Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad tycker ni??

Skrivet av jessica med jenny
hejsan , har en 7årig dotter som har diplegi, det innebär för hennes del bla motoriska svårigheter med balans och att springa och röra sig i samma takt som sina jämnåriga kamrater, nu till frågan, hon har placerats i specialidrott en gång i veckan utan min vetskap fick lapp om det i går om att det börjar nästa vecka ,jag har inte fått veta detta och ta ställning vad jag tycker , visst det är säkert en bra sak som så men jag vill veta innan + att i skolan är hon den enda med detta handikappet , dom andra som skulle bli med är barn som har koncentrationssvårigheter och ska ha extra gympa för att få utlopp för sin energi, vilket min tjej inte har,vi går dessutom på egen barngympa i habiliteringens tjejgrupp där alla barnen är på samma nivå och liknande handikapp , hur skulle ni göra om skolsköterskan + gymnastikläraren har satt in ert barn i specialgympa utan att rådfråga er innan eller haft kontakt med barnets sjukgymnast på hab , vilket dom inte har haft, ursäkta att det blev ett långt inlägg, mvh jessica med jenny
Svar på tråden: vad tycker ni??

Jag skulle höra

Skrivet av  Maria L
vad sjukgymnasten på hab säger och låta dem ta upp detta med skolan.
 

under lågstadiet..

Skrivet av  lene
hoppade vi över all gympa..just prg av det du skriver..vissa veckor kom istället hennes sjukgynast till skolan..
sedan är det så att inte all gympa är bra för våra barns muskler..be gympaläraren att ta kontakt med djukg på hab eller tvärtom ..så att din dotte får rätt rörelse rätt gympa..vi har varit med om det nu i högstadiet att gympa läraren inte gjorde rätt..tur att vi ordande ett möte med hab sjukg..våra barn har ju inte samma muskelstyrka och kan träna fel..ryggen höfter hälar fötter är ju i riskzonen på både lång o kort sikt..
 

ja det är ju risken

Skrivet av  jessica med jenny
med våra tt barn att det blir fel träning, när dottern började skolan var sjukgymnasten med på ett gympapass och pratade med läraren och sa att om det är nåt ni funderar över så ring mig för förslag på träning mm , men det har dom inte gjort utan bara fattat detta beslut om specialgympa helt själva jag har inte fått veta något om det inte heller sjukgymnasten på barnhab
det känns som om dom bestämmer över mitt barn, vi fick inte ett erbjudande om vi ville vara med hon blev bara placerad där utan vår vetskap, det reagerar jag starkt över,man ska ha en rak kommunikation där man blir informerad innan vad dom har för förslag på gång anser jag .jessica med jenny
 

inte på allvar--

Skrivet av  lene
när skolan gör så ..det har hänt oss med men i ett annat ämne..så tyder det på att skolan inte tar det hela på allvar..så känner jag.en attidtid som är tråkigt..
Men i bland kan skolalns okunskap bli helt tokig vi skrattade mycket tidigare i höst ..när vår dotter kom hem o berättade att den nya musikläraren gett alla var o en ett instrument inför hösten..vet du vad han gav mig ,sa hon en gitarr.. omöjligt för en med en hands funktion..och inte ens klassens ass reagerade på detta...men snäll som hon dottern kämpande hon på med denna cittra som det blev..det var jag som fick ringa skolan ..när det var lika illa nästa ggr...
 

Jag tycker att ...

Skrivet av  Marta
du absolut skall ta upp med skolans ansvariga pedagog att du ska tillfrågas och informeras alla beslut och ändringar gällande din dotter. Det finns många olika sätt att informera varandra och skolan verkar alltid ta det sämsta sättet att göra det på.
 

ja

Skrivet av  jessica
i det här fallet så tog dom eget beslut utan att jag blev tillfrågad, fick ju bara en lapp att nu ska ..... börja med specialgympa, man kunde väl få info och en chans att ta atällning men nej då inte alls , vad tror dom att det är deras baran som dom bestämmer över vad som ska vara bäst eller , blir bara så irriterad, ska ringa skolsköterskan i morgon och få en förklaring varför dom gör så här för ju mer jag tänkt på det i helgen dessto argare har jag blivit så det är väl lika bra att ringa dom innan jag blir mer förbannad och säger något jag inte borde säga till dom.
 

Jag tycker att du absolut...

Skrivet av  Marta
ska ta upp med skolan att du vill ta del av allt som rör din dotter i skolan. Om du känner dig överkörd av av deras beslut ska du ta upp det med dem. Ingen ska behöva gå och må illa för att andra inte tänker sig för.
 

hej och hå...

Skrivet av  Marta
två olika svar fast ändå lika de kommer båda från mig men vi har modem och det bryts hela tiden när jag försöker skriva inlägg.
 

Skandal

Skrivet av  NettanN
tycker jag att det är. Skolan får inte göra något sådant utan föräldrarnas godkännande. Oss har de frågat ang liknande saker, och det tycker jag är självklart. Sabina går på musikterapi, och detta tycker jag är jättebra, men blev tillfrågat innan de började.
 

Artiklar från Familjeliv