Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Petö

Skrivet av Jessica&Ella
Hej Lena!

Petö metoden är en slags träning som ursprungligen kommer från Ungern.Träningen är intensivare än den traditionella träningen som habiliteringen erbjuder och det används nästan inga hjälpmedel.
Om du söker på konduktiv pedagogik eller på Petömetoden på nätet får du massor av information.
Som jag nämde tidigare så ska jag och min dotter Ella träna v9. Det blir första gången med Petö för oss.
Tyvärr får vi bekosta det själva,det kostar ca 2000kr/vecka men det är det värt!
Man måste först göra en bedömmning för att se om barnet passar för den typ av träning.

Du får gärna maila mig om du vill veta mera eller kanske bara prata lite om ataxi, är själv lite nyfiken på hur ni har det.

Ha det bra!

[email protected]
Svar på tråden: Petö

Hej Jessica!

Skrivet av  Marika
En liten fråga bara. Vi får också betala själva när vi ska träna vår dotter på Move & Walk. Vi skulle ha varit med i en grupp nu i mars men p.g.a andra problem med barn inom familjen måste vi skjuta på det framåt till nästa tillfälle. Du skriver att du batalar 2000:-/veckan. Vi måste betala 33.000:- själva för fyra veckor i Nässjö. Var går du och tränar och varför kostar det "bara" 8000:- för fyra veckor för er? Förstår att det är mycket pengar att betala ur egen ficka men i jämförelse med 33.000:- låter det mycket lättare att få ihop.

Hoppas träning blir bra och att Ella tycker om att träna lite mer intensivt. Kramar från Marika
 

Hej Marika!

Skrivet av  Jessica&Ella
Jag bor i Västerås och där finns det en liten förening som några föräldrar har bildat själva,de söker aktivt efter fondmedel och försöker att reducera priserna krafigt. De bjuder in conductors från Ungern, de är här ca 4ggr/år tror jag. Jag är inte så jätte insatt i hur de gör för att få ner priserna eftersom jag ännu inte har träffat dem eller börjat med träningen, men jag kan gärna ta reda på mer när vi börjar.

Kostar det så mycket att träna på Move and Walk!!
Det visste jag inte.
Visserligen kommer Ella bara att träna individuellt 1h/dagen eftersom hon är så liten.

Förresten så kom jag på nu att vi faktiskt fick betala en anmälningsavgift på 500kr så totalt 2500kr/veckan.
I det ingår det bara ren träning ingenting annat som fika eller dylikt ingår.
 

Jo, det finns konduktivträning

Skrivet av  Marika
i Linköping, vi bor i Norrköping. Men det är för större barn, ungdomar och vuxna. Vore såklart toppen att slippa resandet fram och tillbaka till Nässjö men som sagt har de inte fått ihop någon grupp med så små barn.

Vad jag förstått så ingår det kost och logi för Cordelia och logi men inte mat för mig. Så det blir ju en extra kostnad plus bensinen när vi kommer att åka hem varje helg. Ett annat problem är att vår tjej inte gillar att åka bil några längre sträckor. Så resandet kommer att bli en pärs för mig. Det är bl.a. en av anledningarna att vi ännu inte kommit iväg mer än till några konsultationer. Att man sedan har fler barn hemma som det ska lösa sig med är ett annat.
 

Marika

Skrivet av  Jessica&Ella
Du sade tidigare att det inte fanns någon grupp med småbarn, det finns det inte heller i våran grupp men vi får en conductor som bara är med oss och anpassar sig helt till Ella. det kanske kan vara en lösning för er så att ni slipper dessa jobbiga resor.

Jessica.
 

Tack för tipset

Skrivet av  Marika
ska kolla upp det! Låter verkligen toppen att ni kan få en egen kondukter som anpassar sig helt efter Ellas behov. Skriv gärna hur ni tyckte att det gick med träningen när ni varit. Att bara ha 1 timme per dag tycker jag räcker eftersom man märker, bara på hab, att hon tappar intresset och orken på slutet av sin tid. Lycka till!


 

Även jag undrar

Skrivet av  Mollis med Julia
Hej! Även jag undrar var ni tränar så "billigt" Vi var på uppföljningsvecka i december på Move&Walk i Nässjö och det kostade 5500 kr för 4 dagar. Vi skall dit igen nu i Mars men då betalar vårt landsting.
Berätta gärna mer!
Lycka till med träningen!
/Sanna
 

Är det inte så

Skrivet av  Jessica&Ella
att på Move and Walk har man logi och mat som ingår i priset? Det måste ju kosta mycket mer? Har ni inga små föreningar i era hemstäder som erbjuder petö träning till ett reducerat pris? Jag bor i Västerås, det kanske inte ligger allför långt bort från er.
Men som jag sa så har jag inte varit på träningen ännu och vet inte kvalité det är på den.

Ni får gärna maila mig om ni vill ha mer information eller bara prata.

Kramar från Jessica&Ella

[email protected]
 

Artiklar från Familjeliv