Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trött på dagis-strul!!

Skrivet av Daniella med isaac -01 och lucas -03
Isaac var ju tvungen att sluta hos sin älskade dagmamma pga att hon behövde plats i vagnen då hon fick in nya ettåringar. (Isaac kan inte gå utan sin rullator)
Vi fick plats på dagis och blev lovade 30h i veckan då jag är mammaledig och 3h resurstillsyn om dagen.
Allt lät så himla bra så vi tackade såklart ja till platsen.
Men när jag gick på mammaledigheten så fick vi bara 15h och 1 resurstimme!!!! Dom skyllde på pengabrist!!??
(Inte kontstigt när föreståndaren köper nya dyra möbler till sitt kontor!!!!!)
Idag fick jag reda på att dom vill dra ner timmarna ytterligare och att han varken får resurstillsyn (hur fanken tänker dom?? Ska han klara sig själv??) eller mat.

Vad ska man göra? Jag är så trött på att strida.
Just nu är all ork borta eftersom jag har en baby som inte sover på nätterna. Jag kan inte ensam ta hand om både isaac och babyn då isaac behöver hjälp med nästan allt.
Hade jag vetat att det skulle bli såhär så hade vi nog inte skaffat syskon.

Har ngn av er liknande erfarenheter?? Vart ska man vända sig?
Svar på tråden: Trött på dagis-strul!!

Låter helt sjukt

Skrivet av  Astrid med Erik och Daniel 010116
...tycker jag. Har ni hjälp av er habilitering? Kuratorn på vår habilitering (i Norrtälje) hjälpte oss när vi inte fick dagisplats för våra tvillingar p g a att de privata dagis som vi hade ställt barnen i kö till backade ur när de fick höra att Daniel hade en CP-skada. Kuratorn tog då kontakt med en tjänsteman från kommunen (minns inte vilken avdelning) som ordnade plats för oss på ett mycket bra dgais där tvillingarna fortfarande (snart två år senare) går.

Hoppas att ni får hjälp snart!
 

Hej Daniella!

Skrivet av  Nikki
Jag har inget barn med någon cp-skada utan en barn med Downs syndrom.

När jag läste ditt inlägg tänkte jag. Undrar om hon bor i Vellinge! Men det gjorde du ju inte men inte långt ifrån *S*

Trist att ha strul med dagis! Det känner JAG till, tyvärr! När vi fick en lillebror till Emma så trodde jag att hon skulle få vara kvar på dagis 25-30 timmar per vecka men när Lucas var 3 månader fick vi ett brev om att Emma nu skulle börja gå 15 timmar per vecka istället för det var det som barn till föräldrarlediga hade rätt till. Jag blev verkligen ledsen för jag ville ju få känna på hur det var att bara vara mamma och inte behöva tänka på ALLT som hade med Emmas träning att göra! Jag fick först till svar att alla andra som var föräldrarlediga kunde bli avundsjuka och också vilja ha fler timmar! Jag trodde jag skulle svimma! *S* Alltså då kunde de ju få gå igenom allt det som vi och Emma gått och går igenom! Något att vara avundsjuk på? Sen hette det att Emma minsann behövde sin mamma och pappa!!!! Men alla barn som går typ 50 timmar i veckan behöver inte dem sin mamma och pappa då? Emma skulle gå 25 timmar! Jag gav mig inte och jag grät och var arg och skrek. Till sist kontaktade jag vår kurator på hab (i Trelleborg) och vi hjälptes åt att skriva en överklagan av beslutet. Det slutade med att vi fick 25 timmar per vecka. Sen har det varit en massa annat strul bla med resursen som de sade upp för de ansåg att hon hade fel utbildning (hon har varit PERFEKT!) De drog ner resurtimmarna för Emma men vi fick tillbaka några av dem.

Tyvärr är det så att den som skriker högst och mest är den som oftast får igenom det de vill! SÅ GE DIG INTE FÖRRÄNS NI HAR DET SOM NI ANSER ATT NI BEHÖVER!

Kram och lycka till

Nikki

P.s Som tittar runt lite varstans ikväll *S* D.s
 

Lägger till min info!

Skrivet av  Nikki
Om du är nyfiken *S*
 

Hab trelleborg

Skrivet av  Daniella med isaac -01 och lucas -03
Läste att ni också tillhör HAB Trelleborg. Vi ska träffa dom nästa tisdag och tänker ta upp detta med kuratorn som har hjälpt oss innan. (Undra om vi har samma, hihi)
Ska försöka samla krafterna och strida för Isaac :-D
Håll tummarna!
 

Tips med dagis

Skrivet av  Millimeterns mamma (0201)
Hej

Läser med förfäran om ditt dagisstrul. För det första har jag för mig att om man har ett barn med speciella behov så har man rätt till sin dagisplats även vid syskon. Kolla upp detta med din habilitering. Jag tror att de kan hjälpa dig.

För det andra, om du skriver in dig på en kurs och läser några poäng (typ 5 -poäng per termin) så har du också rätt till dagisplats på heltid. Jag vet flera föräldrar och vårt dagis uppmuntrar oss att göra så när syskonen kommer.

Vi har dagisplats på heltid samt en halvtidsresurs för vår dotter. Hon kan gå med stöd (möbler och rollator) och får väldigt mycket hjälp med sin träning i och med att vi har vår extraresurs. Tänk vad olika det kan vara mellan kommun till kommun!

Lycka till och stå på dig!

Kramar
 

De måste följa lagen

Skrivet av  Ella
Det låter som ungefär samma problem sóm vi hade när Joel gick på dagis. Han hade resurs i gruppen, men hon var aldrig på plats. Vi fick också höra att "alla små barn behöver mycket omsorg så ni är inte så speciella". Man blir så knäckt. Om folk bara hade en aning om hur jobbigt det är. Vi bråkade och tjafsade i flera år. Tillslut fick jag kontakt med en person som kunde LSS-lagen utan och innan. Hon visste att dagis inte kan använda de pengar de får från kommunen för ett bar med speciella behov hur de vill. De pengarna ska gå enbart till barnet. Föreståndaren kan alltså inte välja att köpa möbler för Isaacs pengar. Dom ska gå till honom. Vi krävde tillslut en personlig resurs till Joel och sista året på dagis fick han det.

Hoppas att du orkar stå på dig. Dagistiden har förstör mycket för Joel. Han ble v blyg, rädd för att ta kontakt med andra och rädd för att misslyckas pga att dagis konstant inte hade resurser att hjälpa honom att utvecklas. Vi fick syskon när Joel var 5 och det var då han fick personlig resurs.Idag har han personlig assistent genom LASS och det är det allra bästa. Men för att få det på skol/dagistid krävs att man har speciella svårigheter, t ex svårt med kommunikationen eller medicinska problem som kräver en person som känner barnet väl.

Hoppas att det löser sig.
 

på kommunen

Skrivet av  Neja
ska det finnas en förskolekurator som du kan ta hjälp av. I min kommun är det hon som beviljar hur många timmar barn med särskilt behov behöver eftersom det är individuellt. Jag är också föräldraledig och vi har 20 timmar på vår tjej som också har en cp-skada. Detta har vi själv valt för vi tyckte att det var lagom och vi har inte hört några protester.
Du ska inte ha en vanlig plats till din son, jag menar en sådan som de kallar syskonplats eller föräldraledighetsplats. Isaac ska ha dispensplats och där finns inga fasta timmar utan det prövas.