Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Swash-ortos?

Skrivet av Hek@ med Vilhelm
Vilhelm har fått en ny ortos - en Swash. Någon som känner till dessa? För- och nackdelar?
Svar på tråden: Swash-ortos?

Har provat den

Skrivet av  Maria L
som hastigast, men den funkade inget vidare på Calle. Jag har inte mycket att tillföra egentligen :-)
 

Okej,

Skrivet av  Hek@ med Vilhelm
men tack för ditt svar iaf.
Om du orkar och vill svara:
Fick Calle någon annan ortos istället? Vad var det som inte funkade bra?
Vilhelm har ju spastisk paraplegi (samma symptom som vid diplegi). Har inte börjar använda Swashen ännu men ska göra det i anslutning till Botox-dos nr 2 i januari.
 

han vägrade att ha den på sig!

Skrivet av  Maria L
Det var några år sedan så jag minns inte så bra. Han har varit gipsad efter botoxinjektionerna. Nu har han vanliga fotledsortoser, samt en helbensortos med en pinne emellan benen. Den har han för att stretcha ordentligt.

Vad tycker Vilhelm om Swash-ortosen?
 

Än så länge

Skrivet av  Hek@ med Vilhelm
tycker vilhelm att Swashen är jättekul (han är 2½ år och väldigt nyfiken på nya saker) och jämfört med den ortos han haft tidigare (helbensortos med pinne) är det här nog en befrielse då han kan röra sig samtidigt som den är på. Är ju lite svårt att motivera en 2½-åring att sitta still i minst 30 minuter. :-/
Men vi får se om det håller i sig, kan ju vara nyhetens behag mycket fortfarande.
Hur går det till när Calle bli gipsad? Och varför gipsar man? Om du har lust får du gärna berätta mer om det.
 

Han gipsas

Skrivet av  Maria L
för att töja ordentligt på musklerna medan Botoxinjektionerna har maximal effekt. Han gipsas en vecka efter injektionstillfället och det sitter sedan på i fyra veckor. Första gången hade han helbensgips med pinne mellan benen, men då förlängdes senorna i ljumskarna samtidigt. Andra gången fick han Botox i vaderna och stannade gipset under knäna.

Sist vägrade vi gipsa honom, eftersom det aktuellt med helbensgips. Han hade sina helbensortoser istället så vi kunde ta av och lätta på dem när han får panik.

Hur långa stunder ska han ha den nya ortosen? Visst kan man krypa när den sitter på?
 

Maria L

Skrivet av  Hek@ med Vilhelm

Oj, det verkar vara en "krånglig" historia det där med gipset. :-/
Verkar det ha haft bra effekt?

Vilhelm skall ha sin ortos på i MINST en halvtimma och då gärna i samband med att han gångtränar med sin rullator.
Jag tror att han kan krypa med den, ahr inte sett det ännu. Men han blir iaf mkt rörligare än med den gamla ortosen.

Hur långa stunder ska han ha den nya ortosen? Visst kan man krypa när den sitter på?
 

Gipsningen ger bra resultat

Skrivet av  Maria L
men det är otroligt jobbigt för honom med helbensgips. Han får panik!

Läste på vb-sidan att du funderar på att överklaga. Har ni inte mer merjobb än 10 timmar per vecka? Det är det 1/4 vb motsvarar.
 

Merjobb...

Skrivet av  Hek@ med Vilhelm
Vad kan jag räkna in i det?
Vi har ju en timmas träning varje dag och det gör ju sju timmar/vecka bara det. Sen tar ju det mesta lite längre tid att göra med honom när man får bära honom och så. Eller när han vill gå själv med sin rulle, det är ju liksom "ett steg fram och två tillbaks".
Usch, jag tycker att det här är svårt. Vad BÖR jag räkna in i mertiden tycker du?
 

Maila mig gärna!

Skrivet av  Maria L
Jag har en anonym mailadress :-) [email protected]

Det känns bättre att ta detta privat, om du inte misstycker.

//Maria
 

Artiklar från Familjeliv