Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Move and Walk?

Skrivet av Alma med Amar
Hej,

Jag ser att många av er har besökt Move and Walk så tänkte fråga er hur tränar man där och om det är bra. Amar är idag 11 månader är väldigt sen. Hans doktor har skrivit remiss till barnhab och snart kommer vi att börja där.
Har era barn också gått på hab? Vad är skillnad mellan barnhab och Move and Walk? Vilket är bättre, eller går ni på båda ställen? När kan man börja på Move and Walk? Jag förstod att man betalar träningen själv, stämmer det? Snälla kan ni berätta lite mer om träningen där, hur det ser ut, när och varför ska man gå dit?

Med vänliga hälsningar
Svar på tråden: Move and Walk?

Intensivträning

Skrivet av  njila med Noah och Simon
Det bästa är att du går in på deras hemsida och läser om konduktiv pedagogik. Jag tror det var movewalk.se, annars sök på movewalk.
Det är en himmelsvid skillad på hab och M&W. M&W är intensivträning, hab går du till i bästa fall en gång i veckan. Oftast tränar barnet ensam med sjukgymnast, hos M&W tillsammans med andra barn. Hab är landstinget, med allt vad det innebär av besparingar. M&W är privat. Beroende på var du bor betalar landstinget en träning per år för varje deltagare på M&W. Hos M&W tränar du i fyraveckorsperioder, oftast, en eller ett par gånger om året, beroende på ekonomi. Hab är du inskriven på och går så ofta du kan och får. De utesluter inte varandra, tvärt om är M&W en utmärkt kompletering till habverksamheten. Ofta är hab-sjukgymnasten mycket intresserad av att följa träningen på M&W för att se utvecklingen, lära sig något nytt och diskutera den uppföljande träningen fram till nästa M&W-period. Metodiskt tänker de olika, men alternativa träningsformer kommer mer och mer i landstingsvården. Det är inte lika stängt mellan vårdformerna idag som för tio år sedan.
Han är elva månader nu, ta kontakt med M&W denna vecka så du får komma på bedömning. Då leker conduktorn med Amar, ser vad han kan, vilken typ av grupp han skulle kunna passa in i. Du kan ställa frågor om diagnos, allt, till dem och du kommer att få raka svar.
Troligen kan du få inbjudan till träning till hösten.
Det är bara M&W som kan avgöra hur litet ett barn kan vara för att träna. Min Noah var 17 månader första gången. Han har nu tränat 4 gånger, varav vi betalt en gång själva, vi är mycket nöjda med resultatet varje gång, och kommer att fortsätta träna där så länge det fungerar för oss. Kanske kommer Noah att träna där hela sitt liv.

kram
 

Tack Njila

Skrivet av  Alma med Amar
Tack för svaret...
Vi kommer troligen att söka oss dit för att alla verkar vara väldigt nöjda med träningen. Nu väntar vi på kallelse från hab samt röntgen. Just nu oroar vi oss mycket för hans kräkningar, så de komer att röntga magen för att se om han har reflux. Han går dåligt upp i vikt...det är mycket krångel runt maten i övrigt. Ibland blir det bara för mycket.
Samtidigt upptäckte de att hans huvud ha slutat växa, han har bara 40cm i huvudomfång. Det har växt dåligt hela tiden men nu verkar det slutat växa så en röntgen på skallen kommer de också att göra. Det verkar som att skallben har slutit sig för tidigt. Har du hört om något liknande? Det måste bero på hans hjärnskada.
Hur gammal är Noah? Hur mycket klarar han att göra själv?
Tack än en gång och hoppas att det inte gjorde något att jag berättar lite mera....kände bara för att berätta för någon.

Kram