Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lucia och tomtenissar på dagis...

Skrivet av Pellis
Hur gör era dagis/skolor med indelningen av lucior, stjärngossar och tomte mor/far/nissar? Tanken slog mig idag när det börjar bli dags. Jag har tre pojkar och ingen av dom har ifrågasatt VARFÖR dom inte får vara Lucia på dagis, konstigt egentligen. Hade någon av pojkarna velat vara Lucia så hade jag självklart inte sagt nej men hur är det med era pojkar och flickor? Någon som har flicka som vill vara stjärngosse eller pojke som helst vill vara Lucia? Jag kanske ska fråga på dagis om min 3-åring får vara Lucia i år! Undrar vad jag får för svar? Det känns som det oftast är småflickorna som vill vara Lucia. De stora pojkarna har bara fått en lapp från skolan där det står: Han ska vara tomte i år eller; Han ska vara stjärngosse. Tag med detta osv.
Svar på tråden: Lucia och tomtenissar på dagis...

Inga problem.

Skrivet av  2-barnsmamma
På mina barns dagis är det blandat både med lucior, tärnor, pepparkaksgubbar/gummor och tomtar. Barnen väljer själva.
 

Lucia-kille

Skrivet av  Elin S
Min yngste var Lucia på dagis förra året, när han var fem. Han sa att han ville vara det, så då köpte jag Lucia-grejer åt honom. Jag har aldrig föreslagit att mina barn ska vara det ena eller det andra, de har alltid vetat själva vad de vill vara.
 

Varken i skolan eller på dagis

Skrivet av  Elisha
har vi fått tillsagt vad barnen ska vara, utan de har själva valt. I skolan kanske det är mer organiserat, men på dagis så kan de väl få vara vad de vill. Om man nu inte lägger in könsaspekten, så kan det ju vara så att någon vill vara pepparkaka och då ska väl inte dagis tala om ifall de får vara det eller inte. Men det går väl bra att vara Lucia också även om man är kille när man är så liten.
 

På min skola...

Skrivet av  smilax
...där jag jobbar i förskoleklass får barnen själva välja vad de vill vara. I de högre klasserna har det varit lite olika. Ibland har treorna haft val av lucia så de bara har en lucia.
På min sons skola hade F-3 luciatåg tillsammans och det var alltid en flicka ifrån tvåan som valdes till lucia....alla andra fick välja själva. Sonen ville absolut inte vara stjärngosse eller tomte så han har i två år varit JULGRAN...:-) Nu går han i fyran så nu ska de bara titta på niornas luciatåg och inte delta själva.
 

På vårt dagis...

Skrivet av  Trillian m Saga99, Casper02 & Marcus04
får de vara vad de vill. Det har hänt att pojkar varit lucior men det flesta barn vill vara tomtar. Tomtar som busar runt är ju roligare än en lucia i långklänning. Min dotter vill dock vara tärna för att då får man ha ljus i handen.
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Pellis
Roligt att läsa hur andra dagis/skolor gör! Jag frågade i alla fall min lilla son om han ville vara Lucia, Stjärngosse eller tomte och jag fick ett snabbt svar; TOMTE!
Julgran tyckte jag var himla roligt, men då måste man säkert vara duktig och sy = jag har inte tålamod.
Vårt dagis firar för övrigt UTE med sång, kaffe/saft och lussebullar så är det kallt fryser man och barnen ser ut som uppstoppade Michelingubbar eftersom de har overallen innanför. Kan tillägga att de flesta föräldrar inte är sååå nöjda med upplägget!
 

Känner igen...

Skrivet av  smilax
...det där med utomhusfirande. Det hade de på dagiset min son gick på när han var liten....helt värdelöst med alla dessa kläder under.
Att klä sig till julgran var faktiskt inte så svårt. Sonen och jag hjälptes åt med att fundera ut hur det skulle vara. Vi hittade en stor grön vuxen t-shirt som jag sydde fast massor av röda plastkulor på samt lite glitter, sista gången hade han även en batteridriven belysning fastsydd. På benen hade han bruna byxor med små minipaket fastsydda. På huvudet hade han en grön militärsjal som det också var glitter och kulor fastsydda på. Ovanpå detta ett diadem med en fastsatt toppstjärna och glitter lindat omkring. I händerna höll han paket. Det blev succe kan jag säga...:-).
 

Sent ute

Skrivet av  Lingling
På vårt dagis får barnen välja själva; och jag valde tomte åt honom, lätt att fixa och ingen särk att snava på för en tvååring, får se hur vi gör i år.

Får försöka fråga.
 

Min brorsdotter

Skrivet av  Mickis
var stjärngosse för några år sen på dagis. Hon kallade sig dock för "stjärngosseflicka" vilket jag tycker låter rätt kul :)
 

Mina killar

Skrivet av  bonzai
har jag klätt i olika varje år men förra året ville min äldsta ha "nattskjorta" glitter i om magen, röd rosett om armen och pepparkakshatt.. Han fick gå som han ville och var mycket fin. lillkillen hade tomtedräkt eftersom den går att använda som pjamas efteråt och jag är fattig... Min stora tjej ville bara vara tomte ett år, annars alltid tärna (lucia bara på dagis).
 

Lucian på vårt dagis heter Mattias ...

Skrivet av  Pia + 4
... och är en av "fröknarna". I år verkar det som om barnen skall sjunga "Sankta Mattias ..." på vår årliga lusseshow med 80 barn på scenen och ca 400 vuxna och syskon i publiken.
Men visst är det uppdelat bland barnen, men det är helt OK tycker jag!
 

Artiklar från Familjeliv