Om mannen är föräldraledig |
|
Skrivet av | Nilla |
och sjuk... och jag måste vara hemma från jobbet för att passa dottern som inte har dagisplats ännu. skall jag ta banlig FP då och mannen baran anmäla till FK att han är sjuk? eller hur gör man. blir aldrig klok på det... | |
Svar på tråden: Om mannen är föräldraledig | |
|
|
Tror tyvärr |
|
Skrivet av AnnaÅ | |
Som föräldraledig tror jag att man måste ha sjukintyg från läkare för att få sjukpenning. Och det är vad som krävs för att partnern i sin tur ska få vara hemma. Som föräldraledig är det dessutom nästintills omöjligt att få sjukintyg, det krävs i princip att man ligger på sjukhus. Men detta har jag inte prövat själv, utan bara hört andra beskriva. |
|
nä.. |
|
Skrivet av Nilla | |
pratade precis med FK. Jag skall ta tillfällig föräldrapenning och mannen sjukanmäler sig. Sen får han sjukersättning för de dagar han varit sjuk, dock en karensdag. det har funkat förr. han måste ju kunna vara sjuk.. |
|
|
|
Så bra! |
|
Skrivet av AnnaÅ | |
Då kanske jag blivit vilseledd tidigare. Jag trodde att de resonerade som så att man kan ska kunna ta hand om barnen även när man har lättare vanliga sjukdomar. Men det är ju bara skönt om det inte är så! | |
Snarare tvärtom.. |
|
Skrivet av A | |
jag FÅR inte ta hand om barnen när jag är sjukskriven, utan de måste vara på dagis... | |
Olika |
|
Skrivet av AnnaÅ | |
Men det måste ju bli annorlunda beroende på om barnen är hemma med en föräldraledig förälder jämfört med att gå på dagis? Det är ju två olika situationer. | |
|
|
AnnaÅ |
|
Skrivet av A | |
Men det är väl samma situation? Jag är föräldraledig och för att jag ska få sjukpenning så måste jag ha någon annan som tar hand om barnen. De gick alltså inte på dagis innan utan måste börja om jag ska kunna vara sjukskriven. | |