Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har varit till Uppsala tidigare i dag med Tyra

Skrivet av Fia med Tyra 031216 + två storasystrar
Var på läkarbesök inför operationen av peg. Provsvaren på 24 timmars ph märningen visade på en liten med normal reflux medans röntgen inte visade på något fel. Trots det så kräks hon stup i kvarten. Det förbryllar läkaren..Han börjar prata om att hjärnan styr kräkningarna så vi skall innan operationen av dit sättning av peg låta en nevrolog undersöka henne för att se om det kan vara hjärnan som styr kräkningar. Tydligen kan det kanske vara så hos barn med Cp-skada.
Är det någon mer har någon erfarenhet av detta??
Svar på tråden: Har varit till Uppsala tidigare i dag med Tyra

Liknande Sol

Skrivet av  Elenor med Sol
Sol har haft problem med kräkningar och har det fortfarande till och från. Hela historien är lång, men läkarna har i alla fall inte riktigt kunnat förstå varför. En av läkarna tycker att det är närmast ett mysterium. Refluxröntgen visade inget, ph-mätningen misslyckades totalt för Sol vägrade svälja slangen så den har vi helt enkelt skippat. Vi har mixtrat med olika matblandningar för att se om det skulle vara nåt hon inte tålde och lite bättre blev det, men inte helt. Nu äter hon det mesta med munnen och kräkningarna har blivit mindre, oavsett om hon äter eller får sond. När hon blir det minsta sjuk däremot återkommer eländet och då måste vi oftast ge henne några doser losec innan det slutar. Kan hända är det neurologiskt, det är ju inte första gången i så fall, men ingen har tagit reda på det. Hoppas ni finner ett svar för Tyra.
 

Ang Losec

Skrivet av  Fia med Tyra 031216 + två storasystrar
Hur ger ni det?..Har precis börja med det. Skall försöka lösa tabletten i vatten men det tar så lång till..Har fasnat i sonden ett flertal gånger..
 

Reflux och Losec

Skrivet av  MammaMia utan Hugo Bus f010502/d040124
Hej Fia, såg ditt inlägg på Synpunkter och medkänsla. Självklart ger jag gärna råd utifrån våra erfarenheter. Vi hade också Losec ett tag, men fick sluta med det eftersom det så ofta fastnade i kanppen. Vi körde flytande Zantac istället och vi märkte ingen skillnad i effekt. Vad det gäller reflux så är det, såvitt jag förstått, mycket vanligt att barn med CP-skador har problem med matvägarna. Det kan vara så att tarmfunktionen är dålig och att magsäcken tömmer långsamt över till tarmarna av olika skäl. Då står maten kvar och skvalpar tills den kommer upp. Vi prövade en massa olika mediciner och inget hjälpte någonsin på Hugo. Vi valde till sist att göra en Nissen fundoplikation (magmunsihopsnörpning). Denna gjordes i december förra året och Hugo var som en helt annan liten kille. Hans kräkningar slutade helt och han verkade må jättebra. Magen kom igång och han var inte förstoppad som innan. Vi var överlyckliga. Tyvärr lämnade Hugo oss i januari. Det hade inget att göra med operationen utan han drabbades av en akut hjärn- och hjärtmuskelinflammation. Du får gärna maila mig på [email protected] om du vill. Jag är sällan inne här numera. Det gör för ont och jag orkar inte läsa.
 

Ja, det fastnar

Skrivet av  Elenor med Sol
Vi delar tabletten först eftersom hon ska ha en halv varje dag. Sedan löser vi upp den i vatten och ja, det fastnar och täpper till, så lite besvärligt är det. Nu senast har vi provat med en kopia på losec som heter nåt på O. Det är kapslar med små korn i. Då har vi öppnat kapseln och delat antalet korn, det går fortare än att lösa upp en tablett och de resterande kornen kan man stoppa tillbaka i kapseln och spara till nästa dag. Problemet är att kornen är större än det som blir av losec, så de har täppt till mer. Nästa gång det blir aktuellt tänkte jag prova med att ge det i "puréslangen". Den är grövre och har ingen böj där den fäster i knappen. Hoppas det går bättre. Sedan behövs massor av vatten för att skölja ur allt, men det ska ju vara massa vatten med medicinen i vilket fall som helst. Lycka till!