Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

diagnos diplegi

Skrivet av Ie
Hejsan!
Har idag fått diagnosen spastisk diplegi ganska lite på vänster sida jämfört med höger på min snart 2-åriga dotter. Jag undrar om det finns någon med erfarenhet från det här på både äldre och yngre barn. Hon var född med ett stopp i tunntarmen och har genomgått två operationer när hon var mindre. Hon har varit sen i sin motoriska utveckling hela tiden men man har sagt att det beror på det hon gått igenom som mindre.
Svar på tråden: diagnos diplegi

Det finns många diplegibarn här

Skrivet av  njila, noah och simon
Min son är två och ett halvt, drygt. Han har en lindrig skada så han springer för fullt, faller ofta, men är livad.
 

diplegi

Skrivet av  Anna & Emelie
Hej!
Jag är en mamma på 29 år som har en dotter som är 1 år och 9 måndader som också har diplegi. Du skriver att din son har en lindrig skada...hur lindrig??? När började han att gå???
Själv så kan ej min dotter gå själv på grund utav de spänningar hon har i benen. Och de gör det också svårare för henne att hitta sin balans. Vet ej om du har hört talas om Botox... men vår dotter ska iallafall iväg och få sådana sprutor i sina ben om 2 veckor. Ska bli spännande att se om hon då han få till det här med balans plus att kunna gå själv.
Är iallafall en tjej som älskar att var upp och gå, kanske inte lika roligt för mamma som får ont i ryggen men vad gör man inte. Hon har också fått en "pony" som springer runt och jagar en i. USCH vad det här vart sluddrigt....

Mvh Anna
 

Hej

Skrivet av  Anna & Emelie
Min dotter på 1år och 9månader har också spastisk diplegi där det mesta sitter på höger sida.
Vår dotter fick denna diagnos efter att hon vid förlossning råkat utför syrebrist som kunde ha gått bra om inte läkarna hade strulat till de. Har anmält läkaren angående detta men det enda han fick var en "erinran" varning.... Vill ocskå poängtera att förlossningsläkaren kom till oss samma dag som jag fick vår dotter och erkända att han begått ett misstag och att han ville att vi skulle anmäla honom. Det var verkligen ett slag i anskitet...
Finns det någon fler på denna sida som råkat utför samma ska????
Som sagt... det jag vill säga till dig "Ie" är att du är inte ensam, det är därför detta forum finns..

Mvh/Anna
 

Min pojk

Skrivet av  Svekke
som snart är nio år gammal har spastisk diplegi med höger övervikt, dvs han funkar bättre på vänster sida. M kan inte gå eller stå, så han använder elektrisk rullstol, eller manuell inomhus på slätt golv. Hans armar och händer funkar så pass att han kan äta och skriva, fast det går ju långsamt förstås. Vi fick diagnosen när han var nio månader gammal.

Om jag får ge ett råd som kan göra livet lite lite lättare för dig och din man (jag tror du är mamman) längre fram (beror förstås på hur grav skadan är) så är det att tänka på hur ni lyfter och träna ryggen rätt. Alla ryggar håller i fyra år, men sedan blir det tyngre. Hos oss har min fru svårt med lyften numera.

Det är bra att du hittat ett ställe att hänga på (här alltså), det kan också hjälpa.
 

Artiklar från Familjeliv