Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

delta i forskning på stockholms universitet

Skrivet av Larissa
Jag brukar delta i Snack sedan några år (min son har talstörning och motoriska problem bl a). Nu ska jag skriva min kandidatuppsats i statsvetenskap på Stockholms universitet om politiskt deltagande på Internet. Jag kommer att ha Föräldranätets Snackgrupper som en fallstudie där jag vill visa alternativa vägar för kunskapsinhämtning, stöd mm som ev. kan göra att människor har större möjlighet att delta i samhällspolitiken. Jag är intresserad av Snack för att det är kvinnor som delta här (vilket inte studerats lika ofta) och för att det rör frågor som inte självklart ses som politiska (familj, hem, skola).

Alla som deltar får givetvis vara anonyma om man vill det (precis som här). Givetvis kommer ni också att få ta del av resultaten i undersökningen. Jag har fått tillstånd av Redax för Föräldranätet och de är intresserade av resultaten. Jag lägger ut enkätfrågor här. Om ni vill kan ni maila svaren till mig (vilket vore det bästa för mig eftersom jag kan följa upp svaren - kanske vill du delta i en intervju?)eller lägga ut dem här genom att bara svara på mitt inlägg. Det vore toppen om ni var med för jag tror att ni kan vara med och visa på nya vägar till deltagande i samhället!

Frågorna:
1.Är du man eller kvinna?
2.Var bor du?
Alternativ: Storstad, mindre stad eller landsbygd?
3.Hur ofta ungefär är du inne på Snack?
Alternativ: Flera gånger varje dag, i stort sett varje dag, 3-5 ggr/v, 1gång/v, mer sällan.
4.Vilka Snackgrupper brukar du delta i?
5.Deltar du i andra snackgrupper på Internet?
Ange vilka i fall du svarar ja
6.Deltar du i andra grupper/organisationer som handlar om ditt/dina barn utanför Internet?
Ange vilka i fall du svarar ja
7.Är du med i någon förskole- skolstyrelse eller föräldraråd?
8.Deltar du i någon annan organisation eller förening som inte handlar om ditt/dina barn?
Ange vilka i fall du svarar ja
9.Hur intresserad är du i allmänhet av politik?
Alternativ: mycket intresserad, ganska intresserad, inte särskilt intresserad, inte alls intresserad
10.Anser du dig vara politiskt engagerad?
11.Röstar du i allmänna val?
12.Har Snack ökat dina kunskaper om dina rättigheter som förälder till ett barn med handikapp?
Alternativ: mycket, ganska mycket, något, inte alls
13.Vart skulle du vända dig angående frågor som rör ditt barn och din situation om inte Snack fanns?
14.Vad anser du är det viktigaste med snackgruppen?

Min e-post: [email protected]

Tack på förhand! Larissa Mickwitz
Svar på tråden: delta i forskning på stockholms universitet

Mina svar

Skrivet av  anonym
Frågorna:
1.Är du man eller kvinna? Kvinna
2.Var bor du? Storstad
Alternativ: Storstad, mindre stad eller landsbygd?
3.Hur ofta ungefär är du inne på Snack? 3-5 ggr i veckan.
Alternativ: Flera gånger varje dag, i stort sett varje dag, 3-5 ggr/v, 1gång/v, mer sällan.
4.Vilka Snackgrupper brukar du delta i? cp, ankomst, sommarbarn, vårbarn, multikultur, farfar... småbarn.
5.Deltar du i andra snackgrupper på Internet?
Ange vilka i fall du svarar ja. Inte snackgrupper utan tre mejlinglistor på Kanalen. Cp-listan, prematur och en skrivlista
6.Deltar du i andra grupper/organisationer som handlar om ditt/dina barn utanför Internet?
Ange vilka i fall du svarar ja. Räknas Move&Walk?
7.Är du med i någon förskole- skolstyrelse eller föräldraråd? Nej
8.Deltar du i någon annan organisation eller förening som inte handlar om ditt/dina barn? Nej
Ange vilka i fall du svarar ja
9.Hur intresserad är du i allmänhet av politik? inte särskilt intresserad
Alternativ: mycket intresserad, ganska intresserad, inte särskilt intresserad, inte alls intresserad
10.Anser du dig vara politiskt engagerad? nej
11.Röstar du i allmänna val? ja, av princip och inte övertygelse.
12.Har Snack ökat dina kunskaper om dina rättigheter som förälder till ett barn med handikapp? Mycket
Alternativ: mycket, ganska mycket, något, inte alls
13.Vart skulle du vända dig angående frågor som rör ditt barn och din situation om inte Snack fanns? Hab, och blivit galen. biblioteket
14.Vad anser du är det viktigaste med snackgruppen? Man får snabba insatta svar, Allting går fort, och det blir rätt. lär känna folk med samma erfarenhet och som ger stöd, och jag kan själv ge stöd. .