Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som har ca 3000 kvar efter räkningar...

Skrivet av Wilmus
Läste ett nedanstående inlägg där ngn undrade om de skulle klara av denna månads mat och övrigt på 4000 kr. Flera svarade att de har ca 3000 kr kvar till mat och övrigt efter att hyra och räkningar är betalda. Jag undrar nu om ni som har det så lägger undan/sparar mycket pengar varje månad och därför lever så snålt? Har ni en stor buffert att "låna från" om ni skulle märka att ni skulle få det svårt att klara er? Jag har svårt att se att man skulle "klara sig" på 4000 till mat och övrigt. Jag har ont i magen var tredje månad då vi (2 vuxna och en 7åring) ska klara oss på 6000 efter att hyra och räkningar är betalda....
Svar på tråden: Ni som har ca 3000 kvar efter räkningar...

Ingen buffert

Skrivet av  Fattiglappen
Vi har sparat 300kr/mån i tre månader nu. Det är våra besparingar. Vi har visserligen 5000kr/mån att klara oss på men då har vi tre barn också.
Det blir naturligtvis inte några semestrar. När vi hälsar på farmor och farfar så får de betala biljetterna. Det är pinsamt. Vi har inte råd med bil naturligtvis.

Våran vardagslyx är när vi den 20e varje månad får på Burger King och att vi köper läsk till lördagskvällarna.
 

Det kanske låter mycket

Skrivet av  Fattiglappen
med 5000 men det är då är det till mediciner också som ibland kostar 1000kr varje månad. Vi får inte allt på högkostnadsskyddet för vår medicin är inte den billigaste, den billigaste är jag allergisk mot.
 

Nej...

Skrivet av  Fattiglisa
Så lever många människor i dagens Sverige - även de som utbildat sig längre än de flesta andra (lön verkar inte ha något samband med utbildningslängd). Jag har 300 högskolepoäng och tillhör de som måste klara sig på 2-3000 över i månaden - behöver jag säga att jag inte har användning för viktväktarna... ;o)

(Varje månad är lika med penga-ångest. Och blodtrycket stiger. Väntar på medicin nu samt ett beslut från fk efter ett överklagande jag gjort.)
 

Glömde ju

Skrivet av  Fattiglisa
svara att vi inte har buffert/sparande (hur skulle vi kunna ha det) och att pengarna måste räcka till mat/mediciner/kläder/dagligvaror/läkarbesök/...ja, allt!
 

Jag och min ettåring

Skrivet av  Maria
har 2800 kr kvar varje månad efter räkningarna.
När kvartalsräkningarna kommer har vi ännu mindre. Nix, här finns ingen buffert alls.
 

Åh det går

Skrivet av  Mamma Erik
Under flera år har vi haft så lite, 3000 har maten kostat i snitt förra året, kläder är något som vi ytterst sällan har köpt.
 

men 6000kr i månaden

Skrivet av  mandelblomman
är väl helt Ok pengar till mat o nöjen, eller ska det räcka till mer än det?
Jag har två barn har ungefär den summan (lite till) o vi har det verkligen inte snålt!
Vi äter gott, köper de kläder vi vill ha, jag går ofta på bio o restaurang/krogen, barnen utövar de hobbies de vill o jag med osv.
Och ett tips om det är kvartalsräkningar som blir jobbiga, är att slå ut vad det blir per månad i stället o ha på ett extra konto till de stora räkningarna kommer.
 

Nej...

Skrivet av  Wilmus
de 6000 ska inte räcka till mer än mat och nöjen. Att det blir så var tredje månad är att min sambo jobbar mindre var 3:e månad (jourledigt etc). De övriga månaderna har vi ca 8000 kvar när hyra räkningar och sparande (pension och barn) är betalda. Jag tycker att vi precis klarar oss på den summan och när vi har 6000 har vi som sagt snålt och jag har magvärk. Vår buffret är inte heller ngt att le över direkt, ca 3000 är vad vi har sparade... (förutom pension- och barnspar) Kan inte tänka mig hur det skulle vara om vi hade 3000 kvar varje månad (magsår -minst sagt).....
 

allt är relativt...

Skrivet av  mandelblomman
man mättar mun efter magsäcken helt enkelt!
Ni _har_ inte dåligt ställt egentligen och 6000kr är för många en utopi att ha till mat o nöjen, men sedan är det ju så att man skaffar sig vanor som är svåra att gå "ner från".
Jag har som sagt var själv ungefär vad ni har (lite mer kanske), men tycker vi klarar oss gott på den summan.
Fast visst kan jag också vara black i slutet av månanden, men kan då inte klaga på mer än min egen dåliga planering *ler*.
 

Vi har

Skrivet av  Mmaria
ingen buffert alls. Sparar inget...

När vi har 6000 över känns livet som en fest.
 

Om vi har 4000 kr kvar

Skrivet av  Cecilia
efter hyra + räkningar är betalda så vältrar vi oss i lyx. :) Oftast har vi ca 3000 kr, och då får man ju tänka efter innan man gör saker. Vi gör alltid menyer, och planerar maten ca en månad i förväg. Försäkringar, CSN, fackföreningar etc har vi månadsvis på autogiro. Det hjälper en hel del att sprida ut plågan. :)

Vi har ingen buffert att tala om (ca 8000 kr i fonder), men vi snåååålar på föräldradagar. Vid behov skulle vi kunna ta ut fler föräldradagar, men just nu så prioriterar vi att kunna vara hemma med lillen. *sötis* Vi är två vuxna, en 1½-åring och en katt.
 

6000kr är drömmen....

Skrivet av  Mimmi&Zacki
..att ha kvar då allt är betalt...Hade ett tag Var 3 månad knappt 4000 kvar, är då 3 vuxna o 3 barn varav 2 blöjbarn..o vi klarade oss....Fast veckan innan bb kom var det verkligen knapert.....
Men efter omläggning av betalningar, skaffat konto på Apoteket,börjat hamstra mat och lagat billigare mat på veckorna o lyxat till det på helgerna....Äta ute var uteslutet ett tag.....
Idag ser det mycket bättre ut, har som minst 5000 kvar o som mest 9000 kvar efter att räkningarna är betalda....De månaderna vi har mest kvar brukar jag fylla upp alla förråd, betala av lite mer på avbetalningarna, slutbetala det vi har på Apoteket, stoppa undan extra på buffert kontot, som används den månaden då alla räkningar kommer(lån, kap.försäkring o bilförsäkring)SAMT lägga undan till kommande sjukhusvistelser med vår hjärtsjukeson.......de kommer som chocker....

Man måste nog rannsaka sig själv o sitt leverne, det har vi gjort och vi prioriterar mat, barn o hemmet före godis, nöjen o resor.....

 

2000-4000 tusen kvar...

Skrivet av  stefan1970
Jag är en ensamstående pappa med två små tjejer på 5 och 7 år, vi har ungefär 2000-4000 kronor kvar per månad beroende på vilka räkningar vi har just dessa månader. Jag brukar göra så här att när jag har betalt alla räkningar jag har per månad så delar jag resterande pengar med hur många dagar det är kvar innan lön nästa månad och får en hum om hur mycket man kan göra av med per dag, ca 60-140 kr per dag.
Äter man väldigt billigt en vecka så har man flera hundra spänn att slösa bort på nått onyttigt om det inte kommer en tråkig tandläkar räkning ivägen... Semesterpengar är endast en prioriteringsfråga vad man väljer att lägga pengarna på...
 

Vi

Skrivet av  Tini
brukar ha 2000-3000 kvar efter alla räkningar o dylikt och det enda vi sparar är 200 till lillan och 200 till bospar
 

6000 till mat och nöjen är ju jättemycket!

Skrivet av  ---------------------
Vi är 4 i vår familj och får över ca 4000 varje månad. För oss är det faktiskt lite lyxigt att ha det så. Förut studerade vi båda två och hade då ca 2500 kvar per månad, fast då var vi visserligen bara tre, men absolut borde du inte få magknip för att du har 2000 kr per person kvar-
 

6000 har vi till

Skrivet av  makeba
mat och hushåll för 6 personer och hund..NI HAR MYCKET PENGAR...det gäller antagligen bara att ställa om sig till annan typ av hushållning - lära sig hålla i pengarna...vilket kan vara nog så svårt om man inte är van. MEN någon gång är det dags att börja - det är HELT ok att ha 6000 , tro mig... *s*
 

Ni måste nog se över er ekonomi!

Skrivet av  Anna m Ellen
Är "allt" betalt när ni har sextusen kvar? Bensin eller busskort tex? Är det bara till mat, nöjen och tex kläder så tycker jag att det borde räcka och bli över. Vi är två vuxna och en tvååring (blöjor och välling). Vi har ett matkonto på 3000 kr per månad (sätter av på icakort) och utöver det lever vi gott en månad på 3000 kr om vi bara ska ha det till nöjen, kläder, medicin och läkarbesök.
Försök och tänk efter vart pengarna tar vägen, vad är det som kostar? Hur mycket lägger ni tex på mat? Veckohandlar ni eller köper ni mat nästan varje dag?
Det borde som sagt gå alldeles utmärkt och ni borde tom kunna få pengar över.
 

vi har

Skrivet av  LillaMysMamma
1400 i matpengar i månaden (inkl blöjor osv)
funkar precis men man får planera massor.

till nöjen, kläder, annat som man behöver finns det ca 800 i månaden.
 

Nej..

Skrivet av  Cissi
När mina räkningar är betalda brukar vi har ungefär 2000 kvar som mest..inte en krona mer..tyvärr.. =(
 

Artiklar från Familjeliv