Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad betalar ni för el?

Skrivet av bettan
Jag fattar ingenting av hur det funkar med el.
Vi har en bostadsrätt, en tvåa på ca 60 kvm.
Vi fick en elräkning från vattenfall som skulle betalas 1 maj. Den var på 273 kr. Sen fick vi en till elräkning, fast från hemel som ska betalas 1 juli, som är på 577 kr.

Jag vet att jag har ringt dem en gång förut för att jag inte fattade varför det kom räkningar från båda företagen, och då sa dom nånting om att det var (tror jag) Vattenfall som ägde elnätet här och att vi hade valt hemel till leverantör. Och att det inte skulle bli billigare om vi bytte till att ha bara en av dem.

Jag fattar inte NÅT! Minns inte att vi har valt nåt, men det är mkt möjligt.

Ska det vara såhär mkt avgifter? Hur mycket betalar ni andra som har en tvåa på ca 60 kvm?
Svar på tråden: Vad betalar ni för el?

Inte en tvåa, utan en femma men..

Skrivet av  Mmaria
Varannan månad betalar vi 800:- för el.
Nu bor vi i en 5a på 105kvm, har två större maskiner som går för jämnan. (diskmaskinen och tvättmaskinen)

När dom läser av elen får vi en räkning på 900:-

Så, tänkte bara som jämförelse med din 60kvm stora lägenhet, tyckte att du betalade ganska mycket.
 

Kanske ska tillägga:

Skrivet av  bettan
Att vi har inte tvättmaskin eller diskmaskin. Fast iofs så står datorn nästan jämt på...

Kanske det inte är så mkt ändå, men det är ju så olika summor hela tiden så man förstår inte hur det hänger ihop.

Borde finnas nåt medelvärde som det BORDE vara för en tvåa. Nåt som är rimligt. För jag har ingen aning om detta är mkt eller lite. Och ingen aning om vad som dimper ner nästa månad. Man får vara beredd på allt från ett par hundra till nästan tusen!
 

Hmm

Skrivet av  Mmaria
Jag skulle nog ha bytt till en och samma leverantör. Om så bara för att få mera koll på räkningarna.

Här har vi ett snitt på räkningen, vi betalar hela tiden lika mycket. Sen läser dom av mätaren en gång om året. Har vi använt väldigt mycket, så blir snitträkningen högre nästa år.
Mycket bra system, för då beräknas räkningarna på vår beräknade konsumtion.

Kan säga, vi har dessutom två datorer som konstant är på, två akvarier osv.

Nej byt till en och samma, och be att få en sk specifierad räkning som sluträkning och sen så det kommer med varje räkning.
Lycka till!
 

Dom har gjort rätt

Skrivet av  Mimmi Pigg
Ett bolag har sk en fast avgift för elnätet och de tar ut en summa för varje överförd kilowatt till det bolag du valt som förser dig med själva elen. Den får du alltid en separat faktura för.
Väljer man inte ett bolag som ska ge dig elen så har varje stad ett bolag som man automatiskt får. Det går nog inte att välja ett och samma bolag som nån skrev eftersom det fasta nätet ägs av kommunen och det är inte säkert att dom även har el. Detta kan ju vara olika från kommun till kommun. I Gävle gick det inte eftersom det är Gävle energi som har det fasta nätet och sen blev det vattenfall som tog elen om jag inte valde ett bolag. Ringde nämligen och kollade detta nu när jag fick räkningarna.
 

Tack...

Skrivet av  bettan
Gud vad krångligt allting är.
 

har en 4:a på 91 kvm..

Skrivet av  Ellen...
och får elräkningar på 1300-1500 kr i kvartalet..har en extra frys och tvättmaskin som går minst en maskin om dagen..

tycker jag betalar för mycket..*snyft*..
 

hmmm.Ellen...!

Skrivet av  Anci
jag bor i en lika stor 4:a,har ingen extra frys,tvättar typ var 3:e dag...har elräkning på 1700:-/månad!!Hyran ligger på 4100:-.Vad ger du i hyra?Min insats låg på 80.000:- för 1 år sen.Bor i V.Götalands län
 

Elvärme?

Skrivet av  Majsan
Vilken fruktasvärd elräkning!!
Du måste ha elvärme?

Vi har ett hus på 100 kvm + källare på 95 kvm (allt uppvärmt) och vår elräkning är på ca 1100/mån.
Vi har elvärme, extra frysbox, diskmaskin, kör ca 3-4 maskiner tvätt/vecka.
 

Men vet nån...

Skrivet av  bettan
varför det blir så krångligt för mig? Alla verkar ju ha en ungefärlig summa som de VET att de betalar varje kvartal.
Jag vet ju aldrig när räkningarna kommer eftersom det är från två olika företag och aldrig hur mkt det är...
 

Lite konkreta tips... :-)

Skrivet av  Fröken Fräken, plockar fram sin praktiska sida...
Jag har ju ingen aning om hur länge ni har bott i lägenheten, men vad jag skulle göra är följande:
Samla ihop alla räkningarna från båda bolagen. Titta efter datum, som visar för vilken period de vill ha betalt. Förhoppningsvis kommer du då fram något som förklarar varför du känner att räkningarna kommer hipp som happ, till exempel att det ena bolaget vill ha betalt varannan månad, medan det andra bolaget vill ha pengar en gång i kvartalet.
Vad jag också skulle göra, när jag har alla räkningar framme, är att kolla vad elen i genomsnitt kostat per månad under den tid jag bott i lägenheten. (Alla kostader summeras, för att sedan delas med antal månader) Då får du en uppfattning om din faktiska elkostnad per månad.
Din elkostnad beror ju på vad du förbrukat. Om den är _dyr_ eller inte, beror på vad du betalar till dina bolag i förhållande till vad andra bolag tar.
 

Artiklar från Familjeliv