Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ok vad tror ni om det här då, har vi råd?

Skrivet av går det?
Ni verkar ha koll på det här med lån och boendekostnader och så.

Vi har spanat in en bostadsrätt vi vill ha och undrar om vi har råd enligt er.

avgiften är 4000 sedan tillkommer nog el oxå, vet ej vad det kostar men kan det vara 500?

Jag räknar med att priset landar på dryga 1,4 milj.

Vi kan lägga 140 tusen kontant men måste låna resten.

Våra inkomster är 22.000 resp 17200 plus 2 barnbidrag.

Jag har ett studielån på 400 i månaden men sedan inga direkt fasta kostnader men självklart massa andra räkningar som telefon, mobil tv, m.m.

Enligtr bankens kalkyl skulle vi klara det men vad tycker ni?

Hur mycket ska man ha kvar efter fasta kostnader? Banken räknar med 5000 per vuxen och 2000 per barn men ni verkar räkna med att man behöver betydligt mer.

Skulle vi få leva på blodpudding med verklighetens kalkyl?

Svar på tråden: Ok vad tror ni om det här då, har vi råd?

Några frågor

Skrivet av  Skrållan
att fundera över:
I avgiften-ingår värme? Beroende på så blir ju elkostnaden därefter. Är det vara hushållsel så tillkommer kanske bara 500 kr(har själv aldrig haft hyra med bara hushållsel) Ingår ej värme så blir ju elkostnaden betytligt högre.

Vilka räntor har banken räknat med? Klarar ni nån procents ränteökning också?

KLarar ni det om ngn av er blir långtidsjukskriven eller arbetslös?
 

Nej, enligt mig

Skrivet av  Inki
Jag tycker du ska gå in på någon banks eller mäklares hemsida. De brukar ha bra kalkylprogram som kan ge en "hint" om hur er ekonomi kommer att se ut.

Jag tycker det låter som ni kommer att leva på marginalen.

Vi har just lånat 1 245 kkr till en villa. Vi kommer att betala ca 6 000 kr/mån bara i räntor, tillkommer gör då ev amortering samt uppvärmning och el. Om vi laborerar med att vår uppvärmning + hushållsel ligger i paritet med er månadsavgift, så skulle vi få en boendekostnad på drygt 10 000 kr (utan att räkna med vatten, sophämtning och försäkringar). Vi jämkar inte.

Jag tycker det känns som ganska hög boendekostnad (mer än dubbelt så hög som vi hade innan) och vi tjänar 46 kkr resp 24 kkr.

Gå in och testa en kalkyl hos en bank eller mäklare, blir mitt råd (och "salta" dvs lägg till, 1 000 kr i månaden utöver kalkylen).
 

Går bra

Skrivet av  sanna
med nuvarande ränteläge skulle ni få en boendekostad på ca 7700 kr/mån, om räntan stiger 3 % skulle ni landa kring 10.000 kr/mån. med de inkomster du anger tycker jag att ni borde kunna leva ganska gott. inte blodpudding varje dag utan en hel del pengar över till vardagslyx eller sparande.
 

Det tror jag går bra!

Skrivet av  AnnaÅ
Det låter ju till och med som bra marginaler. Inte blir det blodpudding för er! Sen tycker jag ofta att banken räknar med för låga marginaler, så lite ovanför deras gränser skulle jag försöka se till att hamna om jag vore er.
 

Artiklar från Familjeliv