Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Marika!!!

Skrivet av Mollis med Julia010623
Är du hemma helt utan ersättning? Har du inte assistans eller vårdbidrag?
Svar på tråden: Marika!!!

Jo, jag har vårdbidrag

Skrivet av  Marika
och det är en hel hög!!! Halvt bidrag har vi för Cordelia men vi har nyligen sänt in en ny ansökan och hoppas på i alla fall 3/4 nu eftersom jag inte har någon inkomst. Vi har ju tre barn och radhus och som tur är är ju räntorna så låga numera att vi med nöd och näppe klarar oss på min sambos lön + vårdbidraget.
Ska var hemma året ut eftersom vår önskan är att Cordelia ska kunna gå och prata bättre innan hon börjar på dagis. Hon har börjat stå "lull" ett litet tag nu så det är nog inte allt för långt borta men hon pratar knappt något alls.

Jag jobbar själv på dagis och det känns inte alls rätt att lämna bort min barn som fortfarande behöver mig så mycket och gå till jobbet för att ta hand om "Kalle och Stina" om du förstår. Synd bara att det inte finns något bidrag att söka när vi på det här sättet inte har någon assisten på dagis som kostar kommun pengar. Lite orättvist känns det men det får man lära sig att leva med.

Synd att ni inte kommer med i samma grupp, om nu vi kommer dit. Hoppas vi träffas vi något annat tillfälle!
 

Nej, VB gör en inte rik.

Skrivet av  Mollis
Hur gammal är Cordelia? Du har inte kollat om du kan få assistanstimmar? Jag är anställd som pers. assistent åt Julia på 45 timmar i veckan. Min anställning är genom Assistansia och dom är verkligen jättebra att ha och göra med. Ring och prata med dom så kan dom ju säga vad dom tror om era chanser att få assistans. Vi vet många som ringt dom och blivit förvånade över hur mycket mer man har rätt till än vad FK informerar om. VB är det billigaste för FK men väldigt många har rätt till mer än så. Får man assistans kan det hända att VB sjunker men det lönar sig alltid. Vi har 1/2 VB utöver assistansen.
Om du vill får du gärna maila mig så kan jag berätta mer.
Ps. FK säger ofta att barnet är för litet men jag vet att det finns så små barn som 1 1/2 åringar som har fått assistanstimmar.
 

Tack för ditt tips!

Skrivet av  Marika
Cordelia blir två på måndag. Är du också hemma på heltid med Julia eller hur fungerar det där med assistentimmarna? Tog det långt tid att få dem och måste man då söka om vårdbidraget igen?

Kan du inte berätta lite mer runt det hela så vore jag jättetacksam. Det är ju lättare att vara hemma om man även kan få det ekonomiska att fungera.
 

Maila mig!

Skrivet av  Mollis med Julia010623
Ja jag är hemma på heltid med Assistentlön! Maila mig så kan vi ta det privat!
[email protected]
Kram Sanna
 

Artiklar från Familjeliv