Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om fördelning

Skrivet av Nyfiken Linda Sebek
Igår höll jag ett föredrag om hur det är att vara mamma till ett barn med downs syndrom på ett amerikanskt univetsitet. Efteråt ficka jag stanna och lyssna på resten av föreläsningarna. Det handlade om CP. Jag vet inte så mycket och tyckte det var riktigt intressant. En sak som jag fick veta handlade om fördelningen av orsaker. Enligt denna professor såg fördelningen i USa ut så här:

30% orsakades under graviditeten
60% under själva förlossningen
10% efter förlossningen

Jag hade för mig att jag hört andra siffror så jag tittade in på Karolinska Sjukhusets sida. Där stod att
mer än 50% orsakades under graviditeten i Sverige. Men jag hittade inga siffror för fördelningen mellan de andra två, någon som vet?



Svar på tråden: En fråga om fördelning

Har skrivit om det

Skrivet av  Elenor med Sol
Jag gjorde en redovisningsuppgift om CP när jag gick skola i våras. Den statistik jag hittade sa att hela 75% av fallen uppstår mellan grav vecka 20 och 30. Av de som får skadorna efter födselen (alltså inte i samband med förlossningen) så är de flesta barn med födelsevikt under 1500 g, pga deras oförmåga att syresätta blodet. Tyvärr har jag inga siffror på fördelning mellan rena förlossningsskador och de som får skadorna efter förlossningen. Jag tror dock att förlossningsskadorna är tämligen få i Sverige, speciellt i förhållande till andra länder med sämre förlossningsvård (t ex USA där man får betala för den riktigt bra vården). Kolla på hjärnårets hemmis, där kanske det finns nån info om detta.
 

Tack (imt)

Skrivet av  Linda S
....
 

en länk med lite info

Skrivet av  Sara
kommer här. I Sverige anses knappt 1/3del bero på syrebrist vid förlossningen hos fullgångna. För prematura gäller andra siffror.
 

kommer här...

Skrivet av  Sara
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11332166&dopt=Abstract
 

Artiklar från Familjeliv