Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

NettanN och Sara eller någon annan här!

Skrivet av Marika
Hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig med en fråga ang. Botox.

Den 30/12 kommer vår dotter Cordelia få Botox i sin hand. När vi träffade handkirurgen så berättade han väldigt bra om hur det hela går till, varför hon var tvungen att sövas och om biverkningar som enligt honom inte fanns. Men igår fick vi kallelsen med posten och där sår det att hennes hand ska gipsas. Det nämnde aldrig läkaren för oss men jag vet att de som fått Botox i foten brukar gipsas efteråt. Är det någon som vet om man brukar gipsas efteråt.

Hoppas att allt är bra med er alla i julstök och julstress.

Det
Svar på tråden: NettanN och Sara eller någon annan här!

i våras tyckte....

Skrivet av  marita och prins Teodor
franks arbet.terap. att hon tyckte att han skaulle ha botox ihanden men mest för tummen skul och då skulle han inte gipsas. Men sen när vi träffade hamdkirurgen så tykte dom inte han skulle ha botoxen i handen utan det skulle avvaktas ett tag till. Men i benet har han alltid fått gips efter botoxen. Lycka till!!!!
 

Hej Marika

Skrivet av  NettanN
Spännande med botox i handen! Sabina har fått två botoxbehandlingar sen i dec 2003, varje gång i 4 olika muskler i handen. Handkirurgen tycker att resultatet är strålande även fast vi inte ser så stor skillnad eftersom vi lever med henne varje dag. Arbterapeuten har filmat handen med ca 3 mån mellanrum under året när hon gör några speciella övningar. I mellandagarna ska vi få komma och titta på filmerna, det ska bli kul för enl arbterapeuten är förbättringen slående:-D Sabina har inte blivit gipsad, utan har en ortos (handskena) på nätterna som tänjer ut de rätta musklerna hela natten. Och jag tror att denna skena har gjort väldigt mycket av jobbet, eftersom vi inte lyckats få Sabina att träna så värst mycket:-( Men säkert så är rutinerna olika för olika handkirurger, men är du orolig så ring sjukhuset och fråga. Kanhända att det är en standardkallelse som skickas ut, så att det med gipsningen inte stämmer! Biverkningar har vi inte märkt några. Kram och god jul på er!
 

Hej

Skrivet av  Marika
Jag har ringt till sjukhuset och fått veta att handen inte ska gipsas. Det var precis som du trodde, en standardkallelse.

Vad bra det lät med en skena på natten till handen. Cordelia gillar inte heller träning speciellt mycket så vi får väl se hur det går med all extra träning som behövs efter Botox injektionen. Hon ska få tre sprutor eftersom handen är väldigt spactisk och hon använder den inte alls.

Vi ska även iväg till ortopedtekniska och prova ut skor och göra en höjning på vänster sko. Hon har en benskillnad på 2½ cm och det är enligt ortopeden väldigt ovanligt vid en hemiplegi. Hon har även något fel på högerbenet som gör att hon får en skena till den foten också. Troligtvis är hon överledad så han började snurra om att hon kanske fått fel diagnos (men tog tillbaks det senare i samtalet).

Ja, alltid är det något nytt som vi måste ta tag i och acceptera runt vår lilla tjej. Det är inte alltid så lätt att bara ta varje negativt besked och trampa vidare med friska tag. Sedan i somras har vi även fått börja gå hos ögonläkaren eftersom hon skelar mer och mer. Ev. blir det glasögon snart. Sedan kommer talet inte igång så nu har vi fått gå på teckenordskurs på hab för att lära henne teckenkommunikation. Vidare växer inte huvudet som det ska och när även ortopeden började snurra om fel diagnos, fel på även höger benet och att det är något med hennes höft så gick nog luften ur mig rätt mycket.

Det är ju jul snart så det är bara att gaska upp sig. Om jag inte skriver mer nu på ett tag så vill jag i alla fall passa på att önska er alla en God Jul!
 

Vad bra...

Skrivet av  NettanN
Vad bra att du ringde. Vi har råkat ut för liknande standardkallelser som inte alls han stämt… Det borde ju inte vara så svårt att skriva just det som stämmer i resp. fall tycker man, på så vis skulle de slippa många telefonsamtal från oroliga föräldrar…

Visst är livet orättvist, våra små har ju så mycket att kämpa med så några mer svårigheter behöver de inte… Sabina var ju på utredning i höstas och fick diagnoserna autismliknande tillstånd och adhd, så detta är vad vi kämpar mest med numera, hemiplegin får komma i andra hand.

Sabinas vänstra ben är också kortare så hon fick också höjning på skon när hon var mindre. Nu är skillnaden knappt 1 cm och det räcker med ett höjt inlägg i skon. Till oss har de också sagt att detta är ovanligt vid hemiplegi… Dessutom är Sabinas vänstra fot mindre, så hon behöver olika storlek på skorna. Det är ett himla pysslande med remisser från hab och rekvisitioner från ortopedtekniska för att få köpa olika storlek på skor i butik. Som om man inte har nog med problem…

Ha nu en riktigt god jul och försök att koppla ifrån alla bekymmer för ett tag:-D Lycka till med botoxet, skriv gärna och berätta hur det går!
 

Artiklar från Familjeliv