Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

spara räkningar - hur länge

Skrivet av anna k
Är det någon som vet hur länge man måste spara räkningar? Jag betalar via Internet så jag har inga kvitton men man måste kanske spara originalräkningen i alla fall?
Svar på tråden: spara räkningar - hur länge

räcker det inte

Skrivet av  myzoxe och ängeln Robin f/d 041017
med att skriva ut sidan när man betalat alla räkningar??? brukar göra så ibland när jag behöver bevis på att jag har betalat dom tex till landstinget då man får frikort ovs..
 

Det finns väl

Skrivet av  Flu
ingenting som säger att man _måste_ spara betalda räkningar. Själv är jag manisk sparare, så jag har sparat nästan _allting_ från mitt första hyresavi.. :-)

Men, tre år är väl ett bra mått, eftersom ett ev. efterkrav från ett företag avskrivs automatiskt enligt lagen efter tre år.

Annars räcker väl ett år gott, för de allra flesta, om man är intresserad av att vara säker på att man inte betalar någonting två gånger.
 

Finns det fler

Skrivet av  Signe
fast jag tror jag kan hitta mina lönespecar sedan jag delade ut reklam om jag går upp på vinden och tittar.

Ett år tog pärmarna slut och jag tyckte att nu måste det räcka och skulle till att slänga innehållet i den äldsta för att få en pärm till nya året. Men var sjutton slänger man skiten. Det är ju papper med en massa information på. Ingen brasa har jag heller.
 

räknings avierna

Skrivet av  Anna
är ju inget kvitto på att du betalat räkningen om man betalar med giro så skickar man ju in dom avierna och får ju inte tillbaka dom...du får nog ta en skärmdump(vet inte om det räcker...) eller så får du skriva ut en kopia av sidan på skrivaren (om du har någon) men sen så sparas ju räkningarna ett tag på datorn/banken vet inte hur länge...kanske är olika på olika banker...
 

Fråga din bank..

Skrivet av  Pochis
..men jag är rätt säker på att det du betalar på nätet finns registrerat så pass länge som det behövs...tror det är tre år...så att om du nån gång skulle behöva, så är det bara att logga in och skriva ut den du behöver...

Att spara gamla avier finns det ingen som helst anledning till.

Själv varken sparar jag eller skriver ut vartenda kvitto på räkningarna...Och då ska du veta att jag varit en otrooolig ekorre vad gäller sparandet av olika (o)viktiga papper. =) Men det var en tröskel att komma över detta. ;O)
 

Själva räkningen

Skrivet av  Louise
har ju inte med om du betalt den eller ej. Så att spara den för att kunna bevisa att man har betalt finns det ingen mening med. Då räcker det med att logga in på ditt bankkonto så får du fram den informationen.

Jag sparar dock räkningar i 1 år, för att kunna kolla hur mycket som har gått åt till bensin m.m. Samma sak med lönespecifikationer. De sparar jag fram tills jag får papper från skatteverket. Sen kollar jag att allt stämmer och sparar den senaste (så att semester och komp.ledigt saldot stämmer).

En anledning till att det kan vara bra att spara räkningar är ifall man skulle ha gjort något fel. Exempelvis skrivit fel OCR nummer på internet. Då kan man se vad det är som har gått fel när man får en påminnelse. Fast jätteviktigt är det förståss inte...
 

Oj, vad många svar men var slänga?

Skrivet av  anna k
Tack snälla. Jag måste tömma ett helt arbetsrum för att få plats med nya bebben och inser att vi har en hel massa skräp. Ska genast slänga alla avier och bara ha förra året och pågående år ifall jag måste gå tillbaka och kolla något.

Men var slänger man sånahär papper, vill ju inte slänga dem i återvinningen eller?
 

Det finns...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...små papperstuggar (dvs dokumentförstörare) som man kan köpa på tex Claes Olsson.
 

Artiklar från Familjeliv