Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Orolig mamma

Skrivet av Alma
Hej allihoppa,

Jag har en son som är född 12 veckor för tidigt, har haft jätte tufft början med infektioner , 2 st operationer (har haft stomi i 4 månader). Det värsta av allt är hans hjärnskada (cystor på båda sidorna). Läkarna kallar det för PVL. Han är 7 månader idag (okorrigerat ålder), och neurologen säger att han har hög muskeltonus i både armar och ben. Annat har de inte kunna se, någon diagnos har vi förstås inte fått än, han är för liten. Han kan inte sitta än, inte rulla från magen till rygg och tvärtom. Om man ställer honom på ben så står han på tårna, belastar inte hela foten (läkarna säger att det är tecken på cp-skada). Han har även lätt för att kräkas.
JAg är jätte orolig vad som kommer att hända med honom, brottas även med mina känslor pga. hans förtidiga födelse. Vad gjorde jag för fel, återkommer ständigt?
Vi har ingen trängingsprogram och har knappt träffat någon sjukgymnast, bara en gång och hon sa inget om träningen. Undrar när man bör börja träna, hur och var? Läkarna säger att man inte behöver göra något innan barnet blir 1 år, vilket för mig känns lång. Stämmer det? En annan läkare (utomlands) gav mig rådet att börja träna så tidigt som möjlig, så nu har jag ännu en jobbig känsla att brottas med, gör jag tillräckligt för mitt barn?

Därför vänder jag mig till er föräldrar som har erfarenhet och det litar jag bäst på. Vad bör vi göra?
Tack för alla svar
Svar på tråden: Orolig mamma

ett snabbt kort svar!

Skrivet av  Njila och Noah och Simon
Leta efter alternativa träningsformer.

Move and Walk: www.movewalk.se
Mullbackinstitutet
Dessa två är baserade på Petö-träningsteknik

Doman: Anna Wahlgren är en varm anhängare till dem. Läs mer på hennes hemsida.

Lycka till

 

Tack

Skrivet av  Alma
Tack, det var jätte bra tips!

Gott Nytt År!
 

Stå på dig!

Skrivet av  MammaMia
Hej, jag tycker det var ett otroligt korkat svar att man inte behöver göra ngt förrän de fyllt 1 år!! Hugos läkare (neurolog/barnläkare och överläkare på barnHAB) skulle ALDRIG ha sagt så. Klart att alla insatser ska igång så fort som möjligt. Ju tidigare - desto bättre. KRÄV en tid till HAB, sjukgymnast, kurator, specialpedagog och HELA köret. Du behöver ingen diagnos för att de ska kunna köra igång allt. Och så finns det Move & Walk! Du får jättegärna maila mig om du vill bolla med någon. Jag har nog gått igenom det mesta och kan en hel del om samhällets skyldigheter och dina/ditt barns rättigheter. Maila mig på: [email protected].
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Alma
Jätte snällt för alla tips och svar. Vi har nu fått en sjukgymnast, äntligen,och fått lite tips och förslag på övnigar som vi ska göra hemma. Men ingen tid till HAB anser de att han behöver.Specialpedagog, vad gör en sån? Tack för att du stödjer mig, det känns härligt att det finns såna människor. Jag kommer att höra av mig till dig via mail, frågorna är många.
Gott Nytt År!


 

Bra att du inte ger dig!

Skrivet av  MammaMia
Jag finns på mailen under jobbdagar och svarar GÄRNA på vilka frågor som helst. Känns bra att kunna göra en insats när man själv gått igenom helvetet. Ser inte riktigt ljuset i tunneln ännu, men det jag vet att det finns där. Och DIT ska vi, eller hur!? :-)