Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hög elräkning, vad spara på?

Skrivet av *Mia m iza-02+ bebis v.29
har haft hög elräkning nu i november och december, tidigare ca 900-1000kr/mån, i nov 1500 och nu 1600:-.
Nog för att det varrit kallare nu, vi bor i norra sverige.

Men vad kan man "dra in på"?vad är det som drar mest ström, och kostar mest?
Vi bor i ett radhus på 101kvm, det är vattenburen värme (våran panna står på mellan 72-76 grader oxå, om det påverkar nåt)

Tips mottages!!!
Svar på tråden: Hög elräkning, vad spara på?

Klassiskt tips:

Skrivet av  Christopher
Duscha tillsammans! :-)

På kort sikt är det väl inte så mycket mer man kan göra än att använda mindre varmvatten, kolla att alla tätningslister är i gott skick och ev. sänka temperaturen.

Jag har gjort litet investeringar för att spara ström då jag bor i hus med enbart elvärme. Jag har dels en luftvärmepump, som utnyttjar energin betydligt bättre än enbart de vanliga elementen och temperatursensorer som gör att jag kan säkna temperaturen på vardagar, då jag är på jobbet, och på nätterna.
 

Spola varmvatten

Skrivet av  cammis
har jag förstått kostar multum, duscha snabbt, bada inte, skala inte potatis eller skölj disk under rinnande varmt vatten osv., likaså att ha elementen på och samtidigt vädra etc. Vi har också haft otroligt hög elförbrukning, men har nu installerat bergvärme och hoppas kunna komma ner lite i kostnad.
 

Sänka tempen

Skrivet av  Skrållan
bara en eller två grader inne gör stor skillnad. Beror väl på vilken temp ni har men att "lägga sig "på 19 grader och ta på raggsockar är ett tips.
 

Tips...

Skrivet av  Lena
Ovan har du ju fått tips att spara på vattnet. Jag läste (i Vi i villa?) att om man installerar snålspolande kranar i alla kranar+duschar så sparar man dels in den kostnaden på ett par månader, och sedan går det på plus hela tiden... Det handlar t.ex. om kranar som automatiskt ger ljummet vatten, ska du ha hett måste du "hålla i", det går alltså inte att ha den på hett och tokspola. Bra för alla med små barn som gillar att leka i vatten t.ex. Även att byta en gammal toalett (typ 15 år gammal) mot en ny som spolar mycket mindre, är en kostnad man sparar in på ungefär 1 år om man är en normalfamilj. De gamla ger massvis med vatten...

Och som sagt, sänka tempen inne, det gör enormt mycket. Man vänjer sig snabbt; vi har 19 grader inne mot grannarnas 22-23, det har varit så från början och vi tänkte inte på det, vande oss på en vecka och sen dess känns det svettigt hemma hos andra. Och vår elräkning är lägst...

Lågenergilampor i lampor du har tända "jämt" är också en bra investering.

Använda vattenkokare då du kokar upp pastavatten etc. spar massor av energi.
 

Artiklar från Familjeliv