Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur vet man om man har en betalningsanmärkning?

Skrivet av Noll koll.
Och hur får man den?
Svar på tråden: Hur vet man om man har en betalningsanmärkning?

Om man

Skrivet av  Polgara
inte betalar räkningarna itid.
 

men om man betalar efter påminnelse?

Skrivet av  Noll Koll
Blir det betalningsanmärkning då?
 

Eftersom den heter påminnelse...

Skrivet av  Slotte
...så tror jag nog att du inte hinner få en betalningsanmärkning om du betalar påminnelsefakturan innan den sista betalningsdagen som anges på den

Företag har skyldighet att skicka påminnelser innan de för över ärendet för registrering av betalningsanmärkning och av hur stor den obetalda skulden är

Men alla företag skickar inte många påminnelseräkningar, utan det är bäst att betala den första påminnelseräkningen i tid, eller åtminstone ringa till kundtjänsten och fråga hur långt tålamod som är kvar eller hur många påminnelser de brukar skicka när det rör sig om ett visst belopp

Ibland går det också att komma överens med företaget som skickat påminnelsen, om en avbetalningsplan för den
 

www.uc.se . . . www.skatteverket.se/kronofogden

Skrivet av  Slotte
Du kan skriva ett undertecknat brev till UC och fråga!
Gå till sidan: https://www.uc.se/ucswe/c_fragor/c03_ommig.htm
(www.uc.se -->Tjänster -->Goda råd & Frågor/svar -->Frågor/Svar -->Hur kan jag få reda på vad som står om mig i UC:s databas?)

När man beställer ett abonnemang eller tar något på faktura kan det hända att företaget gör en kreditupplysning, det kostar företaget 12:- men faktureras inte dig, utan du får hem ett brev från UC där det står om du har eller inte har någon betalningsanmmärkning eller obetald skuld

En betalningsanmärkning kvarstår i 3 år:
www.skatteverket.se/kronofogden/en_minut/ruta5.html

Hur offentligt är en betalningsanmärkning?:
www.skatteverket.se/kronofogden/faq/kronofogden/fraga_betanm6_kfm.html
 

Jag sökte och fann detta

Skrivet av  EllaNora
www.uc.se . . . www.skatteverket.se/kronofogden (2004-02-22 18:04:23) + -

Du kan skriva ett undertecknat brev till UC och fråga!
Gå till sidan: https://www.uc.se/ucswe/c_fragor/c03_ommig.htm
(www.uc.se -->Tjänster -->Goda råd & Frågor/svar -->Frågor/Svar -->Hur kan jag få reda på vad som står om mig i UC:s databas?)

När man beställer ett abonnemang eller tar något på faktura kan det hända att företaget gör en kreditupplysning, det kostar företaget 12:- men faktureras inte dig, utan du får hem ett brev från UC där det står om du har eller inte har någon betalningsanmmärkning eller obetald skuld

En betalningsanmärkning kvarstår i 3 år:
www.skatteverket.se/kronofogden/en_minut/ruta5.html

Hur offentligt är en betalningsanmärkning?:
www.skatteverket.se/kronofogden/faq/kronofogden/fraga_betanm6_kfm.html

 

Artiklar från Familjeliv