Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

behöver tips vid gipsad ben.

Skrivet av jolanta
Har ni några erfarenhet om bengipsning?
min son fick botox sprutor och nu gipsades hans ben till 6 veckor.
alltså jag söker någon tips hur klarade ni att skydda gipset ute på våt och kallt vädret?..eller andra små tipser som hjälper mig att sköta detta bättre.
tack för hjälpen!
hälsningar.
Svar på tråden: behöver tips vid gipsad ben.

hej Jolanta....

Skrivet av  marita
min kille fick gipset efterbotox behandlingen för snart 1 år sedan. Alltså januari -03.

När dom hade gipsat honom klippte dom sönder en tennis sko av något slag. Det gjort det lättare för honom att ställa ner foten när han hoppade med kryckorna. Det jobbiga var att det var snö ute och då hade vi dubbla raggsockor ovan för gipset dom största vi kunde köpa.

Han behövde inte vara ute på rasten om han inte själv ville.

När han skulle duscha tog vi plast påsar och teipade på gipset. det var inte lätt men det gick.

För våran kille var detta med botox jätte bra. Det har snart gått 1 år och han går fortfarande jätte fint med foten. Han kommer att få fler behandlingar med tiden.

Fråga om det är något mer du undrar över.
Lycka till.
 

tack

Skrivet av  jolanta
för tips. Jag fick en sådant plast "sulan" som håller bra som underlägg både ute och inne så att barnen halkar inte. men som du sa med snö blir det väl lite jobbigt. Jag har funderat väl att man ska ha som du skrev någon slags strumpor + en plast eller annat vattenavvisande. just detta har jag problem med.
skulle vara bra med någon sort gummi liksom en tjock stark balong övanpå...men kommer inte på någon lösning av detta!
min gubbe hade tidigare gipsad med, men då var ahn liten och krypte bara. Nu måste han väl gå hela fötter med den. Det är väl menningen.
Marita, hur många gånger hade ni sammanlagt denna behandling? Alltså botox + gips tillsammans?
Var detta alternativet för hälsenorförlängning eller hade ni inte det planerat?
tack!
hälsar

 

vi har baa gjort....

Skrivet av  marita
det en gång. Allternativet var hälseneförlägning men dom ville prova detta först. På Frank passade detta jätte bra, Hur gammal är eran kille? Våran är 9 år.
Fick ni ingen sådan där jätte sko som dom klipper upp`?
Den var perfekt att ställa ner försiktigt i snön.
lycka till marita
 

svaret

Skrivet av  jolanta
min pojken är 7 om en månad. tyvärr jag hoppas inte så mycket på denna metoden men vi får väl vänta och se om det blir någon alls förbättring.
Vi fick bara en gummisulan som man fäster till gipsen med kardbonband. annars ingen skydd mot våta.
Har tänkt på att köpa plast som man badar men hörde den kostar kring 200 kr. Ufff....och tänk om den går sönder på en dag när han är på dagis? Där sliter han väl allt det mesta. Billigare alternativ så blir det bara vanligt plastpåse tejpad fast. ska prova med denna.
hälsar
 

när jag skulle köpa...

Skrivet av  marita
sådant plast på apoteket så sa dom där att det är dyrt och går precis lika bra med plast påse. Därför köpte jag inte det utan använde plastpåse.

Tyckte att det var dåligt att dom inte gav han en av klippt sko.

Ja lycka till och hoppas att veckorna går fort.
 

Vår dotter har haft...

Skrivet av  Marta
gips två gånger. Hon har dels fått botox och i våras gjorde vi en hälseneförlängning. Vi bor på landet och var också lite bekymrade över hur vi skulle skydda gipset vi fick gipssko en för utebruk och en för innebruk vi änvände också stövelskydd. Det är en stor påse formad som en stövel med knytband som veterinärer och andra besökare använder vid besök i ladugårdar för att minska smittspridningen. Jag vet inte var man kan hitta det för vi fick av vår seminör. Men du kan ju alltid pröva hos en veterinär som arbetar med stordjur. Vi köpte även duschpåsar på apoteket dyra men funkade jättebra.
 

gipssko..

Skrivet av  lene
finns men man brukar få som vanligt säga till lite vackert..
risken för att du får gipsa om är stor så be då att få remsor som lindor med plast material fick vi vid omgips orsak jo min vännina jobbar på kirurg avd och visste vad som fanns Dom höll och en gipssko..som idrottsmän får,,,men det blev bra den hälsenförlängnningen gymp i gips hade hon med ,,,lyta upp lägga ner ben 20 ggr om dagen,,hör med sjukg om du inte fått det ord ..
 

om övningar

Skrivet av  jolanta
stor tack för tipsen! Det ringde någonstans i huvudet att man SKALL öva något men de sa aldrig enda ord om detta! Jag ska ringa nu de och fråga det. Säger de inget då ska jag ändå öva det du berättade för mig!
Hälsar
 

övningar..

Skrivet av  lene
min dotter hade en under bart aktiv sjukgynast vid tiden för op..hon lät henne tränna vissa muskler innan ..som skulle göra det lättare efter,,Men efter op fick hon enkla bra övnigar ,
jag skriver dom här i fall du inte fick napp..
ligg på rygg, lyft ben gipsat,,så högt det går rakt upp ..10 ggr
gör sedan samma med ogipsat när man ändå håller på.
detta gjordes 3 ggr om dagen och vad jag minns så blev det gjort
Sedan låg hon på sidan och sträckte ut benen i sidled 5 ggr.
allt detta för att stärka lårmuskeln unde gipstiden så att den inte förfaller,,,du kommer att se en mycket liten vad muskel när gipset åker av..men då är det dags för tränning,,av den
Vi hade nog tur med gynasten,,för samtidigt op andra barn inom hab som inte hade henne...hon var handbollstjej och idrottsgalen den bästa min dotter haft ,,tränade kondis mm. men som allt annat i hab så blev det en omorganisation ,,och hon försvann,,,
 

synd

Skrivet av  jolanta
att ni missad den underbara sjukgymnast!
Det saknas faktiskt överallt duktiga sjukgymnster.
Jag vet en hel del om detta då jag har privat sjukgymnast utomlands som jag besöker 2 ggr/år i 20 dagar i rad. HÅRD TRÄNING är det då men under bara 20 dagar gör han sådana underverk som de klarade inte här i Malmö under hela min pojkens liv.
Jag orkar inte ens berätta nu hur skäll fick jag här för det att jag vågar köra barn utomlands och träna annan metod och linje som de vill här. Men vad då? Jag skiter fullständing i de här. De har svikit oss under så många år och jag bryr mig inte längre vad de tänker om mig så länge min gubbe har förbättring.
Alltså jag vet vilken underbar känsla är det att få träffa en sjukgymnast fullständingt kompetens på detta område.
hoppas kanske vi träffar här någon som blir bättre?
Hälsar så gott!
 

Artiklar från Familjeliv