen för 111kvm, 3 sovrum. Vi betalar ca 3800 nu för vår bostadsrätts 3:a.....
 

Vi räknar med...

Skrivet av  Ka
...att ett lån på 1,2 miljoner + drift- och underhåll för ett hus skulle kosta oss 11.000 kr i månaden. Då har vi nog räknat ganska högt tror jag, men det är ju skönt att ha marginaler också.

På bankernas hemsidor kan man göra olika kalkyler och se vad man har råd med och vad det kostar att bo.
 

jag har hört

Skrivet av  saliah
att i räntor och amortering så blir månadkostnaden på lånet OMKRING en tusenlapp per hundratusen du lånat.
Med andra ord om du har ett 300.000 kr lån så bet du omkring 3000kr på lånet...
Vet ej om det är precis sant, men låter logiskt!
Sen kommer ju uppvärmingskostnader på nära 1000kr per mån.Försäkringar tilkomer jju också.
Här kan ju kostnaderna variere...
 

Beror på flera faktorer

Skrivet av  L
Själv har jag lån på 400 000kr och har en total kostnad med drift, ränta och amortering på ca 4200kr.

Vårat förra hus hade vi lån på 1 miljon och en kostnad på ca 11 000kr/månad också då med allt.
 

Bygga nytt

Skrivet av  Jennie
Hej,

vi har byggt nytt och har lån på knappt 1,6 milj. (totalkostnaden för huset ca 2,5 milj).
Vi betalar idag ca 7000 kr/mån i lån (exkl amortering) och drift. Då har jag också dragit ifrån skattereduktionen.
Fördelar med att bygga nytt är låga uppvärmningskostnader (vi har frånluftsvärmepump) och ingen fastighetsskatt år 1-5 och halv fastighetsskatt år 6-10, plus att man kan räkna med låga underhållskostnader de första åren.

/ Jennie
 

bor i ett litet radhus..

Skrivet av  Kirsi
i ett populärt område i våran lilla stad.
Förrut hade vi en 70 kvm stor lght på 3 rum+kök som kostade 4250 med carport+ kabeltv.
Då de skulle kursa ville vi flytta innan smällen som kom en månad efter vi flyttat ut *pust*

Vi köpte ett litet radhus på 4 rum + kök på cirka 70 kvm och ca 20kvm nere i källaren.
Den kostade 320 000 kr.
De ville bara ha 10 000 i handpenning.
vi betalar 3990 kr i månaden och med där är samfälligheten medräknad (1431kr)
Lånet ligger på cirka 1619 kr för botten och 937 för topp.
Jag trodde jag skulle smälla av när banken räknade ut detta.
Jag som trodde det skulle kosta oss ca 5000kr i månaden i amortering!!!!!!*skratt*

Det är alltid bra att ta i lite extra!
Glädje blir dessto större!!
Lycka till med husköp/husbygge ;)))

Kram
 

Låter som vi...:)

Skrivet av  Titti
Vår hyra i denna bostadsrätt är 7050:- (en 5:a i en medelstor stad) + ca 800:- mån för lånet som är ca 75 000:- idag.
Vi har köpt hus, lägger 128 000:- i kontanter som insats och resten lånar vi. Vi kommer att ha en boendekostnad på ca 8900:- i villan som kostar 1 300 000:-
Givetvis beror på dom lånen som medföljer huset, vilken ränta det är på dom + vad du får för nya lån och hur mycket du har råd att ge i insats hur mycket din månadskostnad blir. Här i vårat fall bor vi lika dyrt eller billigt i villan som i bostadsrätten - då är inte valet svårt...:)
Lycka till!
 

Inte svå svårt att räkna ut..

Skrivet av  R
Först får du ta reda på hur mycket Ni har råd at låna.
Ett lån idag ligger på runt 5-6% det varirerar en del om man har rörligt eller fast. Lånar du 1 miljon får du räkna med c:a 50-60000 per år. dvs c:a 5,000 per månad. Sedan är det skattereduktion (30%) på det. Lägg sedan till det belopp Ni kan amortera.

Fastighetsskatten är 1,7 eller 1,5% på taxeringsvärdet.
(På nybyggnation är fastighetsskaten 0 under ett visst antal år (3 eller 5 tror jag)

Driften för huset kan veriera väldig beroende på vilken värmetyp man har. Lägg sedan till försäkringar

Sedan lägger du till levnadskostnader relefon, bil och sånt. Efter det har du din kalkyl.

Jag har alltid gjort mina egna kalkyler eftersom jag inte tror på bankernas. De är ofta glädjekalkyler tycker jag. Bättre att gå på de kostnader man vet.

Själva bor vi i hus utanför storstad. Har C.a 1,4
i lån och betalar knappt 9 per månad i lån. Amorterar
c:a 2,000. Övriga kostnader samt mat går på, ihop med lånet c:a 20,000 per månad.
 

Gå in på www.foreningssparbanken.se

Skrivet av  
Tex. och gör en bokalkyl så får du fram ganska exakt vad det kostar. Tänk på att saker som värme kan skilja.
Vi har fjärrvärme och för 1200:-/mån får vi el, vatten och värme.
 

Ja, eller www.nb.se

Skrivet av  Almas mamma
x
 

Artiklar från Familjeliv