Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tillfällig fpenning

Skrivet av Ingrid
Hejsan
Jag undrar om det finns någon som vet om man får ta ut tfp vid tex kurser genom hab som handlar om cp skador när man har ett barn som är inskrivet där och vid tex ortopedronder, läkarbesök mm.
Svar på tråden: tillfällig fpenning

Det beror på vad du har med i vårdbidraget.

Skrivet av  Maria L
Har man räknat med tid får läkarbesök och liknande i vårdbidraget kan man inte ta tfp för den tiden. Men det går bra om man inte räknat med det i vårdbidraget. Kurser vet jag inte säkert, men någonstans i bakhuvudet klingar det en liten klocka som säger att det går bra. Kolla med fk!!
 

Kontaktdagar

Skrivet av  Elenor med Sol
Kan hända beror det på vad som finns med i vb, men vi kan i alla fall ta ut tfp för besök på hab, sjukgymnastik, läkarbesök, sköterskebesök på barn osv. När det gäller kurser får vi ta av LSS-kontaktdagarna (10/år) och där ställs inga frågor, det har de inte rätt att göra. För att vara säker, ring FK och fråga.
 

TFP

Skrivet av  Steph
Hej!
Jo man får ta tillfällig föräldrapenning när man går på kurser mm på Hab. Du har även rätt att ta tfp när du är på sjukgymnastbesök, läkarbesök mm. Dock brukar det alltid bli tjaffs med Försäkringskassan när man ska ta TFP men om man bara upplyser de om att man har ett barn med funktionshinder så är det inga problem. Jag har tjaffsat med FK varje vecka i 1 år nu så jag börjar känna mig rutinerad.
Men som sagt upplys personen på FK som du pratar med, om att ditt barn har ett funktionshinder så ska det inte vara några problem. Man har rätt till 120 dagar tfp per år. Om man dessutom LSS berättigat så har man även 10 "kontaktdagar" per år som man kan ta ut!

Lycka till!!

/Steph - mamma till Olivia 16 månader