Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Leksakskataloger men inte kläd kataloger

Skrivet av Molle
Det är märkligt hur folk var år hackar ner på leksakkatalogerna men INGEN verkar bry sig om Klädkataloger eller hur det swer ut i butikerna!
Det är där som förtrycket sker inte i Leksakskataloger.
Att ständigt få veta att du är tjej du ska vara fin och söt i blommor söta djur och glada fårger nästan inga fickor och tajt eller tvärt om du e kille du ska vara tuff busig och aktiv i basfärger gärna mörka och lagom läskiga spännade eller sportiga tryck gärna lite stora med mycket fickor och tampar.
Svar på tråden: Leksakskataloger men inte kläd kataloger

Har du varit på den här sidan förut?

Skrivet av  fru Bill
För det är nog det ämne vi diskuterat mest det senaste halvåret i alla fall.
 

Usch

Skrivet av  fru Bill
Mitt inlägg ser ju riktigt grinigt ut. Det var ju inte alls meningen!!! Och jag håller med dig vad gäller både affärer och kataloger!!! :)
 

Vad är det för fel med det?

Skrivet av  Louise med William f.040213
Så länge barnen själva får välja vad de trivs i så spelar det ju ingen roll om det finns en massa andra kläder (som barnen inte trivs i) i afären? Det är ju bara att rata dem!
 

Fast det är ju det som är grejen

Skrivet av  fru Bill
att genom att affärerna och katalogerna mm är uppdelade på det sättet, så är det ju som att man inte får välja själv. Det är ju redan bestämt hur man ska vara som tjej/kille. Jag tycker inte det är fel att älska rosa och glitter som tjej och inte att älska bilar och tuffa mönster som kille, men just nu lever vi i en värld (i alla fall den komersiella), som är övertydlig vad gäller att tuta i oss hur man ska vara inom sitt kön och DET tycker jag är fel. Sen kan man stå och säga hur mycket som helst att det står en valfritt att gå över de gränserna och t ex köpa rosa kläder till sin kille (eller lila som i mitt fall) om barnet vill ha det.
 

Fast det är ju föräldrarnas uppgift att vägleda...

Skrivet av  Louise med William f.040213
...barnen i sina könsroller, det är ju inte leksakstillverkarna som gör det. Jag tror inte att klädseln spelar någon större roll, det som är allra viktigast är att föräldrarna har en bra relation som barnen kan ta efter och att barnen får välja själva vad de vill leka med osv. Vad de sedan väljer är ju deras ensak.

Jag har sett många pojkar som tittar på dockor i afären och tjejer som tittar på tekniklego, bara det tyder ju på att barnen inte tycks bry sig på samma sätt som vi vuxna, iaf inte i den tidiga barndomen. Jag tror ändå att det här är ett vuxenproblem som baserar sig på rädsla och oro. Barnen tycks ju vara så lyckliga vad de än leker med eller har på sig!
 

När kompisarna skrattar

Skrivet av  fru Bill
spelar det ingen roll hur förstående man är som förälder. För oss är det i alla fall inget "vuxenproblem". Har inte stött på en enda vuxen som haft något överhuvudtaget att säga om att vår snart sex-åriga kille ääääälskar lila. Kommentarerna och skratten kommer från kompisar. Var de får sina åsikter från kan jag självklart inte svara på till hundra procent, men visst är det nåt som gör att redan fyraåringar "vet" vilka färger som är "tjejfärger" och vilka som är "killfärger", eller vad som är accepterade flickleksaker respektive pojkleksaker. Jag tror inte att det bara kommer hemifrån. Självklart blir man påverkad om hela samhället (framförallt affärerna) pumpar ut det budskapet hela tiden. Tobias (alltså "snart sexåringen") har ofta stått i leksaksaffären och trånat på den glittriga tjejsidan. "Å, varför får tjejer leka med så fiiiina saker?" "Men det är ju inte bara tjejer som får det" har jag sagt då. "Men det går ju inte" säger han "Om killar leker med sånt, så skrattar ju de andra".
Ja, inte har han fått de tankarna hemifrån i alla fall. Tyvärr har jag väl inte lyckats få honom så pass kaxig och tuff att han skiter i sånt.
 

Vi har diskuterat detta förut

Skrivet av  molle
Men det övriga sammhället dom där ute dom forsätter att var år diskutera leksakskataloger men inte mycket om kläd kataloger eller klädutbud i butiker och i reklam.
Här svänger det lika vilt som där ute ena året är det baskläder och anti huva andra söta flickläder och tuffa pojkläder.
Min grabb väljer svart vinrött skogsgrönt och grått, tjejen råsa lila blått svart och rött.
Varför?
Därför att gulliga hundar/katter sätts bara på pastelliga råsa eller lila (vitt gult mf) tröjor och tuffa drakar och bilar på blå gråa svarta gröna och möjligen dammorage tröjor.
Byxor är lättare, jeans svarta o mörkblå till båda.
Men men då är det stort och bylsigt eller tajt och trångt möjligen lagom i midjan men för kort, för långt
då sitter fickorna fel och man måste lägga upp men det ser ändå märkligt ut efter som benen är liksom gjorda för just den längden.
Så vi köper begagnat.
 

Artiklar från Familjeliv