Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ataxi

Skrivet av lissan
Jag skrev förut och frågade om tremor. JAg misstänker nu att det är ataxi det är min son har. En mild sådan antagligen men det ger honom problem med balans, tremor och koordination. Han har också talproblem. Var får man hjälp med att få diagnos ordentligt i Stockholm? Har någon tips på läkare, sjukhus? JAg har varit på Hab på SÖS men de kollade inte så noga och verkade inte bekymmra sig om att han inte har reflexer...
Svar på tråden: ataxi

Hej lissan!

Skrivet av  Jessica&Ella
Min dotter har också ataxi och hon fick sin diagnos i augusti,det tog ca 1mån att få diagnos,de visste nästan på engång att det var stationär ataxi,men gjorde för säkerhetsskull en massa andra tester bara för att utesluta att det inte skulle vara något annat.
Min dotter är 16mån och hon går inte ännu och är även försenad i talet(det är nästan alla med ataxi).
Jag bor i Västerås och min neurolog heter Hans Gylje,han är väldigt duktig och känd i Sverige jag tror att han är habiliteringschef i Sverige.
Du får gärna maila mig om du har fler frågor eller bara vill prata.
Kram Jessica&Ella
[email protected]
 

diagnoser

Skrivet av  lissan
Det verkar så svårt att få en rätt diagnos. Jag tycker det är tungt att inte få veta så att man kan hjälpa sitt barn på bästa sätt. Han är redan 4,5 år. Vid två år märkte jag talproblemet och han har varit hos logoped ungefär varannan månad. Eftersom de inte hittat några språkproblem eller intellektuella problem menade de att han bara var "sen i talet". Sedan märkte jag balansproblemen men de var inte något viktigt ansåg de. I höstas bad jag om remiss för hans tremor och fick då också en träff med sjukgymnast för balansen. Läkaren ansåg att han bara var klumpig och att inget mer behövdes än att acceptera hans problem. Att alla dessa problem tillsammans blir stora verkade inte tas på allvar. Reflexerna ansåg man bara var svåra att hitta...

Nu har jag skickat ett brev till barnläkaren och ber honom överväga ataxi. Jag får se vad han säger. Vi har exempelvis aldrig träffat någon neurolog.

Tack för ditt svar Jessica & Ella. Jag får se vad som utvisar sig av en eventuell utredning.