Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fula gubbar

Skrivet av fru Bill
Har fått hem varningsbrev från skolan att det har varit incidenter då någon/några har försökt lura med sig barn i bilar genom att erbjuda godis/skjuts. Det är så hemskt så det kryper i mig. Naturligtvis måste man prata om det med barnen. Inte är det lätt att förklara för Tobias att det finns vuxna som inte är snälla. Vi har ju sagt tidigare att man aldrig får följa med någon, utan att vi vet. Nu får man ju vara ännu mer specifik och tala om hur de kan tänkas göra för att försöka lura barn och att han då bara ska springa därifrån. Gullegubben tror ju att han är superman minst och har ju lösningar på allt "Då bara sparkar jag honom på benen och springer därifrån". F-n att man ens ska behöva prata om det här med sina barn och jag bara håller tummarna att han inte ska behöva sina kunskaper. Han är ju nästan aldrig ensam, men jag vill ändå att han ska vara förberedd. Hur gör ni? Har ni pratat om sånt här?
Svar på tråden: Fula gubbar

Usch..

Skrivet av  Annica m Carl och Gustav
..det är ju inte det samtalet man helst vill ha - men antagligen tvunget...och speciellt om man får en sådan varning förstås. Vi har pratat lite - om att inte alla vuxna är snälla och att man alltid måste komma överens innan om man ska följa med någon.... Men frågan är hur mkt som har gått hem hos vår "Batman"...??? Vi kommer prata om det igen, det är jag säker på - sen vill man ju inte skrämma dom heller. Men jag tror att det behövs med tanke på hur samhället faktiskt ser ut!
 

Artiklar från Familjeliv