Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

funderingar ang tjejförbilder

Skrivet av Amöban med lilla E och A
Har en (snart) 4-årig tjej som börjat fundera och fråga mycket om könstillhörigheter i olika sammanhang t ex "Är Bamse kille?" "Det här är en killfärg!" "Den här kjolen är bara för tjejer!" etc

Jag började fundera på hennes favoritfigurer (film & bok) och upptäckte att det stora flertalet är "killar" tex Bamse & co, Rasmus Nalle & co, Pettson & Findus, Alfons, Lejonkungen, Björnbröder, Nalle Puh, Professor Balthazar, Smurferna och där den enda som är tjej och att identifiera sig med just nu är Pippi Långstrump. På barnbokssidan finns det förstås mer tjejer tex Gittan, Ellen men som inte har lika stor "favoritstatus" som övriga.

Har jag missat något? Finns det fler bra tjejförebilder bland saga och film med favoritstatus som inte nödvändigtvis behöver vara hjälplösa prinsessor inbäddade i rosa tyll?

Tidigare kunde hon låtsasleka att hon var Bamse, men det förekommer inte längre.

Jag vet att de bästa förebilderna för barnen är ju vi vuxna själva, men fantasifigurerna har nog rätt stor genomslagskraft för olika könsrollsuppfattningar också och var finns tjejerna??

Slutligen så blir jag så sur när man tittar i leksakskataloger och ser den ofta extrema uppdelningen med tjejer=vardagslekar som att sköta ett hem (dammsugare, spis, shoppinggrejor, möblemang, handarbete) eller prinsess-stuket, och killar=maskiner av olika slag, fantasimonster och starka gubbar.
Tusan, det är ju vi vuxna som tillverkar leksakerna och skapar efterfrågan OCH könsroller hos barnen. Det ser ju precis likadant ut som när jag var liten, finns det verkligen ingen utveckling??
Svar på tråden: funderingar ang tjejförbilder

lite brudar

Skrivet av  lisa+loke+freja
Lilo och Stitch (film) - har ju en tjej i huvudrollen, har ingen direkt koll på hur hon är dock
Shrek (film) - prinsessan där (Fiona) är ju ingen mes-sessa direkt...
Madicken (film/bok) - en klassiker
Ronja Rövardotter (film/bok) - en tuffing
Totaly Spies (TV) - ett gäng tjejer som är agenter - lättfattligt och inte särdeles våldsamt - går på 4:an på helgerna.

Traktor Tom (TV)- går på Nikolodeon, handlar om en traktor och folket på gården där traktorn bor. Farmaren där är en tjej som heter Fi och hon har en kille som jobbar för henne som heter Matt...men det är Fi som äger gården.

Nu kan jag inte komma på fler för tillfället. Återkommer om jag hittar fler :)
 

Hjälper Lisa med några till

Skrivet av  Trileia
Anastacia - Filmen om den ryska prinsessan (var hon prinsessa.. i alla fall)
Mulan - Annan disneyhjältinna
Lotta på bråkmakargatan - Ganska så kaxig ung dam va?
I Bernard och Bianca är det ju Bianca som är mest framåt och tuff.

 

Tack!

Skrivet av  Amöban med lilla E och A
behövde en ögonöppnare, har grävt fram mina gamla Lotta och Ronja böcker/filmer och de slukas!
 

Artiklar från Familjeliv