Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur berätta för 4-åring?

Skrivet av Maria
Hej, det är faktiskt första gången jag är här inne eftersom vår son inte har så stora besvär av sin skada. Han har en hemiplegi och har främst svårt att använda sin ena hand och lite dålig balans. Vi stretchar honom och tränar lite i vardagen, men annars är det inte så påtagligt.

Nu till min fråga. Vi har tidigare inte berättat att han är annorlunda i fråga om hans hand osv. Nu känner vi att det är dags att berätta, så att han i sin tur kan förstå varför han strechas, tränas eller inte får göra vissa saker när han är trött. (då skadar han sig mycket mera).

Jag vill att det ska vara enkelt och självklart så att han själv kan berätta för sina kompisar utan att det skapar negativa tankar hos dem eller deras föräldrar. Det ska sägas att det än så länge inte syns så mycket och många blir förvånade när jag berättar det.

Hur har ni hanterat detta? Mycket tacksam för alla inlägg!
Svar på tråden: Hur berätta för 4-åring?

för vår del

Skrivet av  lene
har vi nog inte berättat att hon vår dotter är annorlunda , Utan mer förklarat för henne vad som orakat att´hon inte kan tex röra sin hand så bra haltar mm
Du måste komma ihåg vilket du nog gör att för din son är han o hans lite obrukbara hand normal, han vet inte om något annat ,Om du föds brunögd så inte ver du hur det är att vara blåögd,Det behöver inte för ett barn vara svårare än så
Vänd dig till rbu för mer info tex tror jag att det finns böcker i man kan titta på tillsammans om hur tex en syrebrist förklaras för barn Jättebra barnböcker kan du även hitta på bibban om just detta.Finns även bra böcker om hur det är att vara förälder till ett barn med funktionshinder som tar upp dessa frågor
det är mitt svar min erfarehet
 

Tack

Skrivet av  Maria
Jag ska höra med biblioteket. Det verkar bra att läsa några olika förslag så att jag kan välja något som känns rätt för mig/oss.

Tack för dina tips.

//Maria
 

Alla är olika

Skrivet av  Ella
Hej!

I vår familj har vi pratat om Joels cp-skada hela hans liv, jag menar med det att vi alltid använt ordet cp som är ett helt vanligt ord för oss alla i familjen nu. Skillnaden för oss är att Joel har en ganska grav cp-skada som är helt uppnebar för omgivningen. Joels lillasyster är 5 år och när hon var 3-4 år började vi prata med henne om att Joels funktionshinder. Vi resonerar så att alla människor är ju olika. Pappa har glasögon, morfar har hörappartat, Joel har rullstol, en del människor är bruna, andra vita osv. Det låter kanske lite präktigt men det har funkat jättebra och både lillasyster och hennes kompisar tog det resonemanget helt naturligt.

Hoppas att det går bra för er.
 

Tack

Skrivet av  Maria
Ja, det är ett bra sätt! Det är faktiskt skillnaden vi behöver berätta om. Idag tror han att alla behöver träna sin hand och pratar med sina kompisar utifrån det. Då kan detta bli en konstighet om han själv inte vet att han är speciell på detta sätt. Det är ju egentligen inte konstigare än så än att berätta att han föddes med en svagare arm och ett ostadigare ben och att vi därför måste träna dessa lite extra. Jag tror inte att vi behöver kalla det CP, eftersom det ibland används av barn och vuxna på ett negativt sätt. När vi har berättat för honom så kommer han att kunna berätta vidare för andra och jag tror i så fall att ordet i sig skulle kunna vara en belastning för honom.

Vad tror ni?

Tack för ditt svar!

//Maria
 

Artiklar från Familjeliv