Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som varit på Move & Walk

Skrivet av Marika
skulle bli jätteglad om ni skulle vilja svara på lite praktiska frågor.

För det första hur gör ni med syskonen till ert handikappade barn? Att åka ifrån dem under så pass lång tid, även om man åker hem över helgerna, känns näst intill outhärdligt. Vill hjälpa min dotter allt jag kan men jag har ju även mina två killar att ta hänsyn till. Min sambo jobbar långa dagar och det blir alltså långa dar på dagis och fritids och ingen mamma hemma. Hur blir det för dem?

Sedan lite praktiskt. Äter ni där och betalar eller tar ni med egen mat och hur gör ni då? Vad gör ni resten av tiden då ni inte tränar? Min dotter är ännu inte 2 år och pratar inte och leker inte med andra barn, vad hittar man på resten av dagen? Konstiga frågor kanske men tankarna far runt i huvudet och jag vet inte vad jag vill och vad vi ska göra.

Svar på tråden: Ni som varit på Move & Walk

Vi var där för några år sedan

Skrivet av  Ella
och då var Joels lillasyster liten. Vi delade på träningsperioden och var två veckor var med honom. Den andra var hemma med lillasyster. När lillasyster var riktligt liten hade jag med mig mormor till Nässjö under de veckor jag tränade med Joel. Det funkade bra. Vi hade med oss en tältsäng och hon bodde i vårt rum. Jag förstår att det inte är ett alternativ för er om ni har skolbarn. Kanske kan ni försöka få en tid i juni eller augusti då barnen är lediga och åka hela familjen eller att nån annan följer med (har ni assistent kanske hon kan följa med en del av tiden).

Själva träningen på Move&Walk tycker jag är suverän. Det går inte att ämföra med vanlig sjukgymnastik. Det var först när vi började träna KP (konduktiv pedagogik) som Joel började utvecklas.

När man inte tränar umgås man med andra föräldrar. Går på stan, fikar, gör utflykter med mera. Det var absolut inget problem att få tiden att gå för vår del. Just den social biten är så värdefull. Vi bor i Stickholm så nu tränar vi i Solna. ,men det blir inte samma sak. Jag saknar Nässjö.

Det år bra att laga egen mat i korridoren där ni bor. Det finns några plattor och en micro och kyl På helgen kan man låna stora köket.

jag hoppas att ni hittar en praktisk lösning så att nikan åka, för det är verkligen värt det.