Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej ny här....

Skrivet av Fia med Tilde-00, Thelma-02 och Tyra-03
Hej, har läst här inne ett tag nu och det kanske är dags att presentera mig här inne. Fick den 16 dec förra året min tredje flicka efter i gångsättning två veckor över tiden. Hon var lite stor 5130g och 56 cm lång när hon kom, hon var otröstligt, åt dåligt och var roslig på lungorna så dom tog henne ganska snart ner till avdelningen för nyföddabarn där dom röntga lungorna och tog prover som inte visa något men så när hon var kring 1 -1½ dygn så krampa hon och föll i hop i min famn och håll på att försvinna bort i från oss. Som tur var så fanns en läkare i närheten som kunde ta vid och hjälpa henne tillbaka till oss (för mig är det traumatiskt än i dag snart 5 månader senare, tänker på det ofta) Det vissade sig att hon hade en lite hjärnskada på vänster hjärnhalva orsakad av en propp. Hennes motorik på högra sidan av kroppen är påverkad och hon är svagare i den sidan. Proppen som hon fick var en gammal propp som suttit där ett tag var jag förstod. Läkarna pratar om att hon kommer att få en stel arm och hand, men hur mycket påverkad hon för övrig hon kommer att bli kan dom inte säga.
Hon sondmatat oxå pga att hon har satt i halsen så många gånger att hon förknippar nappflaska med något negativt så att hon gallskriker så fort den kommer i munnen och nu funkar snart inte sonden heller för hon varkar har en en kraftig reflex så hon skall får peg senast till hösten. Jag tycker jag har varit bosatt på sjukhus ända sedan innan jul förra året.
Vår tredje flicka har en CP skada, det har tagit mig ett bra tag att fatta att hon inte är som hennes storasystrar. Jag hoppas jag kan hitta föräldrar som jag kan bolla tankar och funderingar med ang cp-skada. Jag älskar mina barn lika mycket men vår tredje flicka är det något extra speciellet med hon ger i från sig en massa ljud som kan om några månader formas till ord skulle jag tro...
Tack för att ni läste, har lite mycket att göra med habiliteringen och dom andra två tjejerna men hoppas kunna få tid att gå in här lite då och då...
Svar på tråden: Hej ny här....

Hej Fia!

Skrivet av  Carina med Filip-*här på besök*
Jag brukar själv inte vara här inne och skriva men läser här lite då och då.
Ville bara berätta att min son Filip fick en kraftig kramp då han var 8 månader, så kraftig att han kunde ha lämnat oss om det inte var för flera duktiga läkare som fanns där precis just då. Man upptäckte då att han hade hydrocephalus och han opererades akut.

Läste att det fortfarande vid tanken är en traumatisk upplevelse. Kan säga att det tog lååång tid för mig och Filips pappa att bearbeta detta. Än idag kan minnen göra sig påminda och bli öerhört jobbiga.
Men med hjälp av psykolog och kurator och andra vänliga människor runtomkring oss så har det gått.
Det går även om det är mycket, mycket jobbigt!
Filip är idag 3 år och 4 månader.

Du är även välkommen in till oss på Knappbarn om du inte redan sett att vi finns.
Där finns vi som har barn med nässond, PEG, Knapp och matsvårigheter, min Filip har knapp.

Kramar och hoppas att du får det stöd du behöver!
 

Välkommen Fia!

Skrivet av  NettanN
Vad bra att du ger dig till känna här. Här finns mycket kunskap från föräldrar med barn av olika ålder och olika grad av funktionshinder, så här kommer du få mycket stöd, tröst och tips, det lovar jag dig!
Min 9-åriga tös föddes med en gravt missbildad höger hjärnhalva. Hon har en svag vänstersida, epilepsi, talsvårigheter, och ska utredas för neuropsykologiska svårigheter. Men hon klarar sig bra ändå, hon är en pigg och glad tjej (förutom när hon har sina raseriutbrott!), hon springer, cyklar och simmar. Hur mår din flicka annars, förutom motoriken och matproblemen?
Lycka till med dina tre flickor, och kom med alla dina funderingar till oss.
 

Artiklar från Familjeliv