Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

TV-spel för barn med halvdålig handmotorik?

Skrivet av Svekke
Min son M, snart nio år och CP-skadad, är förstås inrtesserad av TV-spel. Vi har inget idag, men jag har funderat på att köpa. Kan någon ge tips på vad som funkar bra? Först: vi har ingen apparat, vilken tror ni är bäst: Xbox, Playstation 2 eller Gamecube? Hur är handkontrollerna?
Sedan: tips på spel som funkar när händerna inte riktigt klarar pill?
M har en ganska bra vänsterhand, men högern vill inte riktigt ställa upp, det går kanske att hålla fast en kontroll, men inte mer.

Alla tips är välkomna.
Svar på tråden: TV-spel för barn med halvdålig handmotorik?

Hej

Skrivet av  JillyBilly
Jag vet inte vilken konsol som är bäst men det borde väl finnas specialkontrollet att köpa? Jag vet inte med det borde finnas det!

Jag har inget eget barn som jag kan ge exempel ifrån, men jag har en kompis som kan spela tv spel. Han har ungefär som en cp-skada och kan inte använda sin vänsterhand annat än till stöd. Men han kan spela de flesta spel med bara högerhanden. Han stöder kontrollen med vänsterhanden och i knät, sen styr han med höger. det funkar ganska bra, men ibland hinner han inte med.

Alla spel går säkert att spela om man övar upp sig, men kanske nåt spel där man inte måste vara så snabb vore bra om han har svårt att styra rörelserna.

Hoppas att det var okej att jag svarade även fast jag inte har något eget barn
 

Hej

Skrivet av  JillyBilly
Jag vet inte vilken konsol som är bäst men det borde väl finnas specialkontrollet att köpa? Jag vet inte med det borde finnas det!

Jag har inget eget barn som jag kan ge exempel ifrån, men jag har en kompis som kan spela tv spel. Han har ungefär som en cp-skada och kan inte använda sin vänsterhand annat än till stöd. Men han kan spela de flesta spel med bara högerhanden. Han stöder kontrollen med vänsterhanden och i knät, sen styr han med höger. det funkar ganska bra, men ibland hinner han inte med.

Alla spel går säkert att spela om man övar upp sig, men kanske nåt spel där man inte måste vara så snabb vore bra om han har svårt att styra rörelserna.

Hoppas att det var okej att jag svarade även fast jag inte har något eget barn
 

Hej

Skrivet av  JillyBilly
Jag vet inte vilken konsol som är bäst men det borde väl finnas specialkontrollet att köpa? Jag vet inte med det borde finnas det!

Jag har inget eget barn som jag kan ge exempel ifrån, men jag har en kompis som kan spela tv spel. Han har ungefär som en cp-skada och kan inte använda sin vänsterhand annat än till stöd. Men han kan spela de flesta spel med bara högerhanden. Han stöder kontrollen med vänsterhanden och i knät, sen styr han med höger. det funkar ganska bra, men ibland hinner han inte med.

Alla spel går säkert att spela om man övar upp sig, men kanske nåt spel där man inte måste vara så snabb vore bra om han har svårt att styra rörelserna.

Hoppas att det var okej att jag svarade även fast jag inte har något eget barn
 

Ojoj

Skrivet av  JillyBilly
datorn måste ha fått fnatt!
Förlåt för alla inlägg
 

Jag tror att

Skrivet av  Johanna Pe
du kan köpa vilken konsol som helst. Men börja med bilspel där man kör med ratt. Kanske kan det vara något att börja med?
 

Artiklar från Familjeliv