Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska gör?*panik* har inte råd m räkningarna!

Skrivet av jättejätteorolig mamma
Hej!
Jag är inte så smart när det gäller pengar och min sambo är ännu mindre smidig. Denna månad har min sambo börjat jobba så han får 2 veckors lön. Även jag har börjat jobba så jag får mycket mindre då man får efterskottslön och mindre i fp.
Vi har fast utgifter på 8000 kr och så ligger vi efter med räkningar på 2500 kr(dom räkningarna kan inte skujtas mer på)
plus att man ska ha mat också, ca 3000 kr. Nån tusenlapp i fasta räkningar går att skjuta på utan allt för stora problem men resten måste betalas om inte lånen ska bli problem.

Vi får ca 7000-8000 kr. Och låna kan vi verkligen inte av någon. Jag har blivit försedd med allt förmycket matpengar den senaste tiden. Av mina föräldrar.

Min sambo säger, "du måste ju förstå att vi inte kan betala några räkningar knappt denna månad"
Jag blir så arg att jag inte kan svara...

Socialen är ingen idé för dom ska ha tillbaka pengarna. Och det är lång handläggningstid.

Funderar på frälsningsarmén eller om kyrkan har nån fond?

hjälp i bland är man bra l i t e n...

Tack alla som svarar...
Svar på tråden: Vad ska gör?*panik* har inte råd m räkningarna!

ring..

Skrivet av  Ronja
lyft telefopnen och ring till de företag som du har fakturor hos och förklara er situation, elbolagen brukar inte vara några problem tex.

Be om att få göra en delbetalning denna månad eftersom ni båda precis börjat arbeta och bara får betlat ½ månaden. De brukar vara förstående och glada att man ringer i stället för att bara strunta i att betala.
 

Tror inte man får ut pengar

Skrivet av  Hmmmmmm
ur fonder när man har så pass stora fasta utgifter som ni har.
8000:- ???
Är det något lån på villa?, bil?
Om så är, räknar nog många det som lyx och då får man nog inga pengar heller....tyvärr
Soc. brukar vilja att man säljer bilen(om det inte är en rishög från 70-talet)
Då får man loss pengarna.
Soc. är strikta, bara de som INGET har brukar få pengar.
Har man lån på hus och bil mm, ja då är inte soc, rätt ställe att vända sig till...

Din sambo överdriver kanske lite om att inte kunna betala.
Säkert kan ni fixa det mesta, hoppa över klädinköp, ev, leksaker mm.
Oftast klarar man sig utan sånt.
Skippa cigg, och åk kommunalt om det går.

RING till dem dem, vars räkningar ni inte kan betala, BE om att få uppskov, det kan funka.
Bättre att ringa än att bara skita i och betala, sånt kan gå till fogden...

 

ingen lyx alls

Skrivet av  jättejätteorolig mamma
Hyra, avbetalning på skuld, dator, el, telefon, några avbetalningar. Ingen bil, inga cigg ellr sprit. Har inte köpt kläder på 1 år.

Det mesta är lån och avbetalningar på lån från inkasso, vänner o bekanta. Då vi levt på vårat exakta minimum.

Gaa.. Urs jag vet varken ut eller in. Bara jag klarar av detta så ska jag ta hjälp av en ekonomisk rådgivare. Men vi klarar inte mer inkasso....

Sitter i ett ekorrhjul. Men jag kan tänka mig att jag får skylla mig själv.
 

Men du...

Skrivet av  Minja
Har du sökt om skuldsanering då?
Någonstans måste du ju få hjälp!
 

?

Skrivet av  jättejätteorolig mamma
vad är det? Jag har funderat på att ta ett lån och betala av alla lån/avbetalningar, än gång för alla. Men jag är i n t e bra på eknonomi. Och hr inte nån fast inkomst. Så nä jag vet inte....
 

Betala de viktigaste räkningarna...

Skrivet av  nelina
...hyra och el. Prioritera därefter bland de övriga räkningarna, ring runt till fordringsägarna och hör om ni kan få dela upp avbetalningarna.

Om ni skulle ringa till soc är det troligtvis samma svar ni skulle få. När de skulle räkna på er ekonomi tar de med hyra, el, fackavgift, medicin, läkarvård, arbetsresor osv i beräkningen. Telefon ingår i normen man räknar på och tas därför inte med en gång till som en utgift. Avbetalningar på lån och skulder är ingenting som socialtjänsten tar hänsyn till. Skillnaden är om ni bor i en bostadsrätt, då tar man med 70% av räntekostnaden som en utgift.
 

Stora fasta utgifter??

Skrivet av  Minja
Förstår inte hur du kan tycka att det är stora fasta utgifter. Fack, försäkringar, arbetsresor(busskort), hyra, el, telefon, ev. barnomsorg.
Vill minnas att soc räknar två månader bakåt i tiden när man söker bidrag och sen har de väl en handläggningstid om man är "ny".
Håller med dig, ringa fordringsägarna är bästa sättet.
 

tycker inte heller

Skrivet av  mandelblomman
att 8000kr är särskilt mycket i fasta avgifter.
Många har ju en hyra bara på 5000kr, lägg till resor, dagisavgift, ev studielån, telefon etc
Så är man mycket snart uppe i den summan eller mer!
På det ska man ha mat sedan också.
 

Artiklar från Familjeliv