Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Billig och nyttig mat!!

Skrivet av Eliza
Jag har en massa tips på billig och kalorifattig mat. Tänker dela med mig av dem, vare sig ni vill eller ej.
Frukt och Grönsaker köper man inte på Konsum, utan i utländska grönsaksaffär. Jag bor i Malmö och vi handlar alla grönsaker på Rosengård eller på torget.
Exempel: I isbergssalladshuvud kostade 24kr på Coop - man fick 3 likadana på torget för 10kr. En säck potatis -5kg för 10 kr - likadant med lök. Fin squash - 3 för 10 kr -perfekt att göra gratänger av. Äpplen brukar kosta 7 -8 kr kilot. Vi handlar grönsaker för ca 150kr i veckan och för detta brukar vi få 3 stora kassar med nyttigheter. Nyttig och billig mat är också bönor och ärter. Jag köper på burk och har i grytor och då är det den enda proteinkällan i den rätten. Vi odlar alltid en massa basilika i köksfönstret och det finns ingen mat som blir tråkig om det finns färsk basilika. Bruka också köpa en stor knippe bladpersilja och ha i vas under vecka. Gott att strö på mat eller för barn att knappra på. På söndag brukar jag rensa kylskåpet på grönsaker som sjunger på sista versen. Dessa wokar jag och har till ris eller couscous. Perfekt att ha med sig som lunch.
Svar på tråden: Billig och nyttig mat!!

Jisses!

Skrivet av  Madde & Alexander
Det lät otroligt gott å smart! Dock så är vi sååå dåliga på att äta grönt så det skulle bara bli dåligt hemma hos oss...kanske får börja en invänjningsperiod så man lär sig äta det först! :)
 

Har du tips på vad man använder...

Skrivet av  lolouise
...basilikan till förutom pesto (som jag inte tycker om)? Jag odlade massor av basilika förra sommaren men visste inte vad jag skulle ha den till (tog några blad i tomatsalladen ibland bara)
 

Till allt!

Skrivet av  CL
Använder man basilika! Det och timjan är de örtkryddor jag använder mest. Basilika i köttfärssåsen, i köttgrytan, i de kalla röror som jag ofta gör till maten, med vitlök. Till kycklingrätter ...
 

Suvveränt

Skrivet av  Skrållan
gott att hacka ned, blanda med ex cremefraische och sen täcka ett fiskblock med, smula lite feta ost över och så in i ugnen. Mums.
Eller på kyckling ungefär samma sak.
 

Åh, jag blev

Skrivet av  Erla
jätteinspirerad! Varför handlade vi inte mer på torget när vi bodde i Malmö (bodde vid Möllevångstorget så vi hade ju nära till grönsakstorgen) Får nog ge mig ner till vårt lilla torg här i stan nästa torgdag och kolla in priserna!
 

Hänger läpp...

Skrivet av  N!cklas
Möllevångstorget och butikerna runtom är ett SUPERKLIPP - om man bor i Malmö med omnejd... Bodde där en tid så jag vet vad du menar. Tyvärr så är inte hela landet beskaffat med liknande grönsakstorg :(
Men nu har vi sommaren framför oss och vår odling börjar sätta fart :) Morot, lök, dill, rädisor, ärtor och lite potatis till midsommar. Lite småfix men eget smakar bäst!!
 

Torget i Malmö är jättebra och mysigt,

Skrivet av  Nikki
synd bara att det är så svårt att parkera där. Fast iofs så bro min mamma inte långt därifrån! Skulle kanske börja handla där igen. Vi sa att när vi får tag på VÅRT hus kunde Sambon en dag i veckan när han slutar tidigt åka in och köpa frukt och Grönsaker och kött i Malmö. Det finns även en jättebillig affär vi augustenborg (får ju inte göra reklam här men alla Malmöbor vet väl vilken jag menar? Vid den gamla läskfabriken? *S*

Nikki
 

Artiklar från Familjeliv