Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sambo + barn = delad ekonomi?

Skrivet av Ylva
För min sambo är det inte självklart att vi har delad ekonomi. Jag studerar och han jobbar. Jag betalar allt hemmet, hushållet (mat till alla 3), bilen och barnet behöver och han betalar i stort sätt alla räkningar.

Vårat barn är 2 år. Med denna uppdelning så får jag precis så att jag klarar mig och han som får ut dubbelt så mycket som mig får förstås pengar över.

För mig är det självklart att vi ska ha delad ekonomi eftersom jag tex hämtar barnet tidigare varje dag. Jag har ju inte möjligheten att jobba extra eftersom sambon jobbar sent varje kväll.

Han säger att han hjälper mig eftersom jag har det kärvt nu, någon delad ekonomi vill han inte ha. Hur gör ni andra som är sambos, med gemensamma barn men olika inkomster?
Svar på tråden: Sambo + barn = delad ekonomi?

Ge tillbaka med samma mynt

Skrivet av  Maria & Patrik 030306 +2 stora
När han kommer hem från jobbet och ätit middag (som jag antar att du lagat också) så ge honom notan på maten. Vad hans portion kostad plus timersättning för att laga den. Undrar han varför så är det bara säga att jag vet att du har det kärvt med tid just nu så jag har hjälper dig lite med matlagninden.

Lägg också en nota för de timmar du har varit hemma med erat gemensamma barn och meddela att du vill ha betalt för barnpassning halva den tiden du tar han om barnet när han inte är hemma utan borta och tjänar pengar.

En räkning på hälften av allt du käper till barnet är också på sin rätt. Halva barnet är ju hans alltså även halva kostnaden.

Om du inte vill gå så långt som att göra detta, lägg fram det som förslag och påpeka att han faktiskt tjänar på att du går hem tidigare och gör en massa saker han slipper/inte hinner. fungerar inte detta så kräv att han tar hälften av hämtningarna, matlagningen, tvätten mm. Ni kan ha delade veckor då han hämtar barnen, lagar mat, tvättar. Så kan du kankse joba lite extra nånstans dessa veckor och på så sätt få mer pengar. Det är ju faktiskt han som hindrar dig från att tjäna pengar genom att vara hemifrån.

I teorin skulle du kunna ha ett extrajobb och tjäna pengar om bara han höll sig hemma hälften av tiden.

Konstruktivt

Skrivet av  PBSthlm
sätt att hantera saken. Själv blir jag bara förbannad när jag hör om sådana killar.

När jag levde med min exmake

Skrivet av  Jessis, bf.2/12-03
Ja, innan vi gifte oss också, så hade vi gemensam ekonomi.... Från start..... Det spelade ingen roll om det fanns barn eller inte..... Tycker det är väldigt småaktigt att göra som din sambo, dels mot digc och dels mot barnet då barnet kommer få en väldigt konstig syn på mamma kontra pappa.... Fattig kontra rik..... Känns fel för min del i alla fall....

När vi fick barn

Skrivet av  Lotta Li
så var delad ekonomi en självklarhet för oss. När man får barn blir det ju ett inkomstbortfall som är ganska kraftigt för den ena eller båda, då får man ju hjälpas åt. Att hamna i sitsen att behöva stå med "hatten i handen" mot sin livskamrat kan aldrig vara bra för förhållandet eller den lilla familjen.

Vi gör så att vi slår i hop våra inkomster i en stor hög på ett gemensamt konto. Sedan drar vi av alla budgeterade kostnader under månaden. Efter det så delar vi på resten och gör det till våra "privata" pengar.

Varför vi ens har "privata" pengar är för att det ger en liten frihet. Det blir också roligare att köpa presenter till varandra när det inte är av den gemesamma kassan ;).

Detta fungerar mycket bra för oss, men det kräver att man inte är allt för milimeterrättvis av sig i sitt tänkande och att man är generös mot varandra.

Självklart gemensam ekonomi

Skrivet av  K.L
Eller rättare sagt så är det bara min sambo som har nån inkomst hos oss. Jag är hemmamamma och har ingen inkomst alls. Och när jag så småningom ska börja jobba igen så är det fortfarande självklart för oss att ha gemensam ekonomi.

Är man familj så är man

Skrivet av  Immimi
Jag och min sambo har haft gemensam ekonomi ända från början, är man en familj ska man också dela inkomsterna tycker vi. Nu har bara han en inkomst och jag är hemma men förut så var det jag som jobbade och han som inte hade någon inkomst så det går på ett ut. Tycker det är konstigt att folk inte vill dela ekonomi men är villiga att "dela" barn ;-). Känner ingen (med barn alltså) som har delad ekonomi som sambos...