Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sambo + barn = delad ekonomi?

Skrivet av Ylva
För min sambo är det inte självklart att vi har delad ekonomi. Jag studerar och han jobbar. Jag betalar allt hemmet, hushållet (mat till alla 3), bilen och barnet behöver och han betalar i stort sätt alla räkningar.

Vårat barn är 2 år. Med denna uppdelning så får jag precis så att jag klarar mig och han som får ut dubbelt så mycket som mig får förstås pengar över.

För mig är det självklart att vi ska ha delad ekonomi eftersom jag tex hämtar barnet tidigare varje dag. Jag har ju inte möjligheten att jobba extra eftersom sambon jobbar sent varje kväll.

Han säger att han hjälper mig eftersom jag har det kärvt nu, någon delad ekonomi vill han inte ha. Hur gör ni andra som är sambos, med gemensamma barn men olika inkomster?
Svar på tråden: Sambo + barn = delad ekonomi?

Ge tillbaka med samma mynt

Skrivet av  Maria & Patrik 030306 +2 stora
När han kommer hem från jobbet och ätit middag (som jag antar att du lagat också) så ge honom notan på maten. Vad hans portion kostad plus timersättning för att laga den. Undrar han varför så är det bara säga att jag vet att du har det kärvt med tid just nu så jag har hjälper dig lite med matlagninden.

Lägg också en nota för de timmar du har varit hemma med erat gemensamma barn och meddela att du vill ha betalt för barnpassning halva den tiden du tar han om barnet när han inte är hemma utan borta och tjänar pengar.

En räkning på hälften av allt du käper till barnet är också på sin rätt. Halva barnet är ju hans alltså även halva kostnaden.