Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Spartips

Skrivet av mitty
Återigen dessa spar tips.MEN....

Jag vill ha era bästa....
Svar på tråden: Spartips

mina...

Skrivet av  hilldur
spartips...

- veckoplanera maten - helst månadsplanera!
- alla småmynt läggs undan, tex i burk, flaska,spargris.
- gå eller cykla när du inte absolut MÅSTE ta bilen.
 

Mina

Skrivet av  Åsa
Aldrig något på avbetalning.
När det finns bra billiga grejer köper jag massor!
Tex kycklingfile nötfärs entrecote osv.Vi snackar 20kgs poster.
Bakar kaffebröd.
 

Mina...

Skrivet av  KmA&V
Gäller väl mest mat, eftersom det sällan går att krympa andra utgifter, förutom "lyxutgifter" ;)

Gör matplanering, helst för 2-4v åt gången.

Baka allt bröd själv, inklusive kaffebröd, kakor, pita, tortilla.

 

Kan man baka tortilla

Skrivet av  anne
och Pita????

Hur då????
 

Japp!

Skrivet av  KmA&V
Det går alldeles utmärkt. Tortillan blir lite mindre seg men brukar funka bra ändå. Jag kan återkomma ikväll med recept om du vill (innehåller bara majsmjöl, vetemjöl och varmt vatten, steks sedan i torr stekpanna)
Pitabröd bakar jag ibland, gör en vanlig bröddeg och bakar ut till runda tunna kakor, låter de sedan jäst med en tyngd på, då bildas en ficka. Alltså, jag brukar baka 2 plåtar och staplar dem på varandra med en tredje plåt överst med en tallrik i.
 

Gärna!!!

Skrivet av  anne
Skulle vara jätteroligt!!!
 

Håll koll

Skrivet av  AnnaÅ
Mitt bästa spartips är att hålla koll på utgifterna. Skriv upp vad pengarna går till så inser man snabbt var man kan spara. Orkar man inte göra det på allt så kan man göra det för de större utgifterna.

Nästabästa tipset är att ha flera konton på banken. Ha ett till räkningar, ett till sparande och ett till övrigt. Se till att alltid sätta undan till räkningar samt sparande, så vet du vad du har kvar att röra dig med på övrigt-kontot.
 

Beröm dig själv

Skrivet av  Myling
När jag gjort något duktigt, tex amorterat extra på bostadslånet, så brukar jag berömma mig själv. Inte inför andra, utan bara just privat. "Å vad duktig Myling, nu har du sparat 5000 kr på lånet, tänk vad skönt att slippa betala dem senare." Att vara bra på något är ju en motivationshöjare! :)

En liknande taktik är att jämföra sig med andra , men det är ju också lämpligast att göra för sig själv. ;)
 

Artiklar från Familjeliv